|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Ok, nu är man nyfiken! Vilket av alternativen nedan blev det till slut? Alt 1 : Bilen bultades och lappades ihop så den gick iallafall att starta och såldes och som tur var upptäckte köparen inte att motorn var totalrasad! Alt 2 : Bilen såldes till den auktoriserade BMW-verkstaden som initialt felsökte bilen. Alt 3 : Bilen såldes på Blocket (med notering att motorn var rasad) för en låg men ändåså skälig summa. Alt 4 : Bilen reparerades hos den auktoriserade BMW-verkstaden som gjorde en mycket bra analys av felet och en mycket professionell reparation och bilen fungerar nu klockrent! Alt 5 : Som Alt 4 fast bilen såldes kvickt som fasiken efter reparationen! Alt 6 : Bilen reparerades hos den absolut billigaste och okunniga verkstaden. Vilket resulterade i att reparationen var en ren bedrövelse och bilen såldes omgående därefter och som tur var upptäckte köparen inte hur dålig reparation som hade gjorts. |
|
bmw-slangen@ Du glömde alt 7= Fanns det en M6a överhuvudtaget;) EB |
|
| Pula ; LOLOL | |
Tyvärr blir det allt vanligare i alla sammanhang, så därför måste vi tyvärr lägga till Alt 7 också som ett tänkbart alternativ. Alt 7 : Troll |
@Its all about M : Hur gick det sedan? Flärpa också in svaret på nedanstående frågor (se mina tidigare inlägg) - tar bara ett par sekunder då du redan har denna info - så sluta jobba i några sekunder! ;-) #1 : Vad är de 7 sista siffrorna i chassi-nummret? #2 : Har denna motor fått detta "produktionsfel" (dvs bytta vevlager) åtgärdat tidigare? #3 : Vilken verkstad står den på nu? |
|
Hallå motorn va helt pajj köpte en begagnad motor . motorn är utbytt och bilen går jättebra nu igen motorn kontrollerad innan montering. jobbet utfört av bmw. motorolja bytt 3 ggr på ca 3500km CA..10W60 vevlager uppdatering senast 2011 men det är bara artikelnr som ändrats inge annat, Har du en V10 motor eller en v8 motor i e92 så bytt lager i samband med kopplings byte Dom verkar inte hålla oavsett körning angående regnr och allt som frågas verkar inte vara så relevant i det här forumet vid försäljning av bil så är det bäst att va ärlig. m5.m6 m3 2005-2010 lämnade produktions bandet för tidigt Bmw when you love to drive!! |
|
Nice! @Its all about M : Fast kan du utveckla beskrivningen "motorn va helt pajj"? Tidigare nämndes att det var problem med VANOS, men nu nämns lager istället. Vad ansåg mekanikern vara orsaken till detta plötsliga haveri? Problemen med lager som dessa motorer har kommer gradvis och inte så katastrofalt som i detta fall. @Its all about M : När du skriver "vevlager uppdatering senast 2011" menar du att motorn fick sina vevlager utbytta 2011? @Its all about M : Nej, nej ingen är intresserad av regnummer. Enda som är intressant är de 7 sista siffrorna i chassinummer. Det finns ingen som helst möjlighet att utifrån chassinummer ta fram ett regnummer (det motsatta går däremot). Syftet med chassinummer är att se när i tiden den tillverkades. Har du de 7 sista siffrorna? |
|
B797795 om du menar det (identifiering nr)? Det nämdes tidigare vanos som ett tänkbart Problem eller orsak till problemet . Men det var ju vevlager som gått Fått med sig vevaxel om det nu heter så Och till slut krökat till en kolv den lät som en spansk marackas när vi Vi snurra runt den på motorlyften.. Själva vevlagrena har en uppdatering Senast 2011 i deras (BMW)dator dvs ändrad Artikelnr men om dom har blivit förstärkta eller nått Vet ju ingen ... Vad jag vet så är dom inte bytta på min bil Men rekommenderar att man byter Samtidigt som man byter koppling Men inte ens det kunde BMW säga Det borde stå med fet röd text i service boken Men tyvärr ...... Bmw when you love to drive!! |
|
Ok, då är det en av de tidigaste M6'orna (tillverkades 06/2006). Men tänk på att denna M6 är importerad från USA (och den har en del entries i Carfax). @Its all about M : Kan du alltså se även servicehistoriken från den tiden då den var i USA (du nämnde att den har full servicehistorik)? Då får vi anta att ett vevlager gått ned sig ganska snabbt och börjat snurra och därefter mycket snabbt börjat överhetta och sedan började det nypa och så vidare... |
|
Ja det stämmer Har haft bilen i några år Har papper kvar från han som tog in den I den landet . Servicebok är fullstämplad carfax fick jag med vid köp tror den kom till Sverige 1 år efter eller nånting Och den har gått felfritt i alla år Bytt oljekylare på grund av pyttelitet läckage Och spjäll (elektronisk) Det är vad jag har bytt som en extra kostnad Utöver vanliga slitage och service Och nu går bilen jättebra , så allt löser sig till slut Bmw when you love to drive!! |
|
| Du bytte väl vevlager på "nya" motorn, allt annat är självmål...? | |
Tänk på att denna bil fick salvage title vid 13 000 mil pga översvämning i Houston, Texas i USA. Så motorn kan ha bytts mot någon helt annan (eller tagit skada av incidenten). |
|
Yes,, Ah ok Vart kan man se all sån info ? Bmw when you love to drive!! |
|
Bland annat Carfax ska ha denna info. Men det måste ju rimligtvis ha stått i Carfax-uppgifterna du fick med bilen? |
|
Vad jag minns så var den helt clean Fanns inget sånt med överhuvudtaget Har varit ute i Europa 2ggr med bilen Har kört ca 6000mil . perfekta långfärds bilen Kör med bilen oftast långa sträckor vad heter hemsidan ? Bmw when you love to drive!! |
|
| Länk | |
Carfax Länk "Salvage Title: US cars may be given a salvage title when they are no longer roadworthy due to damage from an accident, flood or fire, or if they have been stolen. The CARFAX Vehicle History Report helps buyers stay away from salvage cars and avoid potential expenses in the future." Det finns ju flera variationer av salvage. Man ska ju skilja mellan att någon kört ner bilen från kajkanten i New York och bilen legat i Hudson-floden ett år och att det regnade in lite väl mycket i ett garage en gång :-) Det är mest elektroniken som oftast tar skada. Men har man tid och resurser så kan man grundligt gå igenom en sådan bil och få den i mycket bra skick. Detta är såklart inget som man lämnas in till en auktoriserad BMW-verkstad då det inte går ihop ekonomiskt, och därför som försäkringsbolag väljer salvage-alternativet. Men har man tid, kunskap och annan typ av resurser så kan man få den som sagt i mycket fint skick (dvs göra så mycket själv och lämna ut så lite som möjligt). Fast jag tycker man ska uppge denna typ av uppgifter när man gör dessa manövers. Beroende på typ av översvämning så kan ju motorn ha tagit skada. Det kan ha bidragit till det haveri du fick. Fast å andra sidan så finns det en svaghet i dessa motorer ändåså. Eller så har den fått motorn utbytt mot en som inte tagits om hand lika fint och där ett haveri var garanterat. Inget som går att säga med säkerhet. Oavsett så har du en ny motor med nya vevlager vilket är det viktigaste. EDIT : Jaha, där var den Dawwe. |
|
B797229 det var den länken du skickade till mig Och det är ju inte min bil ?? Va nyss inne på carfax och det kom fram att det Inte finns nån historia på bilen...... Du måste ha gjort nått fel? Bmw when you love to drive!! |
|
Ursäkta, nu har jag för många fönster öppna! We have a problem, Houston! Jag sökte på fel VIN för det där (satt och kollade utrustningslista för en annan)! Så glöm salvage title och allt det. Däremot så ska B797795 ha 8 entries i Carfax. |
|
Ja du måste vara försiktig med sånt För det kan tas fel Väldigt fel,, Det är dålig publicitet Usch .. Ursäkten godtas Bmw when you love to drive!! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.