AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.733

E46! 320i startar ibland?

Vi
7
Victrilla
320i Touring -04
Tjenare!
Har en BMW e46 touring 320i från 2004.
Det hela börja med att bilen ville ej starta utan att ja fick rulla igång den. Köpte då en startmotor på skroten. Testade för säkerhetsskull med kablar mot den gamla för o se om de va nåt liv i den men de va de ej, gjorde samma test på den "nya" o den funka fint.

Satte dit den o bilen starta som vanligt i typ 2 dagar tills den börja krångla. Fick hålla inne nyckeln o den drog slött igång. Ibland starta den med en gång och ibland när ja stoppat in o ur nyckeln ett antal gånger. Nu starta den inte alls så fick rulla igång den.

Ringde BMW o dem hade absolut ingen aning, mekonomen mena på att de kunde va nycklarnas fel.

Mitt batteri va dåligt redan i vintras men eftersom ja kör med dubbla batteri i bilen som är seriekopplade ( gelebatteri för ljudet ) så tycker ja ej de borde va batteriets fel?

Men läste även en gammal tråd där de visa sig att de va batteriet då spänningen ej fanns där pga nåt fel på batteriet.
Men vad säger ni? Stött på samma problem? Ska snart sälja bilen så lagomt lägligt för sånt här...

Mvh!

Www.facebook.com/crowned.swe
Ni
961
Nip
320i-04
Vad menar du med "inte startar"?
Är det att startmotorn inte aktiverades alls?

Jag bytte batteri i vintras - och dåliga gamla batteriet gjorde att startmotorn slog ifrån direkt efter vridning på nyckeln.

Seriekoppling av flera batterier kompenserar inte det dåliga i kedjan där startmotorn ligger. Du får upp spänning för möjlig uteffekt på ljudanläggning bara.

Det är nog att byta ordinarie batteriet som gäller - det som gäller bilens ordinarie 12V.
Vi
7
Victrilla
320i Touring -04
Ja alltså de klickar till en gång i startmotorn när jag vrider om nyckeln men den slår inte runt.

Alright, får testa detta!

Vi
7
Victrilla
320i Touring -04
När ja väl tänker efter så får ja ut 12.6V från batteriet när bilen är avstängd, men de kanske inte hjälper? Fruktansvärt okunnig just nu haha

Ni
961
Nip
320i-04
Det du beskriver låter som batteriet är kass - precis så hade jag. Ett batteri brukar hålla sådär 6 år i min erfarenhet - men jag har snålat och väntat för länge några ggr innan det bytts.

Det som åldras är förmågan att leverera ström vid given spänning, typ. Och det tar inte ny laddning bra heller. Startmotorn drar ruskigt mycket, tungt jobb att dra runt kall motor. Så det är mågon säkerhetsgrej som slår av när elektroniken inte kan fungera längre när startmotorn drar.

Äldre bilar jag haft med mindre elektronik de brukar sega startmotor ända till stopp typ.

Så lampor och sådant kan verkar normalt när tändningen sätts på, de drar nästan inget.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om du har problem med att startmotorn "drar slött" är det sannolikt att du har spänningsfall vid starten!

Med tanke på att du har ett annat batteri inkopplat till ditt ljudsystem, skulle jag nog börja felsöka där eller i inkopplingen av detta "extrasystem".

Hur långt har bilen gått?

Laddar generatorn som den skall även när den är ordentligt varm?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Vi
7
Victrilla
320i Touring -04
Tjenare gott folk!
Har nu bytt batteri och bilen startar ännu inte.

Som svar till dig Johan så har bilen rullat 23xxx mil.

Vart ska ja kolla mer? Nåt relä eller vad som?

Liksom bilen börja gå fint när ja bytte startmotor, sen sämre o sämre o nu inte alls.
Kan de va så att ja med min tur lyckats köpa en startmotor som vart påväg o ge sig?
Eller har ja nåt fel i bilen som dödar mina startmotorer?

Ni
961
Nip
320i-04
Det som drar till sig intresse är ju ljudsystemets batteri.
Du nämner seriekopplat - är det så tekniskt - alltså för att få 24V till slutstegen?

Koppla bort allt vad gäller det kanske - och se hur det artar sig.
Låter som specialkoppling - bryggkoppling med plus och minus 12V?

Eller hur länge har du haft den och allt varit normalt?
Vi
7
Victrilla
320i Touring -04
Har dragit en pluskabel från bilbatteri - specialbatteri - steg
samma sak gäller minusdelen.

Har kört så sen i höstas nån gång o de har alltid funkat fint.

Ni
961
Nip
320i-04
Så rent elektriskt är det parallellkopplat ett extra batteri över bilens eget?

När jag bytte så frågade jag om detta jag läst att saker måste programmeras om när man ändrar batteri - men verkstaden sade att det gäller inte så gamla E46. Så det är väl E90-serien förmodar jag - så något sådant borde inte gälla.

För att ringa in skulle jag bara koppla bort det extra systemet ett litet tag för att se om det gör skillnad. Klassiskt sätt att felsöka - koppla bort sådant som inte absolut behövs.

Har detta extra batteriet samma laddegenskaper etc.

Eller är minuspol extra batteri kopplat till plus på ordinarie?
Vi
7
Victrilla
320i Touring -04
Ärligt så tycker jag att batteriet nu mera är mindre relevant då jag haft det kopplat så med extra batteri o ljud ända sen i höstas.
Nu bytt batteri o har kopplat på samma sätt men fortfarande ej funkar.

Fick höra av en gubbe att det eventuellt kan vara solenoiden som är kass. Han menar då på att ja haft otur o köpt mig en begagnad startmotor som vart påväg o ge sig som nu gett sig.

Känns lite långsökt men men, kanske ska köpa en sprillans ny startmotor o testa?

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tror mer på att det är något knas med inkopplingen av extrabatteriet!

Hur många Ampere är generatorn på och hur många Ah är de båda batterierna på?

Laddar generatorn som den skall?
Hur många volt ger den vid förhöjd tomgång? (mätt både med kall och ordentligt varmkörd generator)

Börja med att koppla ur extrabatteriet, som redan är nämnt för att utesluta en (mycket trolig) felkälla!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ni
961
Nip
320i-04
Lite om kopplingar av extra batterier för ljudanläggning:
Länk

En del förespråkar skiljerelä, andra backdioder och speciell inkopplingspunkt D+ på generatorn osv för att utskilja under startförloppet - som jag fattade det.

Någon nämnde ev. skada på gelbatteri om den är med i startkretsen, som jag fattade det.

Hursomhelst, googlade lite på "extra gelbatteri" och det finns mer att läsa.

Det som slår en är hur lika/olika karakteristik är det på blyackumulator och gelbatteri - när ett visar full spänning så regulatorn slår ifrån kan det betyda att blyacken aldrig är fulladdad - och startproblem som följd.

Så det låter ju vettigt att skilja kretsen åt lite med diod eller liknande.

Någon nämnde också att om man använder backdiod så blir det någon volt spänningsfall där, vilket för att det kan överladdas om man inte kompenserar så regulatorn drar ner ström när faktist fullt. Denne någon nämnde att han gjort någon krets för det.
Länk
Vi
7
Victrilla
320i Touring -04
Utan att hinna testa koppla ur det andra batteriet så lämna ja in den på mekonomen idag. Sa till han de ni sagt ang det andra batteriet så han ska koppla bort det och testa.
Återkommer när jag fått svar från dem vad felet är!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.