|
|
|
|---|---|
|
Hejsan! Håller på o hjälper syrran med lite reparationer utav bilen. Hon har en BMW 523i årsmodell 2000 motorkod: m52-b25/m52-tub25. Hennes vevhusventilation var helt igensatt nere vid slutet utav styrröret till oljestickan. Jag undrar nu om detta rör går att få tag på på nätet någonstans? Visst går det säkert att göra rent men det känns dumt att chansa. Har letat på nätet som en tok men ej hittat något ställe det går att beställa ifrån! :P Tacksam för all hjälp jag kan få! Mvh Torgny | |
![]() 13.403 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Välkommen! Dessa lite mer BMW-specifika och icke-slitage delar brukar inte vara så vanliga på nätet (vilket ju är naturligt). Schmiedmann kan dock ha. Men lösningen är enkel och smidig! Det är bara ringa BMW och beställa och när det kommit (troligtvis inget de har på lager) så är det bara att pinna dit på kafferasten hämta det :-) Skulle gissa det kostar typ 900-1000 SEK. |
|
Tack för svar! Schmiedmann hade men inte i lager! o de skulle ta ca 11 arbetsdagar att få hem. Ska ringa o höra med bmw hur lång leverans tid de vill ha på sig och vad priset är hos dem! :) Tycker dock ändå att denna del borde beställas rätt så flitigt eftersom att den tillhör till viss del vevhusventilationen. Och den var ju inge vidare lätt att göra rent. |
|
|
Schmiedmann och BMW ligger väldigt lika i pris, åtminstone på BMW-originaldelar. Normalt sett brukar BMW kunna få hem reservdelar till dagen efter om du lägger beställningen typ innan 14.00. Det brukar oftast att göra rent rören genom att lägga dem i fotogen/diesel-bad. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jag har eldat på röret med mantel så brinner sotet upp/bort. Brukar även skära upp yttre plåten och förstora lite då det sätter igen sig lätt, men då måste du ha tillgång till svets mm. Mvh Jonas B |
|
|
Tänkte just säga som Brynet, men det var ju redan sagt. Verkar vara en riktig flaskhals vid påsticket. Det såg nog bra ut rent teoretiskt när det ritades men.... ;) |
|
|
Det finns faktiskt en uppgraderad version att beställa som inte är dubbelmantlad utan har "rakt blås" - men den kommer inte upp i reservdelslistorna. Har sett art.nr. i en serviceaktion från USA - kollade med BMW-handlaren lokalt och den gick att beställa (när han fick art.nr. av mig) och kostade typ strax under tusenlappen om jag minns rätt. Men det går oftast bra att göra rent den igensatta i nästan alla fall. Fotogen/dieselbad ett dygn eller så och tryckluft några gånger under dygnet... Mitt rör gick utmärkt att göra rent så jag behövde inte beställa något nytt! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Fick faktist rent röret idag det tog en stund. Nu känns det som det är fullt flöde där igenom! Fick ta hjälp utav kompressorn, värmepickan, brakecleaner samt ståltråd utav olika dimensioner! Tack för alla tips och råd! Inför återmontaget är det något speciellt där att tänka på? Har läst en del om att man bör isolera rör osv men inte riktigt fått någon helhet i vad som bör göras? Det kanske är så att man bör isolera alla rör som går eller? Mvh Torgny |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.