|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har sedan Förra hösten ägt en e#6 323ti -99 och efter ett tag upptäckte jag att bara ett av det dubbla ändröret är i funktion det andra är helt igenpluggat, ser ut att bara vara fastsatt på utsidan av ljuddämparen. Så min fråga: Vad händer om jag öppnar upp det igensatta röret så jag för 2 öppna rör istället för bara 1? Kan också tillägga att min kunskap om motorer och sånt är tätt inpå 0. | |
| Borde finns ett vakuumstyrt spjäll en liten bit in...Kryp under o kika, du lär se en "vakuum-ventil" | |
|
Välkommen! Visst är det en trevlig bil! "Siennaröd metallic" Ena ändröret är vakuumstyrt. När motorn är kall, går på låga varv är den stängd, men ska öppna på höga varv vid varm motor. Länk --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Jaha ja, hade ingen aning om det, har kollat in i röret någon gång men ser bara ut som det är helt stängt. Så att öppna upp det helt kanske inte är en sådan bra idé:) Vad skulle hända om man öppnade upp det helt så det blev exakt som den andra pipan? |
|
|
Detta system finns på många bilar idag, inte bara BMW inte sällan ser man en spegelblank platta inne i ena röret när man ligger bakom bilen. Du vinner inget i ljudnivå eller liknande genom att öppna permanent, anledningen är mera att ge motorn mera mottryck innan den blir varm eller när man inte tar ut så hög effekt. Allt för att den snabbare skall komma upp i arbetstemperatur och för att hålla emissionerna nere. FP |
|
|
I see. Då är det ju ingen idé att röra den. Påtal om ljudnivå, det fins väl inget sätt att få "bättre" ljud i bilen utan att byta avgassystem? Eller trimma motorn? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.