AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.239

BMW 750 V12 kablage

Se
2
Seger
530 sedan
God dag BMW likar! har varit runt i sommar på diverse bilrelaterade arrangemang och nu får det bli en Rod! Funderar på att använda en 750 V12:a som ser snygg ut och är bra, vad jag förstår är allt dubbelt på den motorn och det verkar ju funka. Min fråga är om det finns ett "pirat" kablage som bara sköter motorn/låda för det verkar bökigt att få ihop det med original kablage? Är det något speciellt jag bör tänka på INNAN jag handlar upp alla delar, typ årsmodell etc? Vill ha den som kom -88 för den verkar enklare rent mekaniskt. Har sett en del fina byggen med denna motor och de funkade, jaguar blir för dyrt och BMW är kvalitet!
Di
828
Dic
850ia 1991
Alpina B6 3,5 kat
Hej och välkommen till forummet!
Knepigt kan jag väl börja med ,finns några gamla trådar men det har då varit och handlat om att göra turbo/dubbelturbo.Skriver knepigt för att det verkar vara stört omöjligt att lura boxen om motorn från början hade automatlåda.Däremot så finns det en kille som kallar sig för "Rallyfinnen" men han hade en manuellt växlad motor,dock så trixade han till det med ett eftermarknads system.
Använd knappen sök inlägg så bör du hitta honom och diverse länkar.
Mvh Dic
Se
2
Seger
530 sedan
Jag tänkte behålla automaten och motorbn original, möjligen 2 små Volvo/SAAB turbo för att klara ljudet. På de sexcylindriga är ju motorn "frånskild" övriga elsystemet typ Volvo så frågan är om V12:an är det med. Letar objekt ännu så länge!
Di
828
Dic
850ia 1991
Alpina B6 3,5 kat
Låter som en god idé,Volvo hade väl sin lättrycks turbo utan några direkta förändringar i motorn.
Min far hade en sån och enligt uppgift så gav den ca:30hk extra vid behov.
Kan ju bli riktigt intressant om du ska lägga grejorna i en Rod som garanterat väger mindre än en 750.
Om du hittar en motor (m70) rekommenderar jag en noggrann koll på ventiltätningarna o styrningarna, finns tyvärr för många m70 som servats dåligt o det slutar oftast med dåliga avgasvärden när det är dags för besiktning.
Mvh Dic
br
168
brundins
318 91 cab
316-94
745 -03
borde gå att ladda en del med tanke på att m70 är lågkompad från fabrik

finns vridet behövs ingen turbo
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.