AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.080

E30 med M50B25 startar ej efter svets

Lu
2
Luos
1985 E30 323
M50B25
Hejsan allesammans, har läst omkring på forumet ett tag men nu behöver jag lite tips!
Jag har en -85 E30 med en M50B25 Vanos motor.

Går rakt på sak här, har sökt via google och prövat det mesta som kunde ha spökat både från folk med helt andra bilar och problem och engelska forum.

Allt började med att jag råkade dra lite för hårt i en bult som gick av till byte av vattenpump, så tog fram svetsen och skulle svetsa på en mutter och dra ut den. Drog ur plus men inte minus på batteriet(borde nog dragit ur båda) och svetsade vidare, drog ur bult och satte tillbaka allt nytt.

Sedan så går jag för att starta och då vill bílen ej hoppa igång längre, innan gick den igång direkt. Svetsen jordades på vevaxeln på motorblocket då det var där ungefär svetsningen skedde.

Nu har jag ingen gnista och det kommer ej ström fram till spridare. Bränslepump hoppar igång och elektroniken i kupén fungerar som vanligt som kanske blivit ett isolerat fel till motorhärvan?

Det jag har kollat-

Prövat olika DME lådor xxx 413 (då jag har vanos)
Prövat byta relä vid styrlådan
Kollat säkringar
Batteriet är nytt och har bra kräm
Prövat en annan jordning mellan batteri-bil
Kollat gnistan vid tändspole och tändstift emot toppen
Bytt vevaxelgivare, gamla hade pajjat

Jag upptäckte att en brun kabel som går till en fläta som i sin tur går till DME boxen hade brunnit.
Denna bruna kabel tillsammans med en blå-vit och en blå-gul kabel gick ner till någon sensor eller så vid oljetråget.

Skarvade då om de kablar som hade brunnit men gjorde inte så mycket skillnad, visar ju iofs att min jordning vid svetsandet inte var så himlans bra. Så frågan är om jag har lyckats bränna mycket mer än så

Har jag missat något stort att kolla efter? Behöver lite tips om vart jag ska kolla..

Tack på förhand!

Hoppas jag läste fel men jordade du PÅ utgående vevaxeln eller remskiva...? Isf lät du svetsströmmen gå via diverse delar i motorn inklusive lager, kulor och rullar, dessa förstörs då ganska effektivt.
Tydligen har du lyckats få svetsströmmen att följa någon/några jordkablar, brun eller svart med brun rand är jord i tyska bilar.
Jordpunkt måste väljas helt nära den detalj man svetsar på, annars inbjuder man till fel, som kan bli ganska långtgående.
Du bör kolla kablar, speciellt jordkablar som du redan börjat, och säkringar, som kan sitta på flera olika ställen i bilen. Om du känner dig osäker så bör du ta hjälp av en kunnig bilelektriker.

FP
Lu
2
Luos
1985 E30 323
M50B25
Hejsan,

Jag felsökte vidare efter att jag lade upp den här och löste allting.
Så jag skriver ett svar här med vad jag kom fram till, (kan tillägga att jag lade svets jorden på utgående vevaxeln)

Iallafall så skarvade jag om dessa brända kablar som gick till Oljetempsensor, gjorde inte riktigt skillnad.. prövade mäta på spridare och tändspolare. Fick ju ingen ström dit så måste ju vara ECU/ECU relä tänkte jag, kollade kontakterna till DME relä och den matade fint 12 volt som den skulle samt bränsle relä osv.

Sedan gick jag tillbaka till att pröva relä, tog en ström mätare och körde in 12volt på reläet för att se ifall de klicka till.. nepp det gjorde det ej. Var bara att byta ut detta relä, åkte till en skrot och hade tur med reläet att det fanns där ( Siemens (BMW) 12.63-1729004).

Satte i min bil igen, nu fick jag 12 volt till spridare men den ville fortfarande inte tända.. konstigt. Så jag tänkte varför inte och bytte tillbaka till vevaxelgivaren jag trodde var trasig och då hoppade bilen igång på andra varvet.

Summering: DME Relä (Siemens 12.63-1729004) hade brunnit det med samt jordkabeln till oljegivaren. Bytte ut relä och skarvade om kablarna så ordnade det sig.

Både min gamla DME box (413) och nya fungerar bägge i bilen, dock verkade det som den gick lite sämre med den gamla så kanske fick sig en smäll av svetsningen den med.

Tackar iallafall för ditt svar!
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Jorda aldrig en svets i en roterande, lagrad maskindel i fortsättningen. Det är ingen bra ide helt enkelt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.