|
|
|
|---|---|
|
Hallå! Har skrivit tidigare angående min X5 som har små störande fel. Den fungerar som den ska, förutom vissa småsaker. Nu på senare har den dock börjat bete sig riktigt dumt. Händer ibland när man ska ur en rondell, alternativt gasa lätt i en mindre uppförsbacke att den "rycker". Känns nästan som om man har för hög växel i, fast den är ju automat. Att tillägga är att den vid 3 tillfällen har haft en rejält ryckig tomgång vid start, och detta har då gett med sig efter några sekunder och den har återfått sin normala tomgång. Kan tänka mig att det kan ha något att göra med att den misständer, alternativt igensatt bränslefilter så den kanske får för lite soppa just då? Då det upplevs både under gång och vid start så antar jag att det inte har något att göra med automatlådan. Är det någon som haft liknande symptom på en BMW v8, eller som känner igen detta och har några tips eller lösningar? Tack på förhand! | |
|
Hej Tror på antingen att växellådan behöver ett oljebyte, min betede sig så vid rondeller och svängar innan jag bytte. Eller att soppapumpen är på g. Har även haft detta problem med liknande symptom. Har du läst ut felkoder? Om inte så gör det! Det tokiga är dock att pumpen inte kommer ge felkod och inte lådan heller.... Men är det misständändningar, kamaxelgivare etc så skall du få felkod. Min bil: Länk |
|
|
Ang ryckig gång vid start så kan du ha lekage i någon av alla vakumslangar. Min bil: Länk |
|
|
Ok. Var ju inte vad jag hoppades på, men får felsöka så fort jag får en tid hos verkstaden. Hoppas det blir felkod på någonting. Ja, ibland klickar den endast också. Ungefär som att han drar runt motorn ett halvt varv och sen blir de inge mer. Men är det så att lådan är dålig eller växlar den dåligt när det är dålig olja? |
|
|
Om olja och filter aldrig e bytt så börjar lådan krångla. Förutsätter att du har en zf låda och producenten rekommenderar byte av olja och filter vid 15k mil. Även fast BMW säger life time olja..... Olje och filterbyte med flushning i lådan borde du kunna hitta någon som kan göra för 5-6k. Min bil: Länk |
|
| Ja får kika om de ligger lagrade felkoder då. Men tror inte spolad låda är gjort på bilen än, den har gått 17.600mil så är nog dags för det. Får ringa en verkstad på måndag. | |
|
Nu kan jag uppdatera en aning. Inga felkoder finns lagrade, vilket kan ses som positivt. Så antagligen är det väl lådan eller bränslepumpen då...Börjar tro mer och mer på att det är lådan som spökar. Upplever tydligare och tydligare att den liksom "durrar" på väg ut ur rondeller, och i jämn fart runt 1500rpm i svag uppförsbacke. Nu har dock ett till symptom uppenbarat sig. Ligger jag och håller jämn gas på plan väg så vandrar varvtalet en aning. Ligger jag på 1500rpm i 65km/h så kan den plötsligt vandra upp till 17-1800rpm för att sedan återgå till 1500. Läste här på forumet att det skulle kunna vara ett tecken på en dålig momentomvandlare. Eller är det bara så att det är lådan som försöker växla men inte gör det? Tacksam för alla svar och all den hjälp jag kan få av de som haft liknande problem! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.