AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
10.918

Bmw M6 knacka i motorn ,kan motorn ha gått ?

Sida 2 av 4
Några ledtrådar...

"28 år. Bosatt i Inner stan, Stockholms Län". Inner stan, var f*n ligger det? Eller Innerstaden kanske hen menar?

"Är en glidare som jag gillar å glida fett". Ok. Och hur gammal är min herre, på riktigt?

"Yrke: Stekare". Härligt! Steker du korvar, kött eller vad? Jo vi vet vad du menar med "stekare" men kom igen... Lägg dig på en liiite mer seriös nivå, eller låt bli o skriva något, vilket gäller samtliga ovanstående citat.

Undrar vem det är som skämmer ut sig, egentligen...

Frågor?
mu
15
murreman
bmw850i 91
Dawwe ta bort dit skit det är ett FORUM för BMW ägare DU värka inte fatta det
Värka? Har du ont? Gå till doktorn! Är det någon som kommer med s-k-i-t, så är det du "murreman"... Jag svarade på varför TS (Tråd Skaparen) upplever det som att vissa kanske svarade/svarar lite drygt...
It all about: BMW kommer inte kunna förklara det på annat sätt än att det är sådant som kan hända när man ligger på gränsen vad gäller tex max-varv. Jag blir förvånad om du får goodwill, men ingenting är omöjligt. S85 är för övrigt känd för o "käka" vevlager. Konstruktions-miss eller resultatet av den högvarviga designen? Förmodligen både och. Man kunde kanske ha valt större lagerspel eller starkare lager...Men knappast något BMW kommer att svara på, så ärligt. Om man sköter en S85 som den skall, o inte varvar förrän oljan (av rätt sort!) nått driftstemp så håller den länge. Nej inte lika länge som en lågvarvig B47D20 tex...
Jag tror mitt problem är väldigt liknande
Som du beskrev BMW-slangen!
Dom tror på att nått har låst fast i nått läge
Och motorn fått för högt tryck och kastat ut
Olja som har fattat eld !
Är väldigt tacksam för er seriösa folk!

Its: Motorn "kastar" inte bara ut olja så där. Hur kan oljan komma in i cylindrarna? Jo antingen via insuget (tex vevhusventilationen), vrål-slitna ventiltätningar (vilket du borde märkt av låååångt innan) eller att det gått hål på en kolv, vilket inte är så troligt men ändå. Ett scenario är kanske att motorn läckt ut en större mängd olja tex på kalasvarma grenrör varvid oljan fattat eld?
Mekanikern tror att vanos har låst fast sig i ett visst läge och skapat för högt olje tryck och sanslös värme i motorn som i sin tur att har sprutat ut olja som fattat eld.
tror jag har samma problem som du beskrev bmwslangen,,men i mitt fall så var jag i viss hastighet som detta orsakades, och detta hände på en sträcka på 4-5km, 2 dar innan åkte jag ca 1500km i en snitt hastighet på 150km/h och bilen gick som vanligt.

är väldigt tacksam för er som svarar vettig...tack
kontot är gjort av en vän till mig som sa att det kan finnas väldigt kunniga folk här,
men han varnade mig för avundsjuka folk som lever på att jiddra med folk som jobbar hårt för sina ägodelar.

tanken är att folk med samma problem ska se det här och vända sig mot bmw och ifrågasätta detta problem ,för en sån här motor ska ju hålla punkt slut.

Vanos jobbar väl med tryck på uppåt 120 Bar på en S85. Jag är ganska säker på att det borde finnas en "övertrycks ventil". Jag tror isf på att du råkat ut för en variant på detta Länk (du får läsa hela tråden...).

Å andra sidan kan man ju tycka att en "stekare" med en feting villa o en M6 F13 på uppfarten borde kunna ta den här smällen utan att blinka :) ?
Jag tror dessvärre att du inte har så mycket att hämta hos BMW, ta det på din försäkring istället, den borde täcka om bilen är inom ålders/mil kraven.

Vi är kunniga här men även "misstänksamma mot ny-registrerade profiler"...
Nej det ligger en hund begraven här...Hann "se i tid" att TS lagt upp en massa tidigare bilar "15-tal E36", M3 E36, M3 E46, M5 E39, M3 E93, Porsche osv. Men den bilen som fångade mitt intresse var "Pontiac Trans Am WRX", nån sån finns inte mig veterligen...Lycka till!
bmwslangen du verkar vara en väldigt vettig person . tack för dina svar,borde vara fler folk som du är,

kör man försiktigt med såna här bilar så går ju fan dom sönder helt,tydligen i normal hård körning också,, kör aldrig hårt med bilen om inte jag varm kört han i minst 30km i gubbfart, en kompis till mig körde alltid lungt med bilen varvade väldigt sällan ur motorn , han fick byta koppling vid ca 5000mil vanos vid 7000mil,

jag bytte koppling vid nästan 9000mil, men nu är de ju knas med motorn istället haha

Bmw when you love to drive!!
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@Its all about M : Jag är väl i första hand mest nyfiken och en möjlighet att få mer detaljer kring ett av dessa fall (som jag sett har diskuterats tidigare). Jag sitter tyvärr inte på så många svar, men en viss guidning borde kunna iallafall ges - fast jag tror verkstaden har mer insyn i problemet nu än vad vi kan få (speciellt då de har tillgång till motorn).

Naturligtvis ska man uppmärksamma BMW på detta problem, men som nämnts innan så kommer det med största sannolikhet inget svar eller endast ett generiskt svar (använd tex det nyligen avslutade ARN-fallet om N47-kamkedjan som en baseline av förväntad respons).

Men jag skulle uppskatta om du kunde svara på dessa frågor (se mitt tidigare inlägg)
@Its all about M : Vad är de 7 sista siffrorna i chassi-nummret?
@Its all about M : Har denna motor fått detta "produktionsfel" (dvs bytta vevlager) åtgärdat tidigare?
@Its all about M : Vilken verkstad står den på nu?
Spännande!

bmw-slangen@ Väntar med spänning på svaret från "Its all about M" på dina frågor.

Sticker ut och köper lite mera chips och Cola;)

EB
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@Its all about M : Flärpa in svaret på nedanstående frågor (se mina tidigare inlägg) - tar bara ett par sekunder då du redan har denna info.

#1 : Vad är de 7 sista siffrorna i chassi-nummret?
#2 : Har denna motor fått detta "produktionsfel" (dvs bytta vevlager) åtgärdat tidigare?
#3 : Vilken verkstad står den på nu?
Ra
338
RasmusBMW
VW Golf GTD 2011 DSG
Carbon steel grey metallic
Bi xenon , DCC.
No turboshit - Only real Power - NOT 😉

Ski-doo MXZ X RS 2007

Tydligen svårt för trollet att trolla fram VIN numret ...😏
Ra
338
RasmusBMW
VW Golf GTD 2011 DSG
Carbon steel grey metallic
Bi xenon , DCC.
No turboshit - Only real Power - NOT 😉

Ski-doo MXZ X RS 2007

Nu har han bytt yrke åxå , från stekare till ägare :)
Vilken komiker, han äger , helt klart ;)
Jag ska kolla upp det så fort jag Får tid.
Jag reser mycket så har inte tid att kolla upp saker å ting
Bilen är regelbundet servad .
Bilen vart servad typ 2-3000km innan detta hände!
Då byttes alla vätskor å filter !
Är ändå glad att detta hände mig och inte nästa ägare
För då hade man haft jävligt dåligt samvete !
Bilen står där den ska stå BMW auktoriserad verkstad
Ska kolla upp det med BMW också om dom vet att det
Har gjorts nån åtgärd .
BMW Tyskland tar inte på sig nånting av de här som har hänt
Och inget svar fick jag om varför detta händer!
Får se vad som görs, om man reparerar eller släpper
Iväg han så som han är!
Är ej så sugen att ha bilen kvar 😏
Hel eller inte !!

Har ägt och kommer äga fler lev med det!
Måste svida för dig att folk lever din dröm
Your dream My reality !

Och skojjare som sitter bakom en skärm och leker Allan
ni kan ju få problem!

Bmw when you love to drive!!
Resande alltså..Misstänkte det..=)
Årets pajas?!
De sju sista i chassienr kollar man upp lätt om man kan sitt regnr, vilket de allra flesta av oss kan utantill, antar jag. Ja om nu TS inte äger ett 10-tal bilar förståss, vilket skulle kunna vara en förklaring. Iaf, om man går in på denna Länk , knappar in sitt regnr & bockar i "säkerhetskontrollen" o därefter "Sök fordonsuppgifter" så får man fram det mesta. Chassienr (det långa) hittar man under "Fordonsidentitet", mer specifikt så benämner de chassienr för "Identifieringsummer". Ganska enkelt o tar ca 30 sekunder, så mycket tid borde man kunna avvara om man har tid o skriva ett relativt långt inlägg mitt i natten?

Att man inte vill tala om var bilen står kan man kanske förstå, men tro mig ingen här inne är ute efter att stjäla en trasig bil, även om en stöld skulle kanske vara av godo i detta fall? Då bilen lär vara minst 6 år gammal så hade det varit smartare att lämna den till en kunnig men inte auktoriserad BMW verkstad, finns ett antal sådana i Sthlm. De är ofta minst lika duktiga, och jobbar dessutom billigare. Att du inte fick "goodwill" från BMW, eller nåt svar på den "omöjliga" frågan varför detta hände förvånar mig...INTE.

Om du släpper iväg den i detta skick finns det nog de som är intresserade här, En beg-motor i "fungerande skick" kan man nog hitta för runt 60-70', sen tillkommer byte av vevlager (att inte byta är idiotiskt!) samt montering, så i runda slängar runt 100'.
Jag förstår att någon har en M6 som råkat ut för detta haveri, men det kan vara som så att det är någon TS känner o han agerar "ombud" kanske? Det faktum att han inte vill ha kvar bilen "hel eller inte", skulle kunna vara en indikation på detta?

Jag tycker inte att det är så smart att hota folk genom att skriva "Och skojjare som sitter bakom en skärm och leker Allan ni kan ju få problem!"
Folk försöker faktiskt hjälpa dig, och är genuint intresserade, så svarar du som en...? Du kan ju alltid skicka de uppgifter "Slangen" efterfrågar i ett PM eftersom han verkar vara den enda som är "vettig" här, enligt dig iaf...?
US
547
US
850 iA -92
"Min fråga är ,kan motorn ha gått eller är det nått
Med vanos att göra?"

Mekanikern på den auktoriserade verkstaden tror alltså att det är vevlagerras.
Då blir ju svaret på din ursprungsfråga självklart. Ja, motorn har gått.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.