|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| Hej lyckades dra av en av hjulbultarna. Hur fan kan man få loss resterande som sitter på navet? | |
|
Då skruven inte längre är under spänn, brukar det vara rätt lätt att gänga ur den. Lossa hela hjulet så kanske det t om finns tillräckligt med utstickande skruv att greppa med en tång - annars finns det speciella utdragare som ser ut som felgängade borr. Där greppar de skarpa kanterna rätt lätt i de flesta material och brukar fungera bra med en skruvdragare som du kör "baklänges". Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Sitter den ner i gängan eller sticker det ut en bit? | |
| Ner i gängan! | |
|
Du kan alltid prova en vänsterborr, slå några slag med en körnare i mitten, sedan borra åt vänster inte allt för sällan släpper det av värmen. Eller borra med vanlig borr och prova tex. Länk |
|
| Löste det grabbar :-) borra ett hål o slog in en platt mejsel. Sedan lossa den hur lätt som helst när jag vred på mejseln 'puuuuh'. Skulle montera nya stabbstag också. Dom nya febi bilstein hade muttrar med gummi inuti. Gick o dra hur mycket som helst tog aldrig stopp. O vad hände gängade armen sprack mitt itu. Satte dit det gamla staget med muttrar. Gängade hur fint som helst o tog stopp. Helt andra muttrar original. | |
| Nån fara o köra med fyra hjulbult nån mil? | |
| Inga problem alls. | |
| Tack grabbar :-)). Fattar inte stabbstaget bara?? | |
![]() 13.404 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Pendelstag har en kulled och den börjar ju såklart snurra runt såfort du lägger på moment på pinnskruven. Därför har pendelstagen alltid ett mothåll där du kan placera en u-nyckel för att hålla emot om det börjar snurra. Muttrar med gummi inuti kallas nyloc självlåsande muttrar (eftersom det är ett inlägg av nylon i muttrarna). Nyloninlägget gör att muttern inte kan skaka loss. Finns även helmetalliska sjävlåsande muttrar, de kan identifieras genom att de har ett något ovalt hål - se bild nedan Länk Så fort man kommer in ett par gängor på dessa självlåsande muttrar så blir de mycket trögare att dra runt - det är helt normalt. @gaspo : Det är således det som hände. När den självlåsande muttern började göra lite motstånd så började istället kulleden i pendelstaget rotera och det var därför du tyckte "att det gick att dra hur mycket som helst tog aldrig stopp". Fast vad som häned var att du roterade kulleden i pendelstaget runt, runt, runt. Här är en full genomgång av byte av pendelstag i länken nedan. Dock på en E34 men design och koncept ska vara exakt likadan på en E91 om jag minns rätt. Länk |
| Självfallet höll jag emot med u nyckel! Men det gick likväl att dra muttern hur mycket som helst!! Det blev aldrig nått stopp. O pang så gick ledensstag av. När jag sedan satte dit gamla staget med muttrar tog det bomstopp som det ska göra. Helt olika muttrar original v:s dessa nylon muttrar. Vilka verkar vara rent skit. Får köra med dom gamla muttrarna. För dom nylon som följer med kan du dra o dra. Körde med momentnyckel 58nm som det ska. Men den bara fortsatte o dra utan att klicka. Så nått vajsing med medföljande muttrar e det. Körde moment på dom gamla funka klockrent. | |
|
Nr6:Länk Som du ser har den krage och självlåsande. Muttern som följer med är en helt vanlig med nylon. Ingen krage! |
|
När du drog av pinnskruven på pendelstaget så var det något annat som var fel än muttern. Inget fel på muttern således, låter faktiskt mer som konstruktionsfel på pendelstaget. |
| Kan ju vara så. Men tycker det e konstigt att det ej gick att dra med moment på den nya muttern utan den bara gick o dra o dra. Och ja,jag höll emot med u nyckel :-). Som skrivet innan så gick det fin fint med att sätta tillbaka det gamla staget med tillhörande original muttrar med moment o dom sitter som berget. Fick inget riktigt motstånd med dom nya muttrarna. | |
|
Hade samma problem med ena pendelstaget som jag bytte förra veckan...Löste det genom att spänna fast (pinn-)bult och skruvade åt inre muttern hårt (då blev alltså mutter+pinbult=bult). Därefter skruvades de fast precis som orginalet (mutter med mothåll av u-nyckel på "nya bulten"). Ja, naturligtvis var det konstruktionsfel av pendelstaget. Hade jag vetat detta hade jag köpt orginal som dessutom är i aluminium. |
|
@gaspo : Du kan bevisa för dig själv att nyloc-muttrarna är OK och fungerar felfritt. Ta vilken M10 8.8 skruv som helst, sätt den med skallen i ett skruvstäd och skruva dit nyloc-muttern (med någon spacer eller ett gäng brickor) och dra med 58 Nm så kommer nyloc-muttern att fungera alldeles utmärkt :-) |
| Konstig då att jag ej kunde dra den med 58nm!! Tog aldrig stopp. Så det är bevisat för mig. Sedan så kan det ju vara konstruktions fel. Helt annan mutter original och gick att dra 58nm! | |
| Bmwslangen:Försår precis vad du menar. Men jag fick inget mothåll även fast jag gjorde allting rätt. | |
| Drib:Hur spände du fast pinnbulten? Dum fråga men jag hängde inte med "skäms" | |
| Skruvstäd: Tog tejp för att skydda gängorna och skruvade fast pinbulten direkt mot skruvstädet och skruvade fast muttern. Hade jag haft superlim tillgängligt så skulle jag provat att limma fast muttern istället. | |
| Då var stagen bytta! Återanvände original muttrarna med kappa funka hur fint som helst o dra med moment. Dom muttrar som följer med var ren o skär skit. Ändå köpte man Febi som var dyrast. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.