AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.041

Köpråd, ny eller äldre

ad
16
addell
525d E61 LCI M-sport
Hej!

Jag har velat fram och tillbaka i veckor nu om vad som lönar sig bäst om att köpa en ny eller begagnad 520.
Antingen så har jag planerat att köpa en e61 privat som rullat max 20k mil runt 60-70k. Alternativt leasa en helt ny 520d på mitt företag.

Nu åker jag inte speciellt mycket, ca 1200 mil per år. Och saken är att jag har planerat att köpa hus inom några år så sparandet är en viktig del för mig.

Ny 520d med automat, fyrhjulsdrift och sportpaket kostar 360.000kr inkl moms.
Beg 520d e61 med automat och max 20k mil får man för runt 60-70.000.

Jag menar en ny bil så blir det inga oförutsedda kostnader, visst kostar det en del och jag får ta mindre lön. En begagnad bil så kan jag ta mer i lön, dels för att utgifterna för företaget blir mindre och dels att jag slipper förmånsbeskattningen.
Rent spontant så borde det ju bli billigare med en beg. bil, men reparationskostnaderna är ju svårt att räkna på.
Vad tror ni blir mest ekonomiskt?
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
En begagnad, oftast. Det beror på hur länge du skall äga bilen, dvs hur mycket värdeminskning du måste ta på den nya bilen.

Ska du äga bilen längre än säg 30000kr i värdeminskning på en ny, så är dem begagnade billigare även om du behövt reparera den för 29999kr under samma tid.

Så ta förväntad ägotid och uppskatta värdeminskningen på den nya. Fundera sedan på.hur mycket det blir i värdeminsknimg och hur mycke du kan tillåta att reparera en begagnad. Tex max 1/4 av värdeminskningem i rep.

Sen rullar begagnade bilar oftast billigt så att även om man åker på en smäll är det fortfarande mkt billigaren en ny. Igen under förutsättning att man äger den tillräckligt länge.
e3
336
e39520it
520dT -14
I tillägg til färre oförutsedda utgifter så får du ju en helt annan bil om du köper nytt, men det är väl den biten som är svårast att räkna om till kronor.
F1x har en helt annan känsla innvändigt. Frächare och mer ombonat.

Du kan välja färg och utrustning som du vill.

Du får x-drive som för somliga betyder en del.

Själv brukar jag räkna 2000,-/månad i oförutsedda utgifter på tidigare bilar som har varit i samma klass som den du nämner, men då gör jag allt själv.
ad
16
addell
525d E61 LCI M-sport
Har planerat att ha bilen 3 år. Så värdeminskning kommer ju ske på båda bilar även om skillnaden är stor. Procentuellt borde väl båda tappa runt 50%.

Räknar jag om företagets totala kostnad med försäkringar, leasingavgift och skatt på tre år och sedan omvandla det till lön så skulle jag få ut ca 5000kr netto mer varje månad.

Begagnad e61 för 70.000kr uträknat på 3 år:
Värdeminskning: 970kr/månad
Försäkring: 700kr/månad
Skatt: 300kr/månad
Reparationer/service: 2000kr/månad

Nu kanske inte bilen alls tappar så mycket i värde eller får några större reparationskostnader men jag antar med denna kalkyl så ligger jag långt inom ramarna?
ma
7.450
marin849
2000kr/månad i rep fast du gör allt själv?? 24000per år
?
Det är extremt mycket.
Jag är uppe i lite över 25000 på sex år och då har jag bytt framvagn o stötdämpare mm i förebyggande syfte.
16.548
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
2000kr/mån i reparationer har jag aldrig varit i närheten av på en begagnad bil någonsin. Inte ens hälften. Då måste man ha rejäl otur.

Det man däremot kan vara helt säker på är att värdeminskningen på den nya bilen kommer inträffa med 100% säkerhet och den kommer vara rejäl.

-------
//Lövet
e3
336
e39520it
520dT -14
Blir kanske fel som exempel här, men hadde däck också med då, och annat bil-snacks:) men det kommer ju så klart på en ny bil också:)

Men köper man en luftmassemätare en gång, och en abs-enhet en annan gång, så är du på nästan 1000,- det året...
16.548
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jo, men även den nya bilen förbrukar däck och kräver visst underhåll utanför garanti.

Det är många som försöker räkna hem ett nybilsköp men jag lovar, det går inte. Säg att värdeminskningen på den nya är 180 tkr och på den begagnade 30tkr räknat på tre års ägande. Finns ju inte en chans att den begagnade bilen kommer kosta 150 tusen kronor i _extra_ underhåll, däck osv jämfört med den nya.

-------
//Lövet
ma
7.450
marin849
Nej och det får den ju inte heller göra för då har man åkt begagnat i onödan

Tror fortfarande att optimum är att köpa en bil som är 3-5 år och under 10000 mil. Är den välskött är den som ny och dröjer innan dyra saker pajar.
16.548
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Håller med. Var den exakta sweet spoten ligger för ålder varierar nog mellan olika bilar. Vissa fel visar ju sig ganska tidigt i livscykeln och vid 10.000 mil kan man ha otur att massor med saker behöver underhållas (skivor, belägg, dämpare osv), i det avseendet kan man åka billigare om man köper en som gått 14.000 istället. Det är en vetenskap ;-)

(Det är ju just att slippa det man betalar extra för vid nybilsköp förstås)

Själv har jag köpt mycket begagande bilar som jag vetat fungera och sedan sålt efter bara 1 år. Därmed sluppit allt underhåll och istället bara tagit den relativt låga värdeminskningen på en beggad bil. Men det har blivit rätt jobbigt med allt köp och sälj så jag fungerar på att skita i det framöver och ta den högre kostnaden. Blivit gammal och slö helt enkelt.

-------
//Lövet
MU
940
MUC
M340i - 2025
Det är jättesvårt att räkna på detta i och med att du jämför ett begagnat privatköp jämfört med att leasa en ny bil på ditt företag.

Ska du bara köra privat eller använda bilen i firman också? Jag antar att det är en enskild firma du har som är momsregistrerad och att företaget har intäkter som överstiger leasingavgiften?

I så fall får du dels dra halva momsen på leasingavgiften och det som blir kvar av kostnaden kan du kvitta bort mot dina intäkter. Bilkostnaden blir därmed ganska låg för företaget (dig) eftersom du annars skulle betalt minst 60% i skatter, egenavgifter osv på din ”vinst”. Tänk också på att för alla andra momsbelagda prylar och tjänster du köper till bilen - fälgar, däck, reperationer, etc. – där får du dra hela momsen.

Om man gillar att köra/vill ha en nyare bil så är det faktiskt jätteförmånligt att ha en bil i sitt eget företag eller som förmånsbil via en anställning. Kolla bara på försäljningsstatistiken , för BMW 5-serie är det väl 85-90% som säljs till företag.
ad
16
addell
525d E61 LCI M-sport
Jag har ett aktiebolag som går bra. Bilen kommer bara användas privat. Jag leasar redan en bil på företaget problemet är att den är för liten och jag vill kunna spara mer pengar i månaden.
Hade det varit "Köpa ny bil privat vs köpa begagnad privat" så är valet enkelt vad som faktiskt kostar minst. Men att jämföra leasa på eget företag med förmånsvärde, leasingavgift osv. jämfört att köpa privat är svårt. I min kalkyl så fick jag företagets alla utgifter för bilen inräknat med sociala avgifter och förmånsvärde fick jag det till att den skulle kosta mig ändå 5000kr netto på min lön varje månad.
Och det kan väl knappast en begagnad göra?

16.548
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det är bara att börja räkna, det kluriga blir reparationskostnaden. Den kan bli 0kr och den kan bli 40.000kr om kamkedjan rasar (vilket den sällan gör men sånt händer).

Årlig kostnad:
Värdeminskning
15.000kr
Försäkring 8.000kr
Skatt 3.500kr
Reparationer och service 8000kr

Ger 2800kr i månaden netto plus soppa utan att kännas som en orimlig kalkyl på en äldre 520d

-------
//Lövet
Verdi
Så fördelaktigt är det inte att ha bil på sitt eget AB. Jag har räknat _jättemycket_ på detta och det skiljer inte många kronor. Ta isf en miljöklassad med nedsatt förmånsvärde. Då blir det förmånligt på riktigt.
MU
940
MUC
M340i - 2025
Nej precis Verdi det är inte fullt så förmånligt i ett AB sedan bolagsskatten sänktes. I enskild firma måste man betala egenavgifter och löneskatt på vinsten i bolaget oavsett om man väljer att ta ut någon "lön" överhuvudtaget så då blir det lite mer förmånligt att minska vinsten med bilkostnaden.
Vill du spara pengar så kan du välja något billigare alternativ än BMW.
/daagis

Verdi
Den stora vitsen med att ha bilen på sitt AB är att minska risken. En parkeringsskada spelar inte så stor roll t ex. Och så kan man köpa utrustning och prylar till bilen mycket billigare
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.