AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
3.950

Har jag blivit blåst? Min X3 beter sig märkligt.

Visa användare
37
MatsK72
X3 Xdrive 20d
Jag köpte en BMW X3 Xdrive 20d av 2011 års modell i början av juni 2016 (i skrivande stund för inte ens två månader sedan). Bilen hade gått 7 300 mil och hade fullstämplad servicebok. Den kändes bra vid provkörning och Carfax-rapporten såg fin ut. Så jag slog till.
Men nu undrar jag om jag kan ha blivit blåst. Bilen beter sig nämligen minst sagt skumt. På två månader har jag fått gul motorlampa tre gånger. Första gången hann man inte kolla vad det var innan den släcktes av sig själv. Andra gången konstaterade BMW att det var ”fel på luftmassemätaren”. De släckte lampan och den tändes inte igen. Nu har den tänts igen – alltså en tredje gång.
Utöver det så är någonting märkligt med servicen. När BMW scannar nyckeln dyker en massa småfix upp i historiken, men enligt två olika BMW-handlare som jag varit hoss INGEN service, trots att bilen har fullstämplad servicebok. Stämpeln kommer från Bilia BMW i Göteborg och de säger att bilen mycket riktigt är servad där när jag ringer. Men de har ingen förklaring till varför servicen inte finns inläst i nyckeln. Inte heller BMW kan svara på varför det är så när jag ringer deras kundservice.
Dessutom har bilen lyckats få punktering på ett så kallat Run Flat-däck, trots att den inte signalerat om att lufttryck varit dåligt eller dylikt. Visst. Det kan säkert hända ändå, men det sjukaste är att däcktrycksindikatorn visade grönt på alla hjulen även EFTER punkteringen. Kan man inte lita på den saken, så är ju frågan om man kan lita på annan information i displayen?
Jag har stämt av chassinumret mot regplåten med Transportstyrelsen och allt stämmer. Bilen har fortfarande begagnatgaranti kvar, men inte många mil till. Så nu ska den in och kollas.
Men jag är nervös, har ont i magen och sover skitdåligt pga allt detta strul. Det är NÅT som inte stämmer här…
Någon som har liknande erfarenheter?
js
1.928
jsn
i5 m60 -24
Jag skulle inte oroa mig.
Be Bilia Göteborg skicka en kopia av servicebesöket, då ser du vad som gjorts. Får du detta papper så skulle iaf inte jag vara orolig över den delen.
Vad gäller CE-lampan så får du läsa ut felkoden igen för att se om det är samma fel igen, och få felet åtgärdat på garantin.
Har du verkligen däcktrycksövervakning på den? Iaf F10/11 hade ett simplare system tom MY2014 där bilen kollar ABS-givarna, och om det skiljer för mycket mellan givarna så larmar den för punktering. Med hårda RFT så kan stommen mycket väl bära upp bilen tillräckligt bra för att det inte skall larma...
Visa användare
37
MatsK72
X3 Xdrive 20d
Nu har bilen kontrollerats av säljaren och det var mycket riktigt luftmassemängdmätaren som det var fel på. De har bytt den.
Men, jag har således kört åtminstone 240 mil med en felaktig luftmassemängdmätare. Frågan är om det kan ha skadat bilen på något sätt? Jag har inte märkt något på hur den gått, men å andra sidan har jag aldrig haft vare sig en BMW, en diesel eller en fyrhjulsdriven bil tidigare så jag vet ju inte riktigt hur det SKA kännas.
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Inget har skadats. Njut och kör vidare.

Ang däcktrycket så har den säkert det enklare systemet där omkretsen mäts med ABS sensorerna som beskrivits tidigare. Justera samtliga däck och nollställ och kör 1-2 km så är systemet kalibrerat på nytt.
Wa
596
Waterlily
BMW 530dx Touring -11
xDrive märks inte alls då friktionen är hög som nu på sommaren. Det är först när det blir halt den börjar jobba tillsammans med antisladdsystemet. Om bilen börjar gira (yaw-rate) mer eller mindre jämfört med rattutslaget så börjar antisladdsystemet med att omfördela kraften mellan fram och bak. Antingen dra åt kopplingen mer (överstyrt) eller släppa den (understyrning). Om inte det räcker för att få bilen att gå dit den ska så tar det vanliga antisladd vid. Gasen stryps och bromsning av utvalda hjul.

Kör man aktivt med måttligt gaspådrag i en hal kurva känner man att hjulsläppet (hasningen) är lika fram och bak på ett neutralt sätt utan att motorn stryps. En underbar känsla.

Sen är systemet mycket bra då man ska komma igång från stillastående. Det ska räcka att endast ett hjul har friktion för att få bilen i rullning.

Vid måttligt rattutslag är xDrive-kopplingen låst upp till 20 km/h. Däröver slirar den olika mycket beroende på en massa olika saker. Över 180 km/h är bilen bara bakhjulsdriven.

Vänligen Näckrosen

I rather go ponding
Min hade en del strul med motorlampan som tändes. Jag fick rådet av BMW verkstaden att fortsätta köra om den kändes OK i övrigt (vilket den gjorde) så om den känns som vanligt hade jag inte oroat mig.

Det går att få punktering med ett RFT däck också. För att däcktrycksindikatorn på det äldre systemet skall funka måste det nollställas i samband med hjulbyte om lufttrycket ändras. Händer rätt ofta att däckverkstäder slarvar med detta när det är högsäsong för skiften...
Visa användare
37
MatsK72
X3 Xdrive 20d
Fasen, vad det här forumet är bra! Många kloka svar. Stort tack för all input. Ovärderligt!
Visa användare
37
MatsK72
X3 Xdrive 20d
Nu tätnar mystiken kring serviceboken.

Enligt BMW:s kundservice ska bilen vara servad och det SKA synas på nyckeln. Samtidigt har nu två olika BMW-handlare med 100 procents säkerhet hävdat att ingen service syns när de scannar nyckeln.

DESSUTOM hävdade en tekniker på BMW i Nacka att ingen service var gjord på bilen när hon slog på enbart regnumret.

Tre BMW-representanter hävdar alltså ”Ingen service någonsin gjord” och BMW centralt hävdar att all service är gjord.

BMW menar att deras handlare förmodligen inte vet (!) hur man ska få fram informationen om servicen. I så fall är ju det gravt anmärkningsvärt.

Ingen smakstart på det här, känner jag. Verkar vara total oordning på torpet med en hel del saker.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om BMW centralt ser att bilen är servad så borde de även kunna se exakt när och var den är servad...be dem om den informationen och kontakta sedan verkstäderna som skall ha gjort servicen för att få bekräftelse.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
37
MatsK72
X3 Xdrive 20d
Jag har kontaktat BMW-verkstaden som har gjort servicen och de har bekräftat den.

Och BMW centralt ser ju att servicarna är gjorda.

Jag betvivlar alltså inte att servicen är gjord.

Men det oroar mig att tre olika BMW-handlare/verkstäder är helt 100 procent bombsäkra på att bilen är helt oservad när de läser av nyckeln eller slår på regnumret. Då föreligger ju ett allvarligt kompetensglapp som i sin tur enkelt skulle kunna spilla över på andrahandsvärdet på bilen.

Ser framför mig hur jag försöker sälja bilen om fyra-fem år och köparen backar ur efter att ha försökt kontrollera servicen genom att ringa BMW och få veta att ”nä, det syns ingen service”. Om jag då börjar jiddra om att de ska ringa direkt till verkstaden där servicen ska vara gjord, så tror jag de tackar för sig och letar vidare… 

Jag tycker det är dåligt av BMW. Det tyder på oordning, inkonsekvens och slarv i systemen.
Om du kör och servar bilen väl i 4-5 år så är eventuella administrativa oklarheter från de första åren ganska irrelevanta för en framtida spekulant
He
1.011
Heden
Audi RS6 -16
Bara en tanke som slog mig. Kan det vara så att servicen reggas på endera nyckel? Om så är fallet skulle det kunna vara så att tidigare ägare har använt den nyckeln som du har som "nyckel nr. 2" och tvärsom.

Jag finner ovanstående som högst osannolikt men ville bara kasta ut det i tråden :)

Mvh/ Niclas
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Kan det vara så att nyckeln är relativt ny och därmed finns ingen service lagrad på den?
Visa användare
37
MatsK72
X3 Xdrive 20d
Grejen är att jag frågat BMW om det. Men de hävdar att historiken INTE är kopplad till nyckeln utan att nyckeln laddar ned historiken så fort man startar bilen. Så den nyckel man har med sig till verkstaden ska ”veta” allt.

Det sjukaste är att NU säger de att bilen inte har någon digital servicebok. De påstår att den årsmodellen och bilmodellen inte har det (2011, X3 Xdrive 20d).

Jag har argumenterat att det i så fall inte borde finnas någon historik alls om bilen när de scannar nyckeln. Men det finns ju en del smågrejer.

Då säger BMW (centralt, från kundservice) att det måste vara verkstadens lokala historik som syns. TROTS att 3 OLIKA BMW-verkstäder fått fram exakt samma uppgifter, dock ingen service.

Alltså, jag börjar undra om det är nåt skämt?

Är det Humle & Dumle som sköter BMW i Sverige? Ingen verkar ju veta ett dyft.
Visa användare
247
Kaffeh
Lexus IS300H - 14 Svartmetallic

Tidigare:

525iA Sedan - 02 Toledoblau
120d - 09 Alpinvit
523i Sedan - 98 Canyonrot Metallic
Saab 900 2.3I SE - 95 Vinröd
Är bilen från Göteborg, med tanke på att Bilia servat den?
Köpte en 120d för ett par år sedan, den var servad på Bilia i Göteborg.

Bila hade glömt att fylla i serviceboken ordentligt, allt var gjort men det hade slarvats med boken. Det är ingen bra verkstad, har ett förtjänat dåligt rykte i Göteborg dessvärre..

MatsK72
X3 Xdrive 20d
Svar ja. Den är från GBG och servad där.

Är de även dåliga på själva servicen?
Visa användare
247
Kaffeh
Lexus IS300H - 14 Svartmetallic

Tidigare:

525iA Sedan - 02 Toledoblau
120d - 09 Alpinvit
523i Sedan - 98 Canyonrot Metallic
Saab 900 2.3I SE - 95 Vinröd
Kan inte svara på utförandet, då vi servade aldrig bilen där under våran ägotid.
Den hade rullat ca 4000 när vi köpte den (allt på Bilia), servades av oss på Mechanum. Sålde den vid ca 10k till min fd sambo. Hon kör ju den dagligen, uppe i 12k mil nu.

Inga problem alls med bilen, eller motorn. Fick bränslefiltret bytt på någon recallpryl. Annars inga problem alls.

Tror du kan vara lugn på servicefrontens utförande ivartfall.. Sen att dokumentationen verkar luddig är nog en biprodukt av Bilia som slarvat

Thelemorf
328i Touring -96
Förstår inte riktigt den här besattheten kring serviceböcker. Det är inga problem att fiffla en servicehistorik om man bara har lite kontakter.

Ok jag skulle inte köpa en dyr bil som gått under ~10k mil och som inte är servad men när bilen är 10år+ gammal och gått 15-20k mil så är det så mycket annat som är mycket viktigare än serviceboken.
Visa användare
37
MatsK72
X3 Xdrive 20d
I det här fallet är bilen 5 år gammal och har gått 7 400 mil.

Dessutom är ju ditt eget inlägg själva förklaringen. ”Den här besattheten” som du inte förstår är ju likväl en besatthet.

Och är man då mån om andrahandsvärdet så får man ju se till att serviceboken är stämplad.

he
122
herrbritt
BMW 135i Coupe
Audi 1.8t Avant
Volvo P1800
BMW lokalt ser inte alltid detaljerad historik från andra auktoriserade verkstäder har jag märkt. Dock bör du kunna få ut detaljerad info om vad som gjorts ifrån den verkstaden som har gjort det (jag fick historiken mejlat till mig när jag ringde och frågade).
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.