AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
1.622

Avgassmällar från cylinder

sy
208
sysav
540iA Touring-98
Mitt problem gäller e31 850 M70.
Började höra "smällar " från toppen av motorn mellan 1500-2500 r/m endast vid dessa varvtal.
När jag testade att dra av tändkabel från cyl. 11 försvann ljudet lika när jag drog kontakten för spridare 11. Plockade ut tändstiftet från cyl. 11 mycket sot på det. Tog ett nytt stift och kollade att där fanns gnista bra gnista på stifter. In med stiftet igen och prov körde samma smällar man kan räkna dom ca 60 på 30 SEK. Bytade samtliga spridare på cyl 7-12 . Spridaren på 11 an mycket sotig . Tog ett komp prov visade 11 bar vilket är ok. Hoppas ni för står vad menar med inlägget . Så nu är min fråga till någon . Varför sotar och smäller det endast i cyl. 11 . Motorn har varit sönder plockad och genomgången i vinter.

mu
15
murreman
bmw850i 91
Byt tändkabel hade samma problem nu borta
sy
208
sysav
540iA Touring-98
Har idag tagit ut samtliga tändkablar. Bytade mellan 11 o 12 Samt megade alla låg på ca 6 ohm . Samma problem finns kvar . Detta är gjort : bytat Insprutare, tändkabel , tändstift, Nu är jag tom på idéer .

Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
kan du inte byta plats på tändkablagen från vänster till höger, för båda cylinderraderna har väl samma tändföljd, för att se om problemet kvarstår?

Alexander
mu
15
murreman
bmw850i 91
kan vara insugnings packning suger tjuvluft
mu
15
murreman
bmw850i 91
spricka i fördelarlock kolla
sy
208
sysav
540iA Touring-98
Har också teorin att det kan vara insugnings läcka . Kollade co o HC idag . Co ok båda sidor men HC hög båda sidor 160/180 . Nya lamdasonder är på ingång från Tyskland. Skall efter draga insugningpackningarna ganska enkelt.
mu
15
murreman
bmw850i 91
Testa med startgas spruta på insuget vid toppen är det läckage så bli det ett annat ljud
Pe
345
Peake
BMW 850ia -92
BMW 523i -08
1 - Motorn gick bra från början när du satt ihop den eller hur?
2 - Hur märkte du detta fel först?
3 - Hur går motorn på tomgång?

//Peter
sy
208
sysav
540iA Touring-98
1. Bra tyst och jämnt
2. Två veckor sedan trodde först att det kom från hjulen
3. Bra något tickande från troligen en ventillyftare
Har idag gjort test med startspray packningarna täta .
Kopplade bort 11:ans spridare märkte ingen skillnad på motor eller bränsleförbrukning. Bra drag förb. 1,15 /10 km i 100 km/tim normalt eller ?
Vad kan hända om man kör på 11 cyl. ? Slipper höra ljudet . River inte motorn nu får bli vinter jobb . Har fyra toppar på hyllan

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.