|
|
|
|---|---|
|
Hej, som rubriken lyder har jag en 335i n54 med mhd stage 2 med vrsf, dp, ic, tryckrör, tial öppen dump, 3" avgassystem. Mina magnetventiler och slangarna runt om byttes hos BMW 2 år sen. Bytte tryckrör för ca 2 veckor sen till vrsf med öppen dump, hade flashat till MHD stage 2 98 octan och bilen gick som ett skott. Helt plötsligt en dag när jag var ute och körde och började gasa så gick bilen i limp mode när laddet ska komma. Kollar upp felkod och får 30FF vilket inte är så konstigt, med tanke på att man gasar och får alltså knappt något laddtryck. Det finns endel wg rattle, men inte alltid eller konstant eller hela tiden och fanns ingen wg rattle innan mhd. 2 saker jag undrar är, har wg rattle verkligen något med detta att göra, att det inte kommer något ladd alls nästan. Andra saken jag undrar över är om ni kan komma på något speciell ställe där det blir läckage på n54 vid mycket laddtryck. Jag har inte haft bilen i limp mode en endaste gång efter att ha bytt magnetventiler för 2 år sen, men har bara kört med MHD stage 2 i ca 3-4 veckor. Kollar alla luftvägar ovanifrån men hittar inget läckage alls. För övrigt går bilen inte ryckigt eller något sånt. | |
|
WG-rattle har med det att göra på så vis att när det blir för mycket spel i armen/bussningen till wg:n så kan den inte stänga helt, för mycket avgaser smiter förbi och (tillräckligt) laddtryck kan inte uppnås. En eller båda WG klockorna som kärvar? Kan ju vara så att någon tryckslang eller motsvarande har hoppat av och att du därför inte får laddtryck. Stänger/håller dumpen stängt som den skall? // Jonas |
|
|
Hej Jonas, tack för ditt svar. Jag vet inte om det är en eller båda som glappar, testade att dra lite i armen igår i den ena turbon jag kommer åt från sidan som sitter under magnetventilerna, och tycker inte att det verkar vara någon större fara med glappet, men kan ha fel. Jag ska ta en närmare titt på dumpen men är ganska säker på att den funkar som den ska. Men däremot när man gasar på så hör man inte inte insuget alls mycket, med tanke på att det är öppna insug, hördes mycket mer innan denna händelse. Kanske bra om jag byter tillbaka till oem tryckrör och dumpar och testar köra igen och se hur det blir. |
|
|
Iom att du inte hör insugsljud så vill jag säga att turbona inte snurrar som de skall. Alltså suger de inte lika mycket luft som innan och därmed inte heller kan bygga upp något tryck. Kan det bli fel i mappen som gör att WG:arna är öppna över tid? Annars skulle jag tippa på att du har problem med antingen vakumklockorna (att de inte låter WG:arna stänga) eller så behöver du renovera turbona med avseende på wg ratten. Jag är inte någon mekaniker eller självutnämnd expert så fler får gärna säga sitt om detta. // Jonas |
|
|
Turbosarna i sig är väldigt slitstarka från mitsubishi så det är nog wg klocka om något, men om jag har bilen igång, vad händer om jag drar i wg armarna? Ja, jag kan ju testa mappa om den lite, finns ju wg rattle inställning och jag har ytterstlite på, men ändå... Tycker bara det var så märkligt att den går som in i helvete, sen dagen efter så poff nada. Ville mest höra här om någon annan haft liknande problem och vad deras problem var då, någon speciell slang som går lätt vid mycket laddtryck osv. |
|
|
Mitsubishi gör bra turboaggregat men just dessa på N54 har ju sin svaghet just i axeln eller hylsan till WG-luckan som med tiden kan börja glappa såpass att för mycket avgaser smiter förbi och turbon(na) inte kan bygga laddtryck. Hur har övrig felsökning gått? // Jonas |
|
|
Japp, stämmer det du säger om WG. Jag har kollat de vacum slangar jag kan kolla ovanifrån som tex till och från magnetventilerna, och andra vacum slangar runt om oljehuset osv, hissade upp bilen någon dag sen kollade andra tryckrör osv. men hittar inget. Nu senaste tiden har det inte varit rattle heller, "ytterst lite". Lämnade in den på verkstad igår och på måndag ska de trycksätta systemet, ev röktesta och eller spruta med startgas på olika slangar för söka efter läckage. Vi får se, ett svar kommer på måndag iaf. |
|
| Kan du ha glömt en o-ring till TMAP-sensorn eller till din charge pipe? Utan o-ring i röret så kommer det läcka, typiskt fel vid installation. Sitter den tätt vid c-klippet? | |
|
Nej, jag har inte glömt någon oring till något av de. Jag installerade de, bilen gick som en raket i en vecka, en och en halv sen uppstod detta, nu helt utan laddtryck. Vad är TMAP-sensorns uppgift, mäter den mängd luft? |
|
|
Min tanke är att det har brustit någonstans eftersom mängden luft och tryck ökades vid mhd stg 2 map. Någonstans det redan varit lite svagt, vi får väl se snart iaf. en fråga, hur länge bör/håller magnetventilerna? |
|
| Verkstaden ringde (min vän som jobbar på mekonomen och bara han har servat, lagat min bil) vacum slang till laddtrycksreglerinngen som gått av. Skulle byta den mot en siliconsläng. Bad honom köra bilen varm och gasa med plattan i mattan för se om den levererar och om limpmode dyker upp. | |
| Bilen är fixad och går 100 igen. Det var några vacum slangaar som hoppat ur. Tack till alla för hjälpen. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.