AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.755

Byta vaccumslang 335 E90 ?

Th
96
Thomas77
Bmw 335 xdrive f30 - 2013
Volvo 244 Turbo - 84
Jag har lånat en bild ifrån ett annat forum Länk

Har försökt följa denna slangen men vet inte riktigt var den tar vägen ? Misstänker att den går bort till högra delen av motorn någonstans men är osäker.

Tänkte lyfta tändstiftskåpan men om det är någon som bytt denna tar jag gärna emot tips på vägen.
Th
96
Thomas77
Volvo 244 Turbo - 84
Det är alltså den som är markerat med grönt glömde jag skriva. Kan man inte redigera inlägg ?
ns
49
nsj
G31 530e xDrive -22
F11 520d xDrive -17
Corvette C7 cab -14
Hej
Du måste lyfta på motokåpan för att komma åt ordentligt. Byt en slang åt gången, så riskerar du inte att blanda ihop dem. Köp slang på metervara och klipp till längden efter den du demonterat. Finns bra beskrivning här: Länk
Th
96
Thomas77
Volvo 244 Turbo - 84
Tack nsj, bra länk.
Th
96
Thomas77
Volvo 244 Turbo - 84
Jag skulle behöva lite mer hjälp av er. Jag har läst igenom länken du bifogade nsj, stod mycket matnyttigt där men saknar fortfarande information om var just den slangen jag behöver byta tar vägen. Jag hittar ingen information om vad jag behöver ta bort för saker för att komma åt den, vart den går, om jag kan byta den ovanifrån eller om jag behöver ta den underifrån. Jag kan förvisso börja riva men det hade underlättat arbetet såpass mycket om någon som bytt denna kunde ge lite information kring arbetet.
ns
49
nsj
G31 530e xDrive -22
F11 520d xDrive -17
Corvette C7 cab -14
Byter du en slang i taget kan du knappast missa vart den ska sitta fast eller vart den går.
Du kommer åt allt uppifrån i motorrummet. Skruva bort den stora plastkåpan på motorn, så ser du vart de flesta slangar går. Jag skruvade även bort de två svarta vacumburkarna placerade vid höger strålkastare för att lättare kunna byta slangen i botten av burken. Den svåraste slangen att byta är den till wastergaten. Inte omöjligt, men fruktansvärt trångt.
Var försiktig när du lossar de gamla slangarna på plastnipplar. Det är lätt att bryta av nipplarna. Använd ett rakblad och skär längs med slangen så den klyvs och därmed "ramlar" bort.
Jobba systematiskt med en slang åt gången, så kan du inte misslyckas.
Th
96
Thomas77
Volvo 244 Turbo - 84
Jag skruvade bort kåpan men den slangen jag syftade på är inte de som går över motorn. Den här försvinner ner vid sidan och det är det jag undrar var den tar vägen? Jag hade inte tid att skruva bort fler saker på känn så det är det jag undrar nu. Kan man byta det ovanifrån så är det ok. Jag misstänker att jag behöver ta bort luftstyrningen, flytta expansionskärlet också ? Köpte en meter slang, räcker det ? Jag är inte alls ovan att skruva men har heller inte möjlighet att gissa mig fram utan behöver veta för att planera arbetet då jag är i behov av bilen. Jag förstår också att det "bara" är att följa slangen och vill verkligen inte framstå som dryg, är tacksam för alla tips men jag behöver lite mer handfasta råd här. Tro mig, jag har lagt åtskillig tid på att googla och senast igår skruvat bort diverse saker i motorrummet för att se vart slangen tar vägen utan att bli klokare.
ns
49
nsj
G31 530e xDrive -22
F11 520d xDrive -17
Corvette C7 cab -14
Hej
Är antagligen slangen till främre wastergaten som du inte ser vart den tar vägen. Alla slangar går att byta uppifrån i motorrummet. Slangarna till wastergaterna får man byta genom att känna sej fram. Är nästan omöjligt att se.
Totalt för att byta alla slangar behövs ca: 4 meter.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.