|
|
|
|---|---|
Transocean |
Dummy-SALAPA (S8TLA), Dummy-SALAPA (S8TNA) finns med på min utrustningslista. Vad är dessa för nåt? Vill ha riktiga Salapas, inga dummies. Betyder detta att min bil var förberedd för Crashtest men på nåt vis lyckades att smita sig undan eller? |
|
Du måste ha texten på tyska i och med att det inte finns någon översättning! Dummy-SALAPA står när det inte är översatt. S8TLA TAGFAHRLICHT FRONT UND HECK AKTIV Dummy-SALAPA S8TNA TAGFAHRLICHT UEBER LICHTMENUE EINST Dummy-SALAPA Som jag uppfattar det handlar det om att främre och bakre ljus aktiveras av en sensor och att ljusknappen står i autoläge Texten kommer från en förserie M6 F13 som dessutom har denna kod:). S9ACA TARNUNG NSG FAHRZEUGE Dummy-SALAPA Kamoflagefolie!! Stephan |
|
Transocean |
Hmm, när hela utrustningslistan är på tyska så det kan knappast handla om översättning. Och Tagfahrlicht kan ju lätt översättas som Daytime running Lights. Men Dummy Salapa??? I min bil lyser Coronaringar samt bakre led alltid när jag har ljusknappen i autoläge (utan inblandning av sensor) så TAGFAHRLICHT FRONT UND HECK AKTIV S8TLA verkar stämma. När det gäller S8TNA TAGFAHRLICHT UEBER LICHTMENUE EINST (antar att EINST står för einstellbar) borde det väl innebära att Coronaringarnas styrka kan varieras med typ BMWhat eller? WBAPP11040E726071 Modellbezeichnung 320D Modellcode PP21 Farbe A52 / space-grau metallic Polster LCSW / Leder "Dakota"/schwarz Sonderausstattung Selektion COP relevanter Fahrzeuge (S1CAA), CO2 Umfang (S1CBA), Brake Energy Regeneration (S1CDA), Automatikgetriebe (S205A), Zusatzumfang EU-spezifisch (S230A), Multifunktion für Lenkrad (S249A), Bereifung mit Notlaufeigenschaften (S258A), BMW LM Rad M Sternspeiche 193 (S2MFA), Radschraubensicherung (S2PAA), Exterieurumfänge in Wagenfarbe (S321A), M Sportpaket (S337A), Glasdach elektrisch (S403A), Warndreieck und Verbandstasche (S428A), Innenspiegel automatisch abblendend (S431A), Durchladesystem (S465A), Sportsitz (S481A), Ablagenpaket (S493A), Sitzheizung Fahrer/Beifahrer (S494A), Armauflage vorn verschiebbar (S4AEA), Interieurleisten Alu Feinschliff (S4B9A), Scheinwerferreinigungsanlage (S502A), Park Distance Control hinten (PDC) (S507A), Nebelscheinwerfer (S520A), Regensensor (S521A), Xenon-Licht (S522A), Klimaautomatik (S534A), Geschwindigkeitsregelung (S540A), Kilometertacho (S548A), Navigationssystem (S609A), Area-Code 2 für DVD (S698A), USB-/Audio-Schnittstelle (S6FLA), Traffic Information (S6UHA), Steuerung Combox (S6VCA), M Sportfahrwerk (S704A), M Lederlenkrad (S710A), M Aerodynamikpaket (S715A), Hochglanz Shadow-Line (S760A), Dachhimmel anthrazit (S775A), Paket Comfort (S7RSA), Kaltland-Ausführung (S842A), Leistungsreduzierung (S843A), Zusätzl. Tankfüllung Export (S850A), Sprachversion englisch (S853A), Bordliteratur schwedisch (S885A), Fahrgestellnummer von aussen sichtbar (S8SMA), Steuerung COP (S8SPA), Diebstahlsicherung (S8TGA), Dummy-SALAPA (S8TLA), Dummy-SALAPA (S8TNA) |
| "S8TNA TAGFAHRLICHT UEBER LICHTMENUE EINST" betyder "varselljus omställbart i ljusmenyn" och innebär att det i menyn i instrumentklustret kan ställas in om bilen ska använda varselljus eller ej när det råder dagsljus ute. | |
Transocean |
Det kan inte stämma. Det råder nämligen varselljusplikt sedan februari 2011 i EU. Och bilen är tillverkad 03/2011. Länk Men skitsamma, det var uttrycket "Dummy-Salapa" som var den egentliga frågan :-) Stephan 735i menar att det står Dummy Salapa när det inte finns någon översättning??? Google ger inget bra svar på Salapan.Jag tror jag frågar BMW I tyskland :-) |
|
Fattar fortfarande inte med salapa är. Det måste ju betyda någonting eller varför uppfinner man ett ord som inte finns? After a bit of googling..... COP The CoP (conformity of production) is the proof that the vehicles produced (production) with the demands placed on them (for example, emissions data) match (compliance). This evidence is in most countries in the BMW cars are delivered absolutely necessary. (Source: BMW) Dummy-SALAPA It's a dummy option code which is non-specific ------- //Lövet |
|
Transocean |
Så, nu har jag frågat Tyskland. Får se vad dom svarar :-) |
Transocean |
One more one I just noticed, Dummy Salapa! The optional dummy salapa is something everyone should go for, I can't imagine how bad my mini would be without a salapa of the dummy variety. Dummy Salapa.... you don't say! I think it's the title the Mini salesperson assigned to the original buyer. Hmmm, I should check out what title was given to the original owner of my Mini. |
|
Transocean: Om du går in i inställningsmenyn som finns i instrumentklustret finns där ett alternativ för varselljus. Om du inaktiverar varselljus där så kommer bilens ytterbelysning vara släkt när det råder dagsljus. Länk |
|
Transocean |
@Chris87 För USA-modeller gäller andra regler. Bilen du länkade till är en USA-modell. Dessutom handlade länken om bilar utan I-drive. Jag har i-drive, testade dock att göra som han i länken gör, funkade inte. Varför skulle det överhuvudtaget vara så enkelt att slå av all belysning då EU-reglerna säger att Angel Eyes skall lysa? Alltid. Jag vet att baklysen kan vara släckta vid dagsljus sedan my 2012 men det är en annan sak. |
|
För min del orkar jag inte bry mig så mycket om saker jag trots allt förstår. Det är rätt onödigt att undra över saker i utrustningslistan man inte behöver fråga om. Med största sannolikhet kommer det inte något bättre svar från BMW än vad jag redan gett. Festligt nog har vissa koder översatts tidigare men saknar översättning numera. S925A SHIPPING PROTECTION PACKAGE Leveransskyddspaket text tagen från en 540i/6 E34, nyare bilar har oftast texten Dummy-Salapa. Ser nu att det beror på när man plockat ut listan om det finns en förklaring eller inte. Här en 650i RHD vars lista jag plockade ut för 2-3 månader sedan. S8TNA TAGFAHRLICHT UEBER LICHTMENUE EINST Tagfahrlicht über Lichtmenü einstellbar Detta får mig att tro det handlar om när man tar ut listan, precis som att det ibland inte går att få ut Individualuppgifter eller att det överhuvudtaget inte går att få ut något. Oavsett så lägger inte jag någon mer mer tid åt detta:). Stephan |
|
|
Okej. Det fungerade på min E90 tillverkad 2011 som saknade Idrive. Enligt BMWs ETK står det "Daytime running light on Menu" vid S8TNA. Det är ju inte helt omöjligt att koden står för att alternativet finns med i menyn men att någonting annat i bilen åsidosätter vad som väljs i menyn. Att lagar kräver någonting innebär inte att biltillverkare förbjuds att implementera funktioner som kan åsidosätta dem. Detta eftersom att det i många fall är konsumentens (privatpersonens) ansvar att efterleva lagkraven, inte tillverkaren. I många fall (inte alla) är det likadana komponenter med samma mjukvara i bilar tillverkade för olika marknader, ex. Europa och USA. Det som brukar skilja i dessa fall är parametersättningen (kalibreringen). För många biltillverkare är det enbart i situationer där det krävs olika komponenter mellan marknaderna på grund utav väldigt olika lagkrav som det sitter olika komponenter i bilarna. |
|
Transocean |
Men att skriva Dummy Salapa i samband med struntsaker som S925A känns festlig, konstig, sogar Göttlich.... |
Transocean |
@Stephan735i Du skrev " Det är rätt onödigt att undra över saker i utrustningslistan man inte behöver fråga om." Du låter som Erdogan |
Transocean |
Länk |
Transocean |
Nej, det är inte lätt att få svar på en enkel fråga....vad betyder Dummy Salapa? Detta svar kom från BMW idag: vielen Dank für Ihre E-Mail vom 26. Juli 2016. Damit wir Ihr Anliegen zu Ausstattung sorgfältig bearbeiten können, bitten wir Sie, uns folgende Informationen zuzusenden: - Fahrzeug-Identifikationsnummer (Fahrgestellnummer) Ihres BMW, die Sie Ihren Fahrzeugpapieren (Zulassungsbescheinigung Teil I/Fahrzeugschein) entnehmen können - Ihre Rufnummer Selbstverständlich können Sie uns die Informationen auch gern telefonisch zukommen lassen. Sie erreichen uns täglich zwischen 08:00 und 20:00 Uhr unter unserer Servicenummer. Mit freundlichen Grüßen Ihre BMW Kundenbetreuung Så, istället för att upplysa oss om Dummy varianten av Salapa, vill dom ha mitt VIN och telefonnummer :-) |
|
Som sagt, här finns hela listan på SALAPA elements! Förresten, kan dummy SALAPA ibland stå för att koden inte (ännu) är i bruk? Jag har också funderat (lite) på vad koden kan tänkas stå för nu när jag funderar på att köpa en bättre (!) begagnad. Men jag har tänkt att den utrustning som koden står för är "standard" och finns på alla. Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.