|
|
|
|---|---|
|
272A Multiplicative Adaptation Bank 1- Control Limit Reached Någon som vet vad bilskrället vill nu då? | |
![]() 13.404 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
I ett motorstyrsystem finns det parametrar som automatiskt justerar sig efter ändrade driftsvillkor för att säkerställa att man har den korrekta bränsle/luft-blandningen. Om det tex bildas en vakuumläcka kommer icke-uppmätt luft att sugas in och motorstyrsystemet reagerar på detta genom att tillsätta mer bränsle via dessa parametrar (värdet blir positivt, är värdet negativt betyder det att bränsle dras ifrån). Vad din felkod betyder är att motorstyrsystemet har försökt att justera en eller flera av dessa "fuel trim" parametrar och nu har man nått gränsen för vad den tycker är OK och larmar. Bank 1 innebär alltid den gruppering av cylindrar som innehåller cylinder #1. På min 120i med N46-motor så är bank 1 = cylinder 1 + 4 och bank 2 = cylinder 2 + 3. Gissningsvis är det samma på din. Ofta beror detta på att du har en vakuumläcka som drar in tjuvluft, men det kan lika gärna vara tusen andra saker. Varför bara felkod på bank 1? Jag skulle gissa att parametrarna för bank 2 är väldigt nära gränsvärdet (control limit), men inte kommit över och därför är det ingen felkod där. En vakuumläcka brukar oftast påverka alla cylindrar (beroende såklart var den är). Om däremot fuel trim parametrarna för bank 2 är helt normala så är det en viktig ledtråd i felsökningen. Man behöver alltså felsöka för att komma vidare. |
|
Tackar för det utförliga svaret. Kan tillägga att bilen igår kördes ca 40 mil och under den resan både slocknade!!! och senare igen tändes motorlampan, den började även göra oljeröks puffar efter att stått på tomgång i bilkö. Börjar bli billig...... |
|
Inget onormalt att lampan slocknar. Den kommer att tändas igen. Inte omöjligt att parametern ligger precis på maxgränsen. Då krävs tre "körcykler" med att den ligger under maxgränsen, då släcks lampan. Vill minnas det krävs två "körcykler" med felet närvarande för att tända lampan igen. Oljerökspuffar är troligtvis ett annat fel, men kan ha en viss koppling. Jag vet inte om dessa N42-motorer (för det är väl en N42-motor du har?) har problem med igensatt vevhusventilation eller dylikt. Eller om det är dåliga ventiltätningar. Eller något annat. Oavsett så behöver den lämnas in på verkstad för vidare felsökning för att få klarhet i vad som är problemet/problemen. |
|
Ja någon verkstad kommer då inte den här bilen få se i min ägo :) hursomhaver så har jag gjort rent vevhus ventilationen en gång redan på denna,måttligt road av placeringen,Har kört den med INPA inkopplat och ett värde som ligger utanför skalan är crankshaft adaption inlet bank 1 !120.30 grand Kw outlet bank 1 57.80 grad Kw Bank 2 0.0 inlet 0.0 oulet |
|
Aha, du har redan varit där med vevhusventilationen. Vill minnas att den här motorn också har en sån där oljestickstub med ett toklitet rör anslutet på sidan (för vevhusventilationen). Nåja - då är det bara att sluta oroa sig och tuta och köra tills det rasar (eller anmärkning på besiktning) och skrota den sen. Livet är ju skönare när man kan köra omkring happy as a clown! Ju mindre att oroa sig över desto bättre är det! |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.