|
|
|
|---|---|
|
Hej! Funderar på att ersätta vår V60 D2 -12 med en BMW (saknar fortfarande vår 118d M-sport som vi hade innan V60n) och står då i valet och kvalet mellan 3- och 5-serien. Storleksmässigt så behöver vi inte någon 5-serie, V60n funkar fint och 3-serien har ju snarlikt utrymme. Jag tänker mig en bil av årsmodell -14 eller nyare, budget ca 320k och följande krav på utrustning: - 5-serien ej M-sport, men tvärtom på 3-serien - Läderklädsel - xdrive - Drag - Automat Inköpspris på de båda modellerna med denna spec är ungefär lika, 3-serien kanske något dyrare (finns betydligt färre objekt att välja mellan) och skatt, försäkring och service ligger hyfsat lika (5-serien något dyrare på allt) Det jag funderar över är om det är någon skillnad i värdebeständighet mellan de två bilarna med en tidsram på typ tre år? F11 sjunger ju på sista versen och ersättaren kommer ju nästa år vilket som alltid medför en viss dipp i pris för föregående modell. F31 är ju en nyare modell men kommer sannolikt även den att ersättas inom en treårsperiod fast senare. I min jämförelsekalkyl har jag beräknat en årlig värdeminskning på 30-35000kr, känns det rimligt för båda bilarna? | |
|
Detta är ju två helt olika bilar du snackar om 3-serien som är en mindre körglad bil ganska bullrig bil med små tighta säten. 5-serien en komfortvagn, går som bäst när den får sträcka ut långt över dom svenska farbegränsningarna. Stolar som rymmer lite större kroppar, närmare fem meter lång med en stor och lång motorhuv. Så mitt råd, provkör å se vilken du trivs med. Väldigt olika bilar, men med samma DNA. Men om du skall gå från V60, och har haft en 1-serie så känns och är en F-11 väldigt stor. |
|
|
3-serien brukar hålla värdet bättre än den dyrare 5-serien. Om du säger att de ligger ungefär lika i pris nu så har det precis nått gränslinjen för när 3-serien blir mer värd. Men på 3 år är nog inte skillnaden så stor i värde på dem. Som GoC är inne på så är inte bilarna identiska utan de har lite olika karaktäristik så du får se vilken som passar dig bäst. |
|
| Tack för svar! Jag är helt på det klara på att detta är två bilar med olika karaktär och jag gillar båda så jag försöker väga deras för- och nackdelar mot varandra. Primärt för f31 att den är nyare, mer hanterbart format och sportigare att köra. För f11 att den har högre komfort och att man till synes får "mer bil" för pengarna när de nu ligger lika i inköpspris. | |
|
Gick från Audi S5 till 5 serie touring, huvudsakligen för att jag saknade komfort. Var själv inne på en 3 serie med M-sport och PPK men tyckte den var lite för lik S5 med hänsyn till fjädringskomfort och karakteristik. Bortse från värdeminskning i detalj, fokusera på komfort, en bra 5 serie Touring står sig nog bättre jämfört med en 3 serie i längden, attraktiv bil för barnfamiljer. Med automat och xdrive, ännu bättre. Crille |
|
| Den nya femman kommer i vinter medan F31 produceras fram till sommaren 2019. Så vill du ha en bil av "senaste" modell i vart fall några år får väl F31 rekommenderas. | |
|
Brukar man inte säga att en bil tappar ca 50% över tre år de första 5-10 åren (oavsett var du befinner dig på kurvan)? Isåfall räknar du kanske lite snålt. Det är ju svårt att sia om naturligtvis men eftersom efterföljaren till f11 kommer redan nästa år och f31 har väl minst 2-3 år kvar bör ju tala till att f31 tappar minst - allt annat lika. Frågan är om skillnaden är så pass stor att det i sammanhanget blir relevant. |
|
|
Håller med bluetrain och alla ovanstående - ekonomiskt blir det nog liten skillnad. Bättre att du provar båda noga och väljer det som passar din situation bäst - viktigare än någon tusenlapp hit eller dit. ---- BMW CS/SC #6212 |
|
![]() 940 E39 520iM -01 (M54B22) Orientblau Metallic
F36 420xD -16 (N47D20) Sparkling Brown Metallic |
Jag föredrar personligen F11 då den känns lite lyxigare med finare detaljer. Enklare design som inte blir tråkig med tiden. Däremot är F31 lite roligare att köra. |
|
Hade jag inte kört mer än säg 1000-1200mil om året och med mkt stadskörning och parkera där man inte har en fast plats, då skulle jag personligen antagligen valt enb f31. F11 är verkligen ingen stadsbil och min sambo trots att vi haft den i nästan två år kan fortf klaga på storleken när man ska rådda runt på parkeringsplatser osv. Så att verkligen stämma storlek/stadshanteringen (om f11) med din partner är nog ingen dum idé. |
|
|
Får nog sätta min fru i en f11 och se vad hon tycker. Hon kör vanligtvis vår Mini Cooper och är inte så förtjust i stora bilar så risken är väl att det blir ett tvärt nej, såvida inte komforten kan övertala :) Onekligen två väldigt fina bilar att välja mellan! |
|
|
Har själv beställt en 520d Touring då dels så började trean bli till åren och vi väntar tillökning vilken dag som helst. Trean har varit en underbar bil dessa tre åren vi har haft den, enkel att parkera också (har bara PDC bak) och som många säger riktigt kul att köra men ändå riktigt bra långfärdskomfort. Hade det inte varit för den väldigt smala skuffen så hade det blivit en ny trea, i liter räknat så räcker trean, men ska man ha in en barnvagn så blir det inte mycket kvar. Både jag och frugan provkörde en femma och det blev tummen upp från frugan, men som sagt, ta en tur med båda först och skapa er en uppfattning, prismässigt och driftkostnadsmässigt så blir det en liten skillnad. BMW har riktigt bra erbjudanden på femman nu, fick nästan 100 000:- i rabatt när jag beställde min. |
|
| Vad ligger mellan 3 och 5 annars..? ;) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.