AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
1.914

Felkod DMTL leak?

He
13
Heavyfeet
BMW Z4 2004
Hej,

Har skaffat en Carly OBD2 med proversionen av deras app och gjort en felkodsavläsning.

Fick denna som återkommer trots "nollställning" av felkoderna.
0. Motor Control:
<--------------------------->
Engine / Motor:
- Fault: DMTL leak
- Code: 0027C3

Är det någon som vet vad det är och hur man ska åtgärda det? Ingen motorlampa
eller annat indikerar att det skulle vara något fel.

M54-B22

Med vänlig hälsning
Matte

Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
DMTL (Diagnosis Module - Tank Leakage) är en komponent i systemet för bränsletillförsel som övervakar att bränslesystemet är 100% tätt.

Men jag är väldigt säker på att just denna lite mer avancerade övervakningslösning endast sitter på modeller för USA-marknaden (tror de har haft liknande lösning sen slutet av 90-talet i alla BMW-modeller).

Om din Z4 är en USA-import kan det såklart vara detta (men motorlampan brukar lysa då).

@Heavyfeet : Vad är de sju sista siffrorna i Z4'ans chassinummer?

I min lista över felkoder till bla M54-motorn så betyder 0x27C3 mer problem med (thermal) oil level sensor.

Exakt vilken sensor som man syftar på är jag lite osäker på. Men börja med att kolla upp vad dessa olika sensorer rapporterar för värden.

Carly säger ju att live-data ska fungera så fint - så prova att visa live-data från dessa sensorer och se vad de rapporterar.

Vi har ju oljenivåsensorn (#14)
Länk

Sen har vi oljetryckssensor (#12) - men denna tror jag inte har något med denna felkod att göra. Denna behöver du inte Carly för att testa, kolla att oljetryckslampan lyser när du slår på tändningen och verifiera att den slocknar när du startar motorn.
Länk

Sen har vi oljetemperatursensorn (#13)
Länk

En kommentar kring oljenivåsensorn. På denna motor (M54) tror jag att denna sensor bara har som uppgift att mäta just oljenivån.
Däremot på efterkommande motorgenerationer (N52 vet jag med säkerhet och N52/N53 var ju uppföljaren till M54, N46 vet jag också med säkerhet då jag själv har denna motor) så fick denna komponent mer att göra.
På dessa nyare motorer (N52/N53,N46 och framåt) så mäter denna oljenivåsensor följande saker
- oljenivå
- oljetemperatur
- "oljekvalitet" (den mäter bara oljans kapacitans - that's it)
He
13
Heavyfeet
BMW Z4 2004
Hej, tack för svar :)

Bilen är en Tysklandsimport, (är ju förstås byggd i USA) LN55756.
Nej, inga problem med oljetryckslampan, den slocknar direkt vid start och
har inte tänds eller blinkat under körning.

Körde en ny diagnos med Carly men får inte ut någon annan data än förut.

En trolig orsak skulle kunna vara #14 då jag tidigare i sommar skrapade i
underredet vid färd över en omarkerad vägpuckel. Kan vara värt att kolla upp :)

Med vänlig hälsning
Matte

Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ok, enligt VIN så är bilen för Europa-marknaden och vad jag förstår så finns inte DMTL på dessa.

Då är det bäst att fokusera på de här andra sensorerna - det är det bästa jag kan komma på just nu.

Oljetryckssensorn kan vi då utesluta. Då har vi #14 och #13 kvar.

Ja, gör en visuell inspektion på #14 (nu när vi vet vad vi ska börja leta efter).

Om inget dyker upp på visuell inspektion så är det enkelt att mäta upp dessa komponenter och om en komponent är trasig brukar man se det här.

Denna bör var av samma design som på E34 (men jag är inte 100% säker). Ett elschema behövs för att verifiera detta.
På E34 är denna otroligt enkel, består bara av två switchar för att kunna varna för statisk och dynamisk nivå.
Statisk
- Mät kontinuitet mellan blå/gul och jord
- Om 1kOhm = korrekt oljenivå
- Om 0 Ohm (sluten krets) = låg oljenivå
Dynamisk
- Mät kontinuitet mellan blå/vit och jord
- Om kretsen är öppen (oändligt motstånd) = låg oljenivå

Det är exakt samma sensor som mäter kylarvattentemperaturen i toppen vilket gör att man har en någorlunda uppfattning vilka värden man ska se.
Man mäter helt enkelt motståndet som sensorn ger. Dessa sensorer är av NTC typ, vilket betyder att dess motstånd minskar med ökad temperatur.
Nu har jag bara ungefärliga värden för M20,M30,M50,M60-motorer men man får en uppfattning om inom vilket område som är korrekt.
-10 grader C = 7-12 kOhm
20 grader C = 2-3 kOhm
80 grader C = 200-400 Ohm
He
13
Heavyfeet
BMW Z4 2004
Hej BMW-slangen,

Har kollat lite efter de tips som Du gav mig och #14 oljenivåsensorn verkar inte helt frisk. Känns lite glapp och kladdigt. Har beställt en ny och byte sker nog nästa helg.
Återkopplar oavsett resultat.

Jättestort tack för engagemang och hjälp. Det finns så otroligt mycket kunskap
och erfarenhet på detta forum :)

Mvh
Matte

He
13
Heavyfeet
BMW Z4 2004
Oljenivåsensorn är nu bytt. Felkoden raderad och har inte återkommit
efter provkörning :). Förhoppningsvis så är problemet löst nu.

Med vänlig hälsning
Matte

Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Tummen upp för återkoppling! Nu får vi hoppas att det löste problemet, för jag har mer eller mindre slut på uppslag på vad det annars skulle vara :-)
He
13
Heavyfeet
BMW Z4 2004
Funkar fortfarande :) Förhoppningsvis håller det i sig också.

Återigen, Stort Tack!

//Matte

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.