|
|
|
|---|---|
|
Tjena! Har en 525 -01 Som rubriken säger, ska kondensorfläkten "check control "starta några sek vid start? Har läst massa trådar och hittar inte ett konkret svar. Har inte lagt märke till att den startar och samtidigt märkt att viskofläkten låter lite som en 240 efter 15mn som ac:n varit på när det är >20 grader. Ägt bilen i 4 år och aldrig hört den tidigare. Har känt på viskofläkten, inget glapp och där e motstånd när man snurrar den för hand. svar uppskattas. | |
|
Ja. Men den rör sig väldigt lite. Typ som en testpuls bara. Den fläktar inte. Om du står stilla i över 20C med ac på skall kondensorfläkten jobba. Den är dock tryckstyrd så om din viskofläkt jobbar extra mycket av någon a ledning kanske fläkten inte startar. Det är viktigt att inte viskofläkten fortsätter att låta som en 240 när du varvar lite mer då fläkten kan gå i bitar. Märker du att vidkofläkten reglerar? Dvs snurrar efter start men lugnar snabbt ner sig flr att bara slösnurra lite ljudlöst. Och så griper den in när du står stilla och det är riktigt varmt och returslangen från kylaren är brännhet. |
|
|
alright då antar jag att den inte fungerar som den ska. Har inte märkt att den gått igång alls dessa sista varma dagarna. Viskofläkten har dock jobbat och låtit som en 240, efter säg 10-15 min stadskörning med ac:n på halv styrka, fast mest när jag börjat köra efter jag stått vid stoppljus. Sen har den slutat och gått tillbaka till lite tystare när fartvinden ökat. Men som du säger, den har låtit mer ordentligt när jag varvat för att komma upp i hastighet. Vet inte hur jag ska felsöka den, där e ju motstånd när jag försöker snurra på de och känner inget glapp eller så sidledes. Kanske fungerare viskofläkten som den ska men jobbar extra för att kondesorfläkten inte jobbar alls? |
|
|
Låter normalt. Det viktiga med viskokopplingen (förutom själva kylfunktionen/regleringen...) är att fläkten aldrig varvar mer än 1800-2400rpm (minns ej exakt). Dvs står du still o ökar varvet till 2000 ska du ha 240-effekt, men förtsätter du högre får inte fläkten fortsätta heöa vägen upp så att bilen låter som ett jetplan. Då kan fläkten gå i bitar och orsaka skada. Du får antingen köpa en varvräknare med reflextejp (ebay kina eller biltema etc) eller använda örat och försöka få en känsla om den begränsar maxvarvet. Ja sen verkar det vara fel på kondensorfläkten. Det fer felkod. Fläkten kan också provköras manuellt med DIS eller INPA. |
|
|
tack för svar! Bilen låter rätt mycket (enligt mig eftersom jag inte hört den tidigare) Sen e de som sagt svårt att höra om den fortsätter att öka i varv/ljud efter 2000 eller stannar upp då. Blir en varvräknare och sken hitta någon med felkodläsare. Tack för hjälpen, uppskattas. Mvh Patrik |
|
|
när det är en bit över 20 grader ute, slå på all kupéventilation på max fart och max kyla. Då bör kondensorfläkten gå igång då värmelasten till kondensorn är jättestor och motorm vid tomgång eller lätt gas (inte över 1500 rpm) inte fläktar igenom så mycket med viskosfläkten och då bör trycket på kondensorsidan i AC bli så hög att det tvingar igång AC-fläkten. Detta förutsätter dock att AC fungerar och kyler bra - dvs. inte lider brist på köldmedie |
|
|
Tja! Såg ditt svar nu, ska testa detta imorgon, ska bli lite över 20 grader. AC fläkten kyler väldigt bra och påfylld för knappt 3 veckor sen. Har klivit ur bilen när jag hört viskofläkten jobba "240 style" men då har kondensorfläkten inte snurrat. Har känt på den och den har inte kärvat fast eller något sånt heller.. Thanks |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.