|
|
|
|---|---|
menriksson |
Har en BMW M3 E46 smg2 som jag fick lite strul med. Hade lite bråttom och stängde av bilen samtidigt som den rullade och 2:ans växel var i, bilen hoppade till ett par gånger sedan stannade den. Samtidigt så fastnade bromsljusen i tänt läget samt att SMG lampan började lysa guld (kugghjul med ett utropstecken i). Bilen växlar fint i alla lägen så verkar inte vara några problem med lådan, hydralpumpen är bytt sen tidigare. Väldigt konstigt att bromsljusen fastnar samtidigt som SMG lampan börjar lysa, har även märkt att bilen inte ger av något varningsljud när jag har en växel i och öppnar dörren, något den gjort tidigare. Ett annat konstigt symptom som uppstått efter incidenten är att displayen för SMG samt den som visar när en dörr är öppen osv dimmas ner efter att bilen vart igång ett par minuter. Osäker om detta skedde innan men inget jag i så fall tänkt på. Vad kan allt detta bero på? |
| I vilket skick är batteriet? | |
menriksson |
Batteriet är inte i bästa skick, satte det på laddning nu. Dock känns det som en väldigt konstigt tillfällighet att bromsljusen fastnar samtidigt som SMG:n börjar lysa om det skulle vara pga dåligt batteri. Det var nämligen i EXAKT samma ögonblick som bilen hoppade till som SMG lampan och bromslyset började lysa. |
| Kollat säkringar? | |
menriksson |
Det har jag inte gjort, ska kika igenom dem imorgon och se om någon brustit. Har dock bytt ett relä som tydligen skall vara ganska vanligt att det slutar fungera och kunna orsaka konstiga elfel. |
| Det oranga "Salmon relay" under huven? | |
menriksson |
Ja precis, ingen skillnad dock |
|
Jag tror Phoenix är inne på rätt spår, ÄR ditt batteri dåligt? Det räcker med att din "incident" la sig som sista droppen i bägaren, flr att alla dessa följdfel ska komma, om du har dåligt batteri. Har bytt batteri en gång och innan jag gjorde det så lös positionslysena konstant och en massa varningar för bland annat airbag om jag inte missminner mig, började lysa. Det lät kirrrrrrrrrrrr när jag vred startmotorn och den vägrade starta, det gick inte ens med startkablar, förrän jag kopplade loss batteriet.... Har du möjlighet att prova något annat batteri, alternativt ta loss en pol på ditt batteri och sätt startkablar till din bil ? Det är just det att alla fel kommer nästan samtidigt, som får mig att tänka på batteriet:) |
|
|
Tja läste angående ditt problem Har haft nått liknade i en m3 e46 Som jag ägde för ett antal år sen. Du har givare som går till dörren som känner av när Dörren är öppen och lägger i friläge Och en givare vid motorhuven, om motor huven är öppen eller På "glänt" så ska du inte kunna köra iväg! Minns inte riktigt då det var många år sen jag ägde m3 Men du kan ha en läges positiongivare (neutrallägesgivare) Det kan vara anledningen till smg lampa (kugghjulet) tänds och Att bromsljus fastnar, för de hör ihop på nått vridet sätt För varje gång du bromsar så frisläpper du växlarna och Det är nått med neutral läges givare ! Hoppas mitt svar hjälper nått ! Som sist är Min rekommendation är du åker till BMW och är med mekaniker när han pillar På din bil |
|
|
Eller så kanske det är dags för koppling Om du märkt nått sånt! |
|
menriksson |
Patrik.E: Jag hade köpt din teori om det inte var för att SMG lampan OCH problemet med bromsljusen kom EXAKT i samma skede som jag stängde av bilen i farten med växeln i. Det känns som en alldeles för stor tillfällighet att batterispänningen skulle ge upp exakt si samma moment som denna incident. Ska hur som helst prova byta batteri då det är dags oavsett så får se om din teori stämmer :) Its all about M: Neutrallägesgivaren känns mer troligt, låter som det skulle kunna vara något sådant. Ska läsa lite mer om det, tack för tipset! Kopplingen har jag inte märkt av något, den verkar hugga bra :) |
menriksson |
Bytte batteri nu på lunchen, köpte ett 80A liknande som satt i. Märktes på startmotorn att den blev lite piggare, däremot kvarstår problemet med bromsljusen och SMG lampan ;S |
menriksson |
En update! Kollade igenom säkringarna, den för bromsljuset hade gått sönder. Satte i en ny och startade men samma säkring går direkt. Verkar ha blivit överslag nånstans i samband med växellådsincidenten.. Någon som har någon ide på vad som skulle kunna pajat när man rullar med motorn avslagen med en växel i? |
|
Jag hade gärna sett att du skrivit mer information. T ex årsmodell. Möjligen säkring 9 som smäller? Länk Elschema Länk |
|
menriksson |
TheBear89: Det är en BMW M3 E46 2003 med SMG låda. Det stämmer att det är säkring 9 som går. Känns som det skulle kunna vara Clutch switch module med tanke på vad som hände? Att light switch center sitter på samma slinga gör det även ännu mer tråkigt då instrumenteringen för SMG:n dimmar ner efter ~1 minuts körning. |
menriksson |
Kollade felkoder idag, verkar vara bromsljuskontakten som är trasig. Förmodligen släppte jag bromspedalen för fort eller tryckte ner den för hårt vid parkeringsincidenten. |
| Håller tummarna, då blir det enkelt och billigt med :) | |
menriksson |
Bytte bromskontakten och nu fungerar den klockrent igen :) |
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Grattis. Ytterligare en erfarenhet att lägga till kunskapsdatabasen. "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." BMW CS #05XXX |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.