|
|
|
|---|---|
|
Hej! Behöver skriva av mig efter att ha haft bilen inlämnad till Förenade Bil i Lund. Vi var på hemväg på semester med fullpackad bil med takbox och fyra cyklar då bilen dog på E6:an utanför Lund på söndag eftermiddag cirka 55 mil hemifrån. Fick bärgning direkt till Förenade Bil i Lund på ett mycket snabbt och trevligt sätt! Bärgaren sa till oss att han körde bilen till närmsta auktoriserade verkstad och att de skulle ringa mig på måndag morgon. Bärgaren säger att de kommer prioritera bilen och att han låser in den hos dem. Jag ringde dem direkt 07:15 och fick inget svar. Ringde många ggr och 07:40 svarade en ung tjej på kundmottagning. Jag berättade för henne om att vi blev bärgade och sade att jag trodde att generatorn var trasig. Hon visste inte riktigt vilken bil det var. Jag sa att det var en fullpackad blå e39. Jaha den där gamla BMW:n blev svaret. Vi får se om vi hinner titta på den om det finns en lucka då vi är fullbokade till den 25 juli! Jag berättade att vi vill komma hem och att vi bor på hotell i Lund. Jag ringer dig blev svaret. Klockan 09:30 ringer jag igen. Jaha är det du med den bilen (fel bil). Nej det är jag med den blåa BMW:n! Vi har inte hunnit ta hand om din bil. Vi får se! Jag bad att de skulle felsöka då delar måste beställas idag för att laga imorgon. Klockan 16:50 är senast idag sa hon. Vi tyckte inte att vi kunde vänta mer och beslutade att åka dit. Väl där 12:45 såg vi att de rullade in den i verkstaden. Jag meddelade kundmottagaren att vi är här nu. Hon meddelade att de äntligen felsökte. Efter en timme kommer hon och säger att startmotorn och eventuellt generatorn är trasig. Vad är bilen värd frågade hon mig? Cirka 50 000 kr svarade jag. Hon tittade konstigt på mig och gick tillbaka. Efter en stund kommer hon och frågar om jag vill sätta in en begagnad startmotor med en månads garanti. Nej jag vill ha en ny svarar jag. Ok säger hon men om du vill byta allt imorgon behöver du köpa startmotor och generator utan att kunna lämna tillbaka generatorn. Ok svarar jag bara det blir gjort imorgon. De är högst ovilliga att beställa delar då de tycker att bilens värde understiger rep kostnad. Hon vet inte heller när de kan laga bilen. Det är fullbokat och det blir nog inte klart imorgon! Jag tappar tålamodet och ringer till mitt försäkringsbolag och frågar vad jag får betala för att flytta bilen till annan verkstad? Försäkringsrådgivaren tycker att det är konstigt att de inte kan laga bilen omgående då vi har en akutsituation. Min fru bryter ihop då vår äldsta son skall till läkaren i övermorgon och vi måste hem imorgon. Hon lovar dock att de skall göra allt de kan för att laga bilen imorgon. Vi går ut till bilen innan vi åker där ifrån för att hämta lite grejer. Ser då att de låst dörrarna på ena sidan men att de andra är olåsta. Låser dem själv och lämnar tillbaka nyckeln. Dagen efter ringer de mig på morgonen och berättar att startmotorn är bytt men att generatorn är restnoterad och bara finns i Tyskland. Leveranstid om minst fem arbetdagar! Hon kan fixa en begagnad. Jag meddelar att jag vill ha en ny och frågar om de inte kan köpa en från t ex Mekonomen. Det rekommenderar de inte då det skall vara BMW original. Jag ber dem kolla och påpekar att det är BOSCH och Valeo som gör dem åt BMW. Reservdelskillen ringer mig senare och har hittat en ny. Vi åker dit efter lunch och då är ALLA JÄTTETREVLIGA! Fikabröd ställs fram och de frågar oss om vi haft en bra semester! Jag betalar och startar bilen men hör ett oljud från generatorremmen. Går in och får prata med meken som lyssnar på remmen. Nu hörs inget men jag frågar honom om han satte dit den gamla remmen? Ja det gjorde han! Orkar inte mer utan åker hem. Eftersom oljudet kommer tillbaka skyndar vi oss hem och vågar inte stänga av bilen! Väl hemma åker jag till min lokala BMW verkstad. Nämner för honom om oljudet som kommit tillbaka. Han säger: Bytte de inte remmen?! Efter 22 000 mil? Konstigt. Jag bokar en tid där för byte av rem och drivhjul och får prisuppgift för startmotor och generatorbyte hos dem. 25 procent billigare samt att de hade bytt rem och löphjul samtidigt!!! Nämnde också att Förenade Bil tyckte jag skulle skrota bilen. Då skrattade han! Har haft vår älskade e39 sedan 850 mil och den är så nära nyskick man kan komma. Vet att alla säger så men i mitt fall stämmer det. ALLA slitdelar bytta löpande och en seriös hellack med rostskyddsbehandling. Alla kosmetiskt slitna delar bytade för visuellt nyskick också. Nypris på bilen 2003 var 585 000 kr. Jag har svårt att se att den nu är värd 10 000 kr. Behöver jag nämna vilken verkstad jag ALDRIG använder igen? | |
|
Märklig historia. Varför bytte man både startmotor och generator? Ganska osannolikt att de går sönder samtidigt. Provade man inte att ta starthjälp för att se om bilen startade och konstatera att generatorn inte laddade? Provade man inte att putta igång bilen för att se om den startade för att konstatera att startmotorn var dålig? Sedan byter de väl inte remmen om de inte blir ombedda att göra det. De flesta kunderna blir väl irriterade om man byter för mycket grejer för det var väl inte remmen som orsakade att den inte startade och den kan ju vara bytt sedan tidigare exempelvis i samband med vattenpumpsbyte. Troligtvis är det även något annat i remdrivningen än själva remmen som orsakar missljuden. Tråkigt att bli ståendes sådär när man är ute och åker långväga. Jag förstår din irritation över att de var naiva men de fick ju trots allt igång din bil ganska fort. Sedan om du hade bråttom kunde de väl monterat de begagnade grejerna så länge så att du kom iväg? Personligen hade jag aldrig lämnat in en E39 på en BMW-verkstad men det blir ju lite besvärligt när man är ute och åker långväga och det rasar som i ditt fall. |
|
|
Hej! Vet inte varför startmotorn också var trasig. Var inte läge att ifrågasätta det då. Gällande remmen tycker jag att de borde frågat mig innan. Det jag mest retade upp mig på var deras attityd och att jag fick hjälpa dem. Sen gamla delar. Visst men med deras monteringskostnad var det bättre att montera nya grejer. Som vanligt är det bäst att veta om hur verkstaden är oavsett om det är auktoriserad eller ej. Har lugnat ner mig nu och inser att man får släppa detta. Däremot ville jag varna andra då det säkerligen finns bättre verkstäder både avseende pris och bemötande. |
|
|
Vad var det som gick sönder egentligen? Beroende på om det bara var laddlampan som lyste eller rejält lagerras ändrar historien en del. Startmotor när en motor "dör" på motorväg? Låter som verkstaden varit väldigt kreativ. |
|
|
Märklig historia... Samtidigt har jag viss förståelse för om verkstaden är fullbokad, och en ytterligare bil kommer in en söndag, om den då rullas in för felsökning till lunch och lagar den nästa dag, så tycker jag det är hyfsat snabbt jobbat. Det betyder ju att andra kunders bilar prioriteras ned och de kan också ha stort behov av sina bilar. I den stressade situation det säkert blev att få in denna bil mellan de redan bokade och planerade jobben är det kanske inte helt underligt att de inte bytte mer delar än det som var akut, vilket var generatorn. Nu var jag inte där och kanske inte heller förstått hela bilden, men lite låter det som att du färgats av ditt behov och kanske inte sett det ur verkstadens synvinkel. De kan ju ha haft mycket lägre bemanning (mitt i semester) och andra akuta saker, så de kanske gjorde en rejäl ansträngning för att byta din generator, samtidigt som andra kunder kan ha fått sina behov nedprioriterade. Att de inte kan/vill handla delar av Mekonomen kan jag också förstå. De lämnar ju garantier på sina jobb samt delar och då kan de inte åka till konkurrenter och handla. |
|
|
Är benägen att hålla med Grelle. Visst är det slarvigt av dem att inte byta remmen också, och kommentarer om bilens ev värde kan man säkert framföra på ett smidigare sätt, men i övrigt tycker jag de gjort vad de kunnat. ---- BMW CS/SC #6212 |
|
|
Hej igen! Var och en får tycka vad de vill. Generatorn gjorde att batteriet tömdes helt. De hävdade att startmotorn var trasig också. De löste mitt problem MEN det hade de inte gjort om vi inte tjatat duktigt på dem. Jag vet att det finns akuttider hos alla verkstäder. Det som störde mig var total ovilja måndag och helt annorlunda tisdag. Kundmottagaren avslutade med att säga att bilen var otroligt fin när den var klar. Då var det så dax... Har nu bytt rem och löphjul på Autowåx hemma och bilen är helt utan missljud! Trevligt bemötande som alltid och det låg en ahlgrens bilar framför växelspaken. Det kallar jag service! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.