AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.757

Köpt e38 läcker bensin

Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Åkte med en kompis och köpte en e38 740. Ok bil för priset så vi slog till. Torr under.
Som brukligt gick den på ångorna vid provkörning.
Efter köpet tankade vi fullt och såg att det droppade från den vänstra tankhalvan.
Typiskt.
Vad göra? Går det att täta eller är det byte som gäller?
Eller bara tanka 20l i taget typ så soppan håller sig i högra halvan?
Fast det är ju opraktiskt förstås.

Mvh Ola

Min bil:

Länk
op
49
opticrob
730d 2011 FO1
Finns flera trådar om detta. Några som fyllt på i min tråd också. Vinylester ska vara bra och löser inte upp sig av bensinen. Jag köpte ny tank för 6950:- Kändes som att jag ändå måste ner med den gamla för att laga....
Hej,

Det finns två standardfel. Det ena är sprickor, företrädesvis i botten, på grund av fallerande tankluftning. I detta fall har man vanligen friskt material att bygga sin lagning runt (när luftningen är fixad).

Men sannolikt handlar det om rost på ovansidan om den bult som håller tanken. Inte helt lätt att fixa utan att ta ner tanken. Och inte heller lätt att få varaktigt tätt utan en noggrann inspektion och rengöring. Själv svetsade jag, men så småningom kom det nya porer.

Med tanke på allt bök låter opticrobs förslag som en bra lösning. Alternativt något fräscht från skroten.

Passa f ö på att inspektera/byta hardyskivan resp. handbromsvajerns bakre del, när ni tar ned tanken.

/Lennart

Xf
171
Xfreak
E36 325iC -92
E3 2500 -75
E38 740iA -95
De går absolut att täta, oroa dig inte. Mitt hål, kanske fick in en tjock nål i storlek var precis under valsen väl åtkomligt. Renslipad ytan för vidare inspektion, men endast undre tankhalvan utsatt.
Lagades med glasfiber. Så långt är ja nöjd tills vidare.
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Hej.

Det ENDA som håller i längden i plast/glasfiberväg, är "Vinylester". Det är en plast som läggs precis som vanlig plast, skillnaden är att den är gjord för att tåla bensin då denna typ av plast används för att plasta bensin-cisterner invändigt på bensinstationer.

Man brukar kunna få köpa en skvätt på plats av dem som jobbar med detta vid någon bensinstation.

Mvh
Skalman
Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Tackar för era svar!
Jag kommer inte göra jobbet själv så jag får väl försöka få tag i Vinylester så får verkstaden göra bedömningen om det går att täta eller inte.

Mvh Ola

Min bil:

Länk
När min nuvarande glidare utsattes för en "avancerad" bensinstöld genom att man slog in en vass mejsel i botten på tanken, lagade jag med "Kemisk metall" från Plastic Padding. Håller än, efter 2-3 år.

/Lennart
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Ola... med Vinylester går det...rättare sagt, det är det enda som håller förutom att svetsa då förståss.

Själv byggde jag en helt "ny" tank i vinylester runt den gamla...målade och ser ut som en ny köpetank när det vart klart.

Som sagt....gjort för bensin. Kemisk metall fungerar en kort stund men mjuknar med tiden och ger med sig så fort man petar på det lagade stället efter en tid .
Även om jag ännu så länge sitter nöjd, finns det ingen anledning att framhärda.

Om det inte skulle dyka upp några tankrenoverare för den intresserade, finns det vinylester (och härdare) här:
Länk

/Lennart
Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Återigen tack. Jag återkommer såsmåningom med hur det gick.
Ligger nog någon månad fram i tiden detta.

Mvh Ola

Min bil:

Länk
Bm
13
Bmw rydberg
Bmw 740 98a e38
Vinylester är väldigt likt epoxi i uppbyggnad och båtvärlden det enda som man fäster på epoxi. Så det klarar nog det mesta
Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Det blir så att tanken byts på denna bil ändå, känns som skadorna är för stora.
Följdfråga blir då, behöver man titta något på själva luftningen?
Har läst någonstans att den kan vara dålig.

Mvh Ola

Min bil:

Länk
op
49
opticrob
730d 2011 FO1
Jag bytte bara tank, och det fungerar klockrent utan attbyta något annat. Ska ite behövas enligt Lunds bil i Varberg
Hej,

När "skadorna är för stora", antar jag att det handlar om rost. I det fallet har ju tankluftningen inget med saken att göra, primärt.

Sen kanske projektägaren är beredd att satsa på att förebygga vidare problem och då ligger väl ett byte av kolkanistern nära till. Men, som opticrob säger, i det korta perspektivet känns det onödigt. Om tankventilationen börjar spöka så småningom, är den relativt lätt att åtgärda - om felet då bara upptäcks i tid.

/Lennart
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.