AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.740

Rassel/vibrationer när man trycker in kopplingen halvvägs BMW 330i -06 13.000 mil

sv
11
svard
530Xi Touring 2005
330i Touring 2001
Z3 2.8 1998
Hej! Vad kan jag ha för problem med bilen. Urtrampningslager, svänghjul eller något annat?

Ingen växel i och det låter bara när kopplingen är nedtryckt halvvägs.
We
2.004
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Mest troligt urtrampningslagret.
sv
11
svard
530Xi Touring 2005
330i Touring 2001
Z3 2.8 1998
Tack för tipset. Riktigt lurigt det låter inget när motorn är kall. När den blir genomvarm så börjar det rassla om ingen växel är i och kopplingen är halvvägs nedtryckt. Svängde förbi BMW verkstad och de vill ha 10.800 kr för byte av urtrampningslager och koppling. Verkar det rimligt?
We
2.004
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Det är väl rimligt, det är vad jag fick betala för min Z4. Tryckplatta byter dom då också samt alla skruvar och sånt.

Om jag vore dig skulle jag köpa en kopplingssats (koppling, tryckplatta och urtrampningslager) på Ebay av märket LuK och lämna in bilen till en mindre verkstad. Kopplingskittet brukar kunna köpas för runt 3,5-4K och sen lika mycket för jobbet ungefär. Då spar du in en del sköna pengar.
sv
11
svard
530Xi Touring 2005
330i Touring 2001
Z3 2.8 1998
Tack för hjälpen, det blev en LuK kopplingssats för 3709 kr på en mindre BDS ansluten verkstad. Totalkostnad 8.500 kr, surt men billigare än 10.800.
Kopplingssats
ID86610
LuK
LuK SAC
Med utrampningslager
Ø (mm): 240
Justering: Med automatisk justering
Specialverktyg krävs för montering

We
2.004
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Kul att höra att det löste sig! Om du inte kör för aggressivt/leker kommer den kopplingen att hålla länge för dig.
sv
11
svard
530Xi Touring 2005
330i Touring 2001
Z3 2.8 1998
Tråkig historia kopplingssatsen är bytt och rasslet kvarstår. Urtrampningslagret hade dock "skavanker". När man varvar upp med kopplingen halvvägs intryckt försvinner ljudet. Kan faktiskt höra en svag antydan av ljudet även på tomgång utan att jag trycker in kopplingen. Det försvinner också om jag varvar upp lite. Hur skall detta sluta? Verkstan skulle lyssna sig fram på torsdag och försöka lokalisera var det kommer ifrån.
Ni
962
Nip
320i-04
Tycker ditt rassel påminner lite om det jag hade. Det hade mer med generella vibrationer och varvtal att göra än kopplingen.

Så det märktes typiskt när man gick ur bilen på tomgång eller på MacDrive och man drog ned fönstret för att beställa.

Det var två saker:
a) ett stag från växellådan över till avgasssystemet var av. Vanligt säger dom då det rostar. Den klämman på avgassystemet hade dessutom flyttat på sig så det vibrerade då det inte längre var lika tjockt rör där den nu var.

Några hundra att ersätta denna. Billigt för att vara BMW.
Och har man precis bytt koppling då borde verkstad fått syn på detta.

Kanske har man inte fått dit klämmor riktigt. Men var det rostigt innan, man några extra böjar vara sista droppen.

b) en extra bricka vid avgasrörets infästning i förgreningsröret från motorn hade delat på sig - så de två halvorna/delarna vibrerade mot varandra och konstigt nog gav detta rasslade läte. Mycket mysko, man trodde ett tag det kunde vara kattar som lossnat och liknande, men tack och lov stannade vid enkelt jobb på 1.5 timme verkstadstid.

Ibland lurigt med mekaniska vibrationer då de fortplantar sig i metallen/chassit så det verkar komma från plats som inte är orsaken.
sv
11
svard
530Xi Touring 2005
330i Touring 2001
Z3 2.8 1998
Satans jävla skit! Det visar sig att det är växellådan som avger ljudet. När de tömde ut oljan ur växellådan ligger det en massa metallspån i den............. Bara att leta upp en utbyteslåda. Det blir dyrt det här. :-(
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Fan lider med dig! Först lägga ner stora sura pengar på en sak som inte va problemet o nu detta.
Ni
962
Nip
320i-04
Hur är det med yrkesskicklighet hos verkstäder undrar man - du har bytt koppling men de hade inget att säga om att lådan var ras?

Hur är det ens möjligt att missa det?

Vi skall vara experter och säga - byt det och det - och så gör dom det.

Om det nu inte är lite metallspån i allas våra lådor då, men bara inte för något oväsen....

Ett ställe jag anlitade några ggr på 80-talet hade väl någon långtidsarbetslös det får gratis från förmedligen - och ena servicen jag gjorde stog jag plötsligt vid stoppljus och var omgiven av rök så jag inte såg andra bilar. Killen hade inte skruvat åt oljefiltret så det började rinna olja på avgasröret.

En annan gång tyckte jag bilen gick konstigt efter service. Åkte tillbaks med den, och det visade sig att ett tändstift hade de inte skruvat åt efter byte.

Det var goodbye till den firman. Men det låg så lägligt gångavstånd från jobbet.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Kan inte annat än o hålla med. Mer i mer historier o verkstäder som byter saker mest på måfå. Tycker det borde vara verkstans ansvar att ersätta kopplingsbytet. Detta gjordes ju helt i onödan. Jävla pajaser.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.