AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
2.286

Köra 650i -07 vintertid?

ka
6
kaffemannen
650i -07
330ci -00
Hej, undrar från er som möjligen kör el kört era 650i vintertid hur det går?
Funderingen ligger väl kring den mängden hästkrafter som finns under huven i kombination med bakhjulsdriften.
Vilka däck rekommenderas isf och är det ngt spec. man bör tänka på vad gäller slitage vintertid?
Denna bil har bara gått sommartid tidigare.
En 650i från 07.

Hade hoppats på få sälja iväg min 330 och använda 650´n året runt.
Kan nämnas jag bor i Norrbotten.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Går nog alldeles utmärkt.

Är det 367hk på 1800kg så år nog vikt effektförhållandet liknande min med 326hk på ~1500kg och jag upplevde inga problem alls.

Boende i Norrbotten hade jag nog kört på Nokian hakkapelitta dubb av senaste modell. De har krånglat lite med dtc på senare modeller (F-serien) men de blir hårdare med tiden och för min del har problemet inte varit särskilt stort.
Inga problem att köra på vintern. Modellen är testad i alla möjliga väderförhållanden. Se till att du har ordentligt med dubb i däcken bara och lätt på foten så klart. Problem du får är ju som vanligt rostiga detaljer även om modellen har både plast och aluminium i konstruktionen samt att du snabbare kommer att drabbas av elfel till följd av fukt.

EB
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Oroa dig inte för köregenskaperna. Det är inte värre än att köra en skapligt stark dieselbil. Däremot sliter ju vintern mycket på bilen i sig.

-------
//Lövet
Jag körde min 550iA E60 LCI på vintern med Hakka R däck och den gick hur bra som helst. Underbar vinterbil med bland annat rattvärme. Körde lite med den på vintern för att inte slita för mycket. Vintern tar framför allt söderöver, mest körde jag Passat diesel, men den var en klart sämre vinterbil då den 550in hade ett mycket bättre värmesystem. Hakka R gjorde att den varit stabil och vägsäker i alla hastigheter.

Fördel med E6* är att rostskyddet är mycket bättre än de äldre BMWmodellerna om vi bortser från Touringmodellerna bagagelucka.

Jag hade kört med Hakka R2 däck och lämnat in på rostskyddsbehandling.

Stephan
ka
6
kaffemannen
650i -07
330ci -00
Tackar för svar!
Det låter ju bra, då är det bara att boka in tid för att lägga in motorvärmare och se över köp av däck.
Sliter ju givetvis rent allmänt mer med vinterkörning men att stå betala av någon tusenlapp i månaden på en bil som står i garaget halva året är ju inte heller så kul. Haha

Vad rekommenderas det för fälgstorlek och storlek på däcken?
En
8
Envis
645 -04
Jag kör en 645 på vintern och upplever inga problem men den står i uppvärmt garage. Hade dock avrått ifrån dubbdäck, även med esp och försiktig högerfot så spinner den ju till ibland och jag tänker mig att dubben inte sitter där så länge. Bra friktionsdäck funkar fin-fint och räcker ivf längre. Har 18" 245. Förekommer att bilar som står ute i kylan kan få olika felmeddelanden när givarna börjar frysa dock.
Al
75
AlexW
325CI M-Sport -01
Envis:
Förlåt om jag lånar tråden, men jag jag ser att du vinterkör med din E63 och undrar om du har märkt att din E63 tagit någon skada eller att den börjat rosta?
En
8
Envis
645 -04
Nej ingen rost alls faktiskt. Nybes häromdagen och jag var med och tittade undertill och så, allt var jättefint. Enda vinterproblemet var att jag (en gång) fick ett meddelande om "active steering fault" första vinterdagen den stod ute men det försvann när bilen blev varm. Märkte ingen skillnad i ratten så det var förmodligen bara ett elfel orsakat av låg temp.
Al
75
AlexW
325CI M-Sport -01
Tack så mycket för svar! Faktiskt jäkligt imponerande att en 12 år gammal bil klarat sig från rost. Då kanske man inte borde vara orolig att bruka en E63 under vintertid så länge man sköter den så gott man kan :)
En
8
Envis
645 -04
Det mesta är ju i aluminium (vad jag vet) så det hjälper nog! Ska nog inte vara någon fara alls bara den får stå i garage och att man ser till att batteriet mår bra och inte laddas ur.
Ch
248
Chip_saffire
X5 4.0d 2011
Kan säga att Pirellis vinterdäck med dubb, Ice Zero, inte kommer släppa en dubb. Så om dubbat, skulle jag valt dom.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.