AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.034

Behöver aux ingång aktiveras?

Fa
188
Fahlekorv
530dx Touring -11
Min f11 verkar inte känna av enheter som jag kopplar in i aux-ingången i handskfacket mellan framstolarna. Är det att betrakta som ett fel eller kan man aktivera via någon meny?
Fa
188
Fahlekorv
530dx Touring -11
Inte handskfacket alltså utan mittarmstödet
Th
696
TheBear89
320i -01 (E46)
320Ci -01 (E46)
325xi -02 (E46)
X5 40d -13 (E70)
Jag har tidigare läst om att föregående generationens bilar kan "tappa kodningen" för AUX och då behöver kodas. Jag har dock aldrig läst om att problemet skall finnas på Fxx.

Jag vill ställa frågan om du valt AUX som ljudkälla i i-drive men det verkar nästan lite dumt. Finns inte valet i i-drive ens? (AUX har ingen trigger utan du måste välja den ljudkällan för att aktivera den).
Fa
188
Fahlekorv
530dx Touring -11
jag kan bara välja cd och radio. Bör väl inte spela någon roll att motorn inte var på när jag testade? Tändningen var ju på och radio fungerade.
Fa
188
Fahlekorv
530dx Touring -11
Måste vara något fel, enligt instruktionsboken så ska man kunna välja aux, externa enheter samt bluetooth men när jag går in på cd/multimedia så får jag bara meddelandet att ingen cd finns.

Bilen har bluetooth, aux och USB.
Th
696
TheBear89
320i -01 (E46)
320Ci -01 (E46)
325xi -02 (E46)
X5 40d -13 (E70)
Helt klart något som måste vara fel. Utan att veta skulle jag gissa på att kodning löser problemet.
Fa
188
Fahlekorv
530dx Touring -11
Ok, är ny i BMW världen, med kodning menar du då uppdatering av mjukvara? Behöver man in till BMW verkstad då eller är det något typ mekonomen fixar?
Th
696
TheBear89
320i -01 (E46)
320Ci -01 (E46)
325xi -02 (E46)
X5 40d -13 (E70)
Allbilsverkstäder är troligtvis bara att glömma.
Det åtgår tyvärr en hel del tid för att sätta sig in i hur man mixtrar med bilen men den totala kostnaden för material är högst en hundralapp om du bara har en dator med ethernetport sedan tidigare.

Min, förhoppningsvis felaktiga, gissning är att det är ett enkelt problem som ändå är dyrt att åtgärda på BMW-vernstad så mitt tips skulle nog vara att försöka använda andra inputs tills du kan få hjälp av någon annan än en BMW-verkstad. Men kolla först med verkstaden vad det kan tänkas kosta.

Det finns en del människor på t ex detta forum som pysslar med kodning. Jag har upplevt att F-tar varit en pionjär åtminstone här på Autopower. Minns jag rätt så flyttade han till Ö-vik. Möjligen inte helt nära för din del men du kanske passerar någon gång.
Fa
188
Fahlekorv
530dx Touring -11
Det är så pass trixigt alltså. Hämtade ut bilen i söndags så ska nog höra med säljaren om de kan ersätta detta.

Passerat faktisk ö-vik på torsdag :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.