|
|
|
|---|---|
| Då och då, i låga hastigheter och särskilt vid krypkörning knäpper det ibland i ratten. Efterbesök på verkstad och mycket felsökning så sa de att det var en konstruktionsbetingad egenskap på F01 som uppträdet när beläggen blir lite slitna (dock 6000 mil kvar till byte enligt färddatorn) som kommer av att när man bromsar försiktigt så åker beläggen med och touchar bromsoksgodset. Ingenting man behövde glra npgot åt sa de. . Efter lite reflektion känns det märkligt. Ska det verkligen vara så? | |
|
Har du adaptiv styrning? Jag har nämligen ett liknande fenomen på en äldre E61 (-08). Har ett litet knäpp i ratten, rent mekaniskt känns det som. Bara i krypkörning och ganska sällan. Dock sker det bara när man vrider ratten moturs och under de första 45 graderna. Verkstadens förklaring ger jag inte mycket för. Tror snarare det ligger i den adaptiva styrningen, i alla fall för mig. Har gett upp ”felsökningen” och lever med knäppet. |
|
| Tror inte den har adaptiv styrning, inte enligt Bimmerwork win decoder tjänsten. Däremot integral active steering. Dvs bakhjulsstyrning. | |
| Misstänker att verkstaden kommit fram till den här förklaringen, efter lång felsökning utan att hitta något, genom ett teoretiskt resonemang. Och förklaringen känns inte trovärdigt. Om inte beläggen satt fast ortentligt skulle det märkas i annat än krypfart. För jag har inga andra problem med bilen än själva knäppandet. | |
|
Jag använde nog fel ord. Kollade på BMWDecoder.com och det heter "Active steering". Borde då bli aktiv styrning även i mitt fall (inte adaptiv som jag skrev). I vilket fall som helst menade jag den som varierar rattutväxlingen med bilens hastighet. |
|
|
Ja. Den integral active steering anpassar också styrutslaget baserat på hastighet. Länk Hittade den här tråden. ww.bimmerfest.com/forums/showthread.php?t=745362 Ljudet är som i videon. Ett svar som ges i tråden är att det är 4-hjuls styrningen som gör små inkrementella justeringar och att det då knäpper. Men jag antar att det inte lät så när bilen var ny. Det vore märkligt om BMW släppte en sån design. Har nu gått 7000 mil, så inte överdrivet långt. |
|
| Länkar till den andra tråden igen: Länk | |
|
Då är det olika problem vi har. Mitt är ett enskilt ”klick” nån gång ibland till skillnad mot det i videon som verkar vara justeringar kring nåt noll-läge (kanske...). I ditt fall skulle jag göra ett försök med uppdatering till senaste mjukvaran för den berörda ECUn. Med lite tur finns en SW-version där effekten märks mindre. Håller tummarna! |
|
|
Inte hört något klick men ska kolla detta i morgon. Ni som har mycket klickande ljud, har ni möjligen Adaptive Drive? Har märktt att inställningen av EDC påverkar styrningen, dvs i hårdaste dämparläget (SPORT på min bil) blir det minst påverkan på styrningen. Min bils EDC är manuell, inte Adaptive Drive |
|
thekinglives |
stockholm 1: Har det löst sig för dig? Har haft min inne för byte av styrväxel och det blev tyst i 50 mil, nu låter det igen... I tråden du länkade till verkar ju bara en person löst det, och han har ju inte hydraulisk styrservo utan elektrisk... Zf som tillverkat våra styrväxlar verkar efter egen utsago ha överlåtit/sålt sina åtagande till Bosch Rexrooth, de i sin tur verkar inte veta detta. Märkligt detta, undrar var BMW köpte styrservon de monterade på min bil... Har du någon lösning på detta, tar jag mer än gärna del av den. |
| Nä det är som det är. Inget som stör mekaniskt men lite irriterande. De hade hittat ett Pumaärende (BMW problemdatabas) som sa symptomen tyder på att det var där med bromsbeläggen som halkar omkring lite ibland. Det skulle försvinna när man byter belägg sa Bavaria, men jag litar inte 100% på dem. Det är 6000 mil kvar tills de ska bytas. Blir det inte värre kan jag väl lev med det. Bilen känns annars solid, fast men ändå mjuk. I tråden jag länkar till spekuleras det om att mjukvaruuppdatering skulle kunna lösa det om det är den aktiva integral (bakhjuls) styrningen som ligger och anpassar sig. Jag ska kolla nästa gång jag är på verkstad i veckan (angående ett helt annat ärende av mindre karaktär) om de tror en mjukvaruuppdatering kan prövas. | |
thekinglives |
Hej, tack för att du uppdaterar. Som jag skrev tidigare, På min bytte de styrväxeln, det blev då tyst, dock bara 50 mil. Då jag kontaktade BMW verkstaden igen för reklamation av styrväxeln föreslog de att uppgradera programvaran, och så gjordes. Blev ingen skillnad. BMW verkstaden läste då i Puma databasen och fann där en skrivelse från teknikavdelningen hos BMW, där de deklarerade att detta missljud var normalt hos vissa styrväxlar och inget som tydde på fel eller slitage. Självklart tror jag inte på detta, det är ju en efterkonstruktion av något.Men vad? Frågan är fortfarande hur löser vi det irrirande missljudet...uppföljning följer |
| Vilken modell har du? | |
| Jag hade detta problem på en helt annan bil, det berodde på länkaget från ratten ner till styrväxeln. Delen på den bilen (Cadillac) hette intermediate steering shaft och problemet var att fettet som var i torkade ut med tiden och ett glapp uppstod. Det uppkom då ett knäpp ibland vid rattande i styrfart. | |
|
Thekinglives: Det behöver inte vara en efterkonstruktion dock. Ponera att dom har konstruerat en styrväxel som fungerar bra men som man efter ett tag märker att den låter lite lustigt. Man tar in en växel för att undersöka och prova, men finner att trots ljudet så varken slits eller förstörs den, och funktionen hindras inte heller. Vad göra? Man lägger in ett ärende i puma med information om att ljudet är normalt och att det inte förstör något ytterligare, detta för att lugna kunder samt hjälpa mekaniker i felsökning. En teori, men det kan mycket väl vara så för jag VET att man så kan göra ibland på Volvo vilka jag jobbar nära mot. |
|
thekinglives |
Mahhbechh:Det kan säkert vara så att detta missljud inte är något fel som försämrar funktionen eller som tyder på ökat slitage, jag utryckte mig lite luddigt i föregående inlägg. Dock vet jag att alla bilar med denna typ av styrväxel låter inte, och jag har svårt att tro att de kunder som köpte bilarna nya för över miljonen skulle acceptera detta missljud, utan att BMW hade en lösning. Min nya styrväxel började ju låta efter 50 mil, så därför antar jag att det kunde låtit på en splitterny också. BMW har ju isolerat missljudet till styrväxeln, jag är dock inte lika säker. Kan ju vara som så att ZF som tillverkat styrväxlarna till BMW har misslyckats med en viss procent av styrväxlarna och för att slippa reklamera dessa och byta styrväxel igen så blir det bättre för BMW att skriva ett utlåtande som säkert 90% av nuvarande ägare känner sig till freds med. |
thekinglives |
stockholm 1: några nyheter? Min har fått bytt rattaxelknut också, dock ingen förändring, BMW lutar sig emot sitt puma uttalande......känns inte premium direkt. Detta ljud kan ju få en att hamna på dårhus. |
thekinglives |
Uppdatering: Nu är främre krängningshämmare samt tillhörande ventiler också bytta, ingen förändring tyvärr. Jag valde att byta BMW verkstad nu, samtidigt tog jag kontakt med BMW Tyskland via ett mail med skarp kritik. Efter detta mail och verkstadsbyte skall styrväxeln bytas igen, på garantin. Detta var omöjligt för min FD BMW verkstad, kanske är min teori som jag skrev i tidigare inlägg nära sanningen. Hoppas min nya BMW verkstad löser detta problem med den nya styrväxeln och inte gör som den förra BMW verkstaden och tycker att man bör höja radion. En 7 serie ska vara extremt tyst och bekväm och fri från missljud, inser man inte det som återförsäljare på BMW bör man kanske representera helt andra typer av bilar. |
thekinglives |
Styrväxeln bytt och ljudet borta. Värt att notera är att för första gången jag hämtat ut en bil så var ratten rak. Från 2016-06 till 2017-01, 7,5 månader tog det att lösa detta. Hade min första BMW verkstad fått hållas hade detta aldrig blivit löst, då de var helt ovilliga att reklamera styrväxeln. |
|
Hej först fick jag servopumpen bytt (för man konstaterade en läcka), men problemet var kvar, kanske blev det något mindre knäppningar, svårt att säga. Efter undersökning konstaterades att pumpen för de aktiva krängningshämmarna också var defekt. Så de ska bytas i veckan. Jag hoppas den är ok sen håller tummarns |
|
thekinglives |
Stockholm-1: Jag är rätt säker på att du bara har en pump, alltså samma pump till styrservo och till de aktiva krängningshämmarna. Har de aldrig bytt styrväxeln på din? allt tyder på den eller? samma ljud som i videon? Vem bekostar dina reparationer? |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.