|
|
|
|---|---|
|
Skrev också i X3 forumet men detta gäller generellt motorn 2.0D (190HK) Fick bytt EGR kylare (tror det heter så). Tydligen ett vanligt fel där den nya har ett annat nummer (förhoppningsvis fixad) Har inte sett några andra symptom än varning för låg kylarvätskenivå. Kan något annat tagit skada? Någon annan som haft samma problem? | |
| Borde väl vara att EGR-kylaren läcker om du får låg kylvätskenivå? Det hände på min 320d E46. Eller får du fortfarande låg nivå nu efter bytet? | |
|
Nej - denn läcker inte mer (nyligen bytt iofs) Men undrade om tidigare läckage kunnat paja nåt i motorn? |
|
|
Har samma motor fast 231 hk och EGR-ventil rasade 5 mån efter leverans. Även den delen ska ha varit kroniskt defekt i dessa motorer fast min EGR (2016) hade redan det nya artikelnumret men rasade ändå. Beklagade mig för kollegan med BMW och han hade bytt på sin med. Nu har nån termostat gått också och ingen verkstad i Stockholm kan fixa den under sommaren. Har kört bilen med kall motor hela sommaren, partikelfilter mår säkert kanon. Och nu vet jag också att EGR-kylaren blir nästa sak att gå då. Sen är det väl dags för spridarbyten också som verkar vara nästa BMW-bekymmer. Tycker det är skandal att vi betalat premiumpengar och får motorer som repareras direkt efter leverans. Trodde inte det hände längre år 2016 |
|
|
Jag fick ny EGR kylare på PS garantin,min läckte avgaser ut i motorrummet och märktes bara när jag stod stilla med motorn igång,alltså ingenting med kylvätskan för min del. Novation fick trycksätta med någon maskin som sprutade in rök i systemet för att hitta läckan så de va inte solklart direkt va de va som spökade (bilen stod där en vecka) Tur att man är envis :) Bilen i fråga va 550'n |
|
|
Du skriver att det är ett vanligt problem på 2.0 190 hk motorn vad bygger du det påståendet på ? |
|
| Det var verkstadskillen som nämnde det. Vet inte alls hur vanligt det är men förmodligen inte helt ovanligt eftersom han direkt misstänkte - och hade rätt | |
|
Har en 2.0 dA-2016.....inga problem alls. Så det där med kronisk vet jag inte. Har kört 2860 mil i skrivande stund. Mvh Jonas B |
|
|
Verkar va ett fel som inte bara drabbar bmw, vi har kört VW Caddy på firman å där har det bytts ett gäng EGR ventiler samt nån kylare till dito. Så det är nog undermålig kvalitet från tillverkare av dessa. Inga av våra motorer tog nån skada av fel på EGR kylaren. |
|
|
Jag fick EGR kylaren bytt på garantin för ca 1 år sedan då dels kylvätskan försvann samt att temperaturen inte kom upp i 100 grader. Fick sedan ett brev hem där man ville byta samma pryl då man hade kvalitetsproblem. I samråd med min verkstad behövde jag inte byta denna igen. Nu har dock temperaturen börjat spöka igen ibland ligger den på 80 grader, i bland 90 och ibland 100 grader. Vad tror ni - är det samma fel igen eller termostaten eller något helt annat? |
|
|
Har kvar exakt samma problem, motorn går kall när det är varmt ute. EGR-kylare ska vara bytt på återkallelse men problemet kvarstår. Ibland får jag inte upp tempen ens över 70 grader. Verkstadstid imorgon för detta |
|
|
@Saab9-5 Ok - återkoppla gärna efter morgondagen (planerar att besöka verkstaden på tisdag) PS: när bytte du din EGR-kylare? |
|
|
Kan vara så att huvudtermoststen är trasig likaså... jag bytte först egr och då fick jag upp tempenfrpn 70 till runt 75-78. Sen Butte jag huvudtermoststen, efter det ligger den på 90-94 grader. |
|
|
Min EGR-kylare bytte i vintras tillsammans med omprogrammering efter återkallelse av EGR-systemet. Det intressanta är att EGR-ventilen havererade även efter återkallelsen, och då lite extra rejält genom att bilen tvärdog på motorvägen, men funkade igen efter att jag lät den vila en liten stund. Även huvudtermostaten byttes sedan en verkstad konstaterade fel i kylsystemet (stod vidöppet hela tiden) men det hjälpte inte. Jag får upp oljetempen i 100 grader endast om jag tomgångskör (den sjunker direkt om jag börjar köra bilen igen) alternativt om jag hårdkör en längre period i 120-130 km/h. Läste runt lite på nätet och det är fler fabrikat som tycks ha detta problem, inkl Mercedes och Volvo. Oklart om havererade EGR-ventiler och låga motortemperaturer har samband. Får se vad verkstaden säger idag. |
|
| jag gör en ny tråd om detta, oklart om kylproblematiken är EGR-relaterad... | |
|
@saab9-5 någon ny status? |
|
|
Har just varit inne på auktionserad BMW verkstad och fått beskedet att AGR kylaren läcker och det skulle kosta 10 000kr att fixa? Så det är inte EGR/AGR ventilen utan kylaren säger de. Min 520d är en 2014 som gått 7500mil men garantin gäller bara EGR ventilen. Vad tror ni om detta? |
|
|
Har bytt min EGR-kylare på vår X3-12, verkstaden var inte speciellt överraskade... Började med låg kylarvätskavarningar utan synliga spill under bilen. Då hade den gått ca 8000 mil |
|
| High, vad kostade det för dig? Gick det på garantin? | |
|
Gick på maskinskadeförsäkringen Har för mig att kylaren gick loss på ca 7-8000:- + arbete. Har även för mig att de sa att kylarmodellen som jag hade var utbytt i modellerna efter min -12 Har iaf fungerat sedan dess, ca 4000 mil. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.