AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.332

Nybliven 3-serie ägare med frågor! (E46)

Visa användare
96
Bagy
Skoda Qodiak -20
Hej,

jag har köpt en 328 touring med lite problem som jag hoppas ni kan hjälpa mig med, listar nedan.

1. Servon är trög, låter illa när jag rattar stillastående. Ingen olja försvinner och det är bra nivå.
2. kupèfläkten slår av helt och hållet då och då, Acn kyler fint när den går.
3. Oljenivå varning varje gång jag startar bilen, efter ca 10 sekunder slocknar den, det är bra med oljaoch försvinner inget.

Annars nöjd med bilen, ni med erfarenhet, vad kan det vara för fel?

Har sökt runt lite, men hittar inte så bra svar.

MVH / Andreas
1. Byt servooljan.
2. Byt fläktmotståndet.
3. Byt oljenivågivaren.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
1. Testa och fyll på lite till - kan vara så att det är lite för lite, men bara LITE för lite.

2. Sannolikt fläktmotståndet. Ungefär 110% av alla BMW får problem med detta efter ca 10 år. Fläktmotståndet är ju ett motstånd som omvandlar elektrisk energi till överskottsvärme för att få fläkten att gå på lägre varv än högsta - denna process sliter på komponenterna som till slut går sönder.

3. Sannolikt oljenivågivaren som börjar bli dålig - byt.

Alexander
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Haha - två hyfsat likadana råd!

Alexander
Ni
958
Nip
320i-04
3. Kolla nivån på oljestickan eller fyll bara på en halvliter olja. Jag brukar behöva fylla en halvliter mellan vanliga servicar och då lyser gul oljelampa, vanligen när jag stänger av motorn.

Men kan vara som sagts att givaren i sig är kass - men den slocknar ju ändå, så jag anar att den är ok, bara låg oljenivå.
Visa användare
96
Bagy
Skoda Qodiak -20
Tack för snabba svar!

Oljenivån i motor är inte för låg. Så det är väl denna givare KI pratar om, var sitter den?

Fläktmotståndet, samma där, var sitter det?

Ska testa fylla på mer servoolja, vilket fabrikat rekommenderar ni?

Mvh
Ni
958
Nip
320i-04
Ok, du nämnde visst det - sorry....
Visa användare
96
Bagy
Skoda Qodiak -20
Haha ingen fara!
Transocean
Angående oljenivå, kan också vara en riktig billig mineralolja med fel viskositet som förra ägaren hält i motorn??? Testade sån där skitolja en gång när jag var ung och dum på min då 4 år gamla Volvo 240, och den betedde sig precis som du skriver, lampan slocknade efter ca 10 sek. Bytte då till en bra syntetolja och lampan slocknade direkt.
Za
15
Zahlberg
320i sedan -04
Böt nivågivaren på en e46 faceliftat förut, och jag tror det var såhär:
Oljenivågivaren sitter ungefär vid avtappningspluggen. Har för mig att du måste lossa på skyddsplåten under bilen, dock inte så svårt och tidskrävande. Har också för mig att den sitter lite vänster om avtappningspluggen (i bilens färdriktning) Men du bör tappa ut all motorolja innan du skruvar ut givaren, annars blir det blött!

Lyser oljelampan gult en stund när du startar bilen = Givaren krånglar
Lyser oljelampan gult en stund när du stänger av bilen = Låg oljenivå

Jag bytte oljenivågivare på min E46 i samband med service för ett halvår sedan. Den kostade 1 340 kr plus arbete.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.