|
|
|
|---|---|
|
Min 540iA är lite orkeslös och tvekar lite på gasen, händer inte speciellt mycket under 3500-4000 rpm. Nog för att det är en tung bil, men det är i klass med min 525i E34. Den genererar två felkoder: 85 Sekundärluftventil Endstufe 33 Nockenwellensteurung Bank 1. Jag har idag bytt kamaxelgivare (BMW Original) på Bank 2 pga. tididgare felkod. Jag har även mätt upp båda vanos-solenoiderna. Solenoid bank 1: 11,7 Ohm Solenoid bank 2: 12,4 Ohm. Det finns fullgod spänning fram till båda solenoiderna. Båda solenoiderna "klickar" om jag lägger på 12V manuellt. Om de rör sig fullgott är dock oklart. Läser jag livedata i INPA tycker jag att vanosen på både bank 1 och 2 reagerar någorlunda lika vid gaspådrag. Svårt att avgöra då programmet inte uppdaterar helt hundra snabbt. Lite bakgrund: Bilen har rullat lite drygt 31,5k mil Släpskenor, spännare och kedja/kedjor bytta för ca 5000 mil sedan. Har nyligt renoverat växellådan och i samband med detta plockades tråget ner och kedjespänningen till oljepumpen kontrollerades. Inget onormalt observerades. Motorn stod därefter utan olja i ca 1-1,5 månad. Hällde därefter i Castrol Edge 0W-40. Vill inbilla mig att den knackar (typ dieselknack) högre nu än den gjorde innan oljebytet. Tänkte att jag ska skifta givare mellan bank 1 och 2 för att se om felkoden flyttar sig. Tips på hur jag annars skulle kunna gå vidare här näst? | |
|
Alltid tyckt min 540iA är ganska sävlig på D läget, inget direkt rolig bil att köra med D läget i förutom då som motorvägskryssare. Bilen är helt enkelt inte särskilt reaktionssnabb på gsen med D läget i lägre farter, tvärtom. Bilen beter sig helt enormt mycket roligare med S läget, en totalt annan karaktär. Vill man njuta av en 540iA E39 måste helt enkelt bilen köras med S läget i. Men du har märkt tydlig försämring sista tiden antar jag? hasso här på forumet har säkert någon bra idé/teori som vanligt, kolla med honom |
|
|
Tycker att den beter sig liknande i Sportläge samt i steptronic. Dvs. Lite tvekande och en tydlig "effektökning" kring 3500-4000rpm. Jag har tyvärr inte kört den på ett bra tag eftersom jag har en del strul med lådan. Så kan tyvärr inte svara på om det finns en tydlig försämring. Lådan är ju också nyrenoverad, om det spelar någon roll för reaktionen? Tänkte på adaptionen i lådan. Får försöka få tag i honom, om han inte hittar hit till tråden först. |
|
|
Jag har nu skiftat givarna. Utan att felkoden följt med. Nu när jag tänker efter spände jag oljepumpen något då den var lite för slapp. Kan det har varit så att automatspännaren som sitter på sidan av bank1 blivit dålig? Hittar tyvärr inget kvitto på att den är inköpt i samband med bytet av kedjor samt skenor. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.