|
|
|
|---|---|
|
Hejsan. Jag går och funderar på att köpa mig en begagnad X5. Jag har inga erfarenheter av BMW och ställer därför frågan till er experter. Är 12-13 000 mil mycket för en sådan bil? Servicen förutsätter jag är utförd enligt plan. Anders | |
|
Vilken årsmodell pratar vi? Men 12-13' mil är ingenting för en BMW om du frågar mig ---------------- Länk |
|
| Jag har åkt skytteltrafik till verkstad sen min 2016 X5 hade 1000 mil på mätaren så...nu i somras gick termostaten och jag har fortfarande inte fått tag på verkstad som har tid att byta den. | |
|
Hejsan, jag hade tänkt mig en 2011 och framåt weeeman. Det känns sim du fått tag på ett måndags exemplar Saab 9-5?. Finns det något jag bör tänka på vid ett köp? Hade tänkt mig en M-Sport 40d Anders |
|
|
12-13 000 mil ju är ju ett sådant där riktigt "klassiskt miltal". Många bilar tycks ju stanna där....eller kanske "återvända dit" :) Bilarna har då gått tillräckligt långt för att inte se nya ut, men för en lekman är det väl närmast omöjligt att bedöma om en bil gått "13k" mil eller typ "33" och det gäller särskilt välbyggda bilar som BMW och MB. Så personligen är "13 000" mil en mätarställning jag skulle undvika. |
|
|
Tack Birka för svaret. Förstår att det är svårt att svara på men vad skulle ni rekommendera för högre gräns. Anders |
|
|
En rätt servad BMW håller lätt 40.000 mil eller mer. Så om det är 12-13.000 "ärliga" mil, är det inga problem! Men som Birka nämner är det lite "magiska miltal" - så en rejäl kontroll av historiken är på sin plats! Dock kan det vara dags för vissa slitdelar vid de miltalen eller snart, som t ex. stötdämpare, bromsskivor och belägg samt vissa bussningar mm. X5:or är tunga bilar och det gör att det frestar mer på vissa delar. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tack för informationen Johan B, mycket tänkvärt. Anders |
|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Jag är uppe i 32500 med min ena och den är fortfarande som ny. Växlar mjukt och låter fint i motorn. Ingen rost eller plåtskador (dörrruppslag). När man polerar den så ser den ny ut. Skall det inte till Insp II vid de miltalen dvs vid 10-12 000 mil? "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." BMW CS #05XXX |
|
Det beror ju på lite vad för mil vi pratar om? 13.000 mil körda i Stockholm? Köpte precis en X4 2015 som gått 1.500 mil i Stockholm. Den har mer skador än min Audi A5 som gått 26.000 mil som gått E6:an upp och ner varje dag. Bytte bromsklossar först vid 23.000 mil på Audin. Klarar jag 1000 mil till på X4:an bromsklossar? Får jag vara glad. Jag skulle säga att 1.000 mil stadskörd bil motsvarar ungefär 5.000 mil långvägskörd bil. Bytt skärmar, båda fälgar höger sida, spoiler båda sidor samt bak, fram.. För att få ordning på en 1.500 mil så kallad ny bil. Samt en hel del plastdetaljer under bilen. Man förundras hur de lyckas? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.