|
|
|
|---|---|
|
Hej undrar ifall det finns någon här som kör en 197 hästars motor med manuell låda e60 Och har optimerat den hur håller dig kopplingen osv Vad bör man vara medveten om ? Läste att GDM steg två ger 280hk är riktigt bra för en 525a ? | |
| Jag hade just den motorn/bilen fast automat. Dpf borttaget, trimfirman tänjde på gränsen och bilen på steg 2 gick jämt med en 535d steg1. Hållbar som fan enligt mig. Den manuella håller också för effekten | |
|
Hej tack för svar Steg två är ett ingrepp där man gör dpf off? Står inget på GDM performance sida dom har tom steg 3 :o |
|
|
Steg 2 är dpf off enligt många firmor. Vet ej vad gdm's steg 3 innebär, maila å fråga? Du ska veta att det är rätt jobbigt och få bort dpf, kolla om trimfirman kan/vill ta bort den. Inte många som vill göra det |
|
|
Om dom som gör filen vet vad de gör är det inga problem att bilen är manuell. Men man bör akta sig för att ställa på den för mycket i det undreregistret och istället lägg krutet mot toppen för att spara på kopplingen. _____________________________________ ///Mvh Chrille ( aka. Chriz Loud ) |
|
| Det är Celtic tuning (UK) som skriver hans trimfiler. | |
| Vad finns det för alternatv om man vill uppgradera kopplingen? | |
|
Tjo tack för svar Celtic från Uk är dom bra då ? |
|
|
Ingen aning. Men lite googling kanske kan säga något? Precis som jag skrivit i en annan tråd nu i dagarna så var iaf jag nöjd med GDM när jag trimmade min 316d -10 |
|
|
Jag har en 525 LCI manuel som har BSR steg 1 det funkar utmärkt Ska leverera 240hk och 515 Nm. Jag har precis fått kontakt med ett företag som kan få in 50-60hk alltså ca.300hk och 600Nm för 15.000kr tycker det låter väldigt intressant. Är det nått annat man bör tänka på vid sådam trimning? |
|
|
Fredrik, vad ska dom göra för att få ut 300hk/600nm? Att ta bort dpf är helt klart ett måste. 15000 var saftigt. För mig kostade 300hk/600nm inte mer än 7000. |
|
|
Oj, Ok det var bra att veta :) Detta svar har jag fått på min fråga vad jag kan göra som nästa steg: Det enklaste som nästa steg är att rensa partikelfilter + mappa om bilen. Du får då 290hk och 600Nm. Detta kostar 15000:- Vidare: Du får räkna med 50-70000kr för att byta turbo, spridare och intercooler. Du får då 350-400hk. Jag vill ha bilen 2 dagar för att göra detta. Så du behöver lämna bilen. Om du vill så kan jag ta bort egr-ventilen samtidigt och mappa utan den. Då får du lite mer effekt och bättre gasrespons. Det kostar 3000kr extra. Infosite.SE är det jag pratat med! /Fredrik |
|
|
Jag vet tyvärr inte så mycket om optimering så jag blir tvungen att förlita mig helt på det som sägs... Vad är dpf som du skriver om "Underdog"? Och är det negativt att ta bort den? Vart gjorde du din optimering? Finns det något bättre/mer prisvärt? |
|
|
Dpf = diesel partikelfilter. Oftast så måste man mappa bort egr när man tar bort dpf, att dom tar 3000 extra skulle jag inte acceptera. Nackdelen är lukten ur avgassystemet som kommer fram när man tagit bort dpf. Infosite borde hålla sig till däck och fälgar, inte optimering. Jag skulle letat vidare. Dock så är det ett MÅSTE att ta bort dpf om man ska förbi typ 250hk på den motorn. Tekniktema hjälpte mig mappa min gamla e60. Jag rensade ett partikelfilter själv, bad min verkstad montera den och sedan beställde jag en ny mapp från tekniktema där han tagit bort dpf och egr. Partikelfilter från skroten 2500 kr, rensa insidan gratis, montering på bil 1000kr, ny mapp 2000kr om jag minns rätt. |
|
|
Kan rekommendera Svensk motoroptimering. Tog bort DPF och EGR själv så fixa dom steg 2 mjukvara där felkoderna för dom är fixade. Fick även efterjustera lite på laddtrycket och det gjordes gratis. Har iofs en 535d LCI men det går ruggigt bra och det bör vara minst 400hk den ger nu. |
|
|
Tack för tipset, jag drog iväg en fråg till svensk motoroptimering. Det sa som du skrev att DPF måste bort för att få ut mer än vad jag har nu. Men deras steg 2 ger "bara" 260hk 530Nm visserligen till endast 5900kr. Men att gå från 240-260hk lär ju inte vara särkilt kännbart... hade gärna sett ett lyft mot närmare 300... |
|
| Dom kan säkerligen tänja på gränsen om du önskar det, dock på ditt ansvar om något sedan pajar. | |
|
Firmor slänger runt siffror lite på måfå känns det som ibland. Vet inte vad som begränsar 525:an men kan tänka mig att det är turbon som helt enkelt inte kan ladda mer och finns ingen firma som kan få ut mer med mjukvara om turbon bottnar. Samma sak på min 535:a nu. SMOAB kan inte göra mycket mer då turborna inte kan ladda mer som det är just nu. Så då får man kosta på turbona eller köpa större. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.