|
|
|
|---|---|
|
Jag tänkte på detta när jag köpte bilen i sommras. Huvudet sa: Köp inte en så gammal bil med ABS. Hjärtat sa: Köp den NU! Man köper alltid på något konstigt sätt med hjärtat?!? Om det är ABS:en som krånglar vet jag inte men det känns så. Problemet uppstår endast när jag efter en mild inbromsning tex vid ett rödljus precis innan bilen stannar så känns det som om ABS:en aktiveras. Det känns som om ABS:en släpper trycket och bilen glider en halv meter och det "knirrar" i pedalen. Inte riktigt lika rytmiskt som en hård inbromsning med aktiverad ABS men nästan.Trycker jag till bromsen tar den direkt. Det verkar vara vid en viss hastighet detta uppstår. ABS:en fungerar helt korrekt när den ska göra det och ingen varningslampa lyser när problemet uppstår. Bilen drar snett vid inbromsning och jag har inte hunnit kolla upp vad som felar (ok eller klossar). Det gjorde den redan när jag köpte bilen men detta fenomen började för en vecka sedan. Vad felas? Dåliga belägg med olja på?(Hur den nu skulle hamnat där?) Felande ok? Trasig huvudbromscylinder? ABS givare? Till saken hör att detta är första bilen med ABS och jag har ingen erfarenhet av detta system. Hur kopplar jag bort ABS:en så att jag kan utesluta den? Hittar ingen enkel säkring att dra ut. Långt inlägg men hoppas att någon har orkat läsa och hoppas att någon har lösningen (eller delvis). Bara att kunna koppla bort ABS:en skulle hjälpa mig att felsöka. 325iT -89 318i -87 | |
|
Hej du! Det låter som om jag har precis samma problem som du, (på min 325 -87). Började för ett tag sedan, precis som du skriver, pedalen vibrerar osv... Jag pratade med en kille som är bmw-mekaniker, han sa att det nog är en givare som har gått sönder. För att undvika slitage på sakerna och för att få bort vibrerandet har jag kopplat ur givarna fram (sitter kopplingar i motorrummet, är bara att dra isär.)detta medför att du inte har någon ABS verkan (abs lampan tänds) men du slipper vibrationerna. Har inte löst problemet än, men jag har beställt tid på verkstaden. Det roliga är att BMW är dom enda som gör givare och dom är inte billiga 1100-1300 kr/st. Mitt tips är att du kopplar ur någon givare så att du slipper vibrationerna, ta sedan bilen till verkstad(behöver inte givetvis vara en bmw-verkstad, men bara dom kan kolla vilken givare som är trasig så!) byt sedan den givare som är trasig! Puhh. det var rätt långt det här också. Lycka till. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.