AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.523

Fönsterruta flyger rakt på bilen från motstående del av motorvägen.

Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Ja, det låter otroligt men det är sant. Kör från skåne upp mot buhuslän på E6. Efter 3 timmars väg när jag kör i vänster fil ser jag (som i slow motion) en fönsterruta komma flygandes i perfekt båge från motstående sida av motorvägen. Har familjen i bilen och under bråkdelen av en sekund försöker jag avgöra om jag ska väja, bromsa hårt eller möjligen accelerera. Jag hinner uppfatta att rutan har en metallram av något slag och jag bromsar så hårt jag vågar (utan att väja) men inte så pass hårt att jag riskerar barnens nackar. Dvs ganska mjukt.

Ett tag trodde jag den skulle landa rakt på motorhuven (uppe på) för den kom verkligen i en perfekt avstämd båge för att träffa min bil. Dock träffar den fram till på höger sida och det smäller till riktigt ordentligt. Rutan pulveriseras och jag hinner förnimma ett moln av glas och metall. Det har nu gått ca 2-3 sekunder sedan jag upptäckt rutan i luften och jag funderar ett par sekunder om det som inträffat verkligen inträffade. Jag fruktade aldrig för min familjs säkerhet pga att jag tog beslutet att inte bromsa hårt och jag förstår ögonblickligen att glas-splitter och metallresterna som åker över och under bilen inte är omedelbart farliga. Jag har heller inte fått punktering. Kändes som det borde vara ett hål in i motorhuven med tanke på smällens akustiska styrka. Bilen fungerar dock som vanligt, familjen blir förstås rädd och jag svänger av vi första avfart som faktiskt inte ligger mer än någon minut bort.

Stannar och skadebesiktar. Döm av min förvåning när det INTE är ett gigantiskt hål i bilen! Däremot "skrapmärken" på spoilern, hål i 2 galler (in till lufthålen), ena njuren lös, ett smatter av stenskottliknande skador på huv och skärmar och det ser ut som strålkastarglaset har fått en smäll också. Inget läcker och allt verkar fungera.

Så vi kör vidare eftersom vi nästan var framme. Väl framme kollar jag igen och noterar att det låter konstigt när man kör med rutan nere, det visar sig senare vara glassplitter som fastnat någonstans undertill. Det trillade ut när jag backade med bilen! Och det visade sig vara plast inte inte glas, tycker jag. Inte helt säker dock..

Vi ringde förstås direkt till försäkringsbolaget, nästan som i en reklamfilm där man undrar om de kommer att tro en! Men det gjorde de och bad oss försiktigt köra vidare om bilen verkar fungera och göra en skadebesiktning på BMW a.s.a.p.

Nu till frågan; FB vill ha det till att jag ska betala självrisk under "vagnskadedelen", medans jag tycker att jag inte borde betala självrisk. Jag har ju inte gjort något fel! Vad gäller? Hon i telefonen menar på att om ingen annan person kan krävas på ersättning går vagnskadedelen in (man kan inte använda trafikskadeförsäkringen), men så är det ju inte för parkeringskador (då har man kunnat ansöka om reducerad självrisk via trafikskadeförsäkringen, utanför ens försäkring).

Någon som vet vad som gäller?

Dessutom, om jag fått skrapmärken på vindrutan, måste jag betala en till självrisk för det (glasförsäkringsdelen)? Ska ringa och kolla imorgon..

Sååååå surt, har precis fått motorn fixad med spridare osv osv osv och semestern precis påbörjad.. Såååå trött på bilproblem.. :(

Ändå är jag glad att min instinkt fick mig att tänka på barnens nackar vid inbromsningen (och inte väja kraftigt) som prio 1, samt att rutan inte flög lite längre och tog i min vindrutan (då hade man kanske inte skrivit dessa rader..).
Sa hon varför inte trafikförsäkringsföreningen kunde stå för det? I min värld så tycker jag att det borde gå på tff, rutan kan väl inte ha ramlat från himlen?

Det rimliga är ju att den lossnat från ett annat fordon, och då är det ju det fordonet som skadat ditt fordon.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
...jo, men då måste du få tag på just det fordonet!

Kan det klassas som "smitningsolycka"?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Jag har precis fått ersatt en skada på min bil där "förövaren" var okänd, så varför skulle man behöva veta det i det här fallet?
MU
940
MUC
M340i - 2025
Detta borde Trafikförsäkringsföreningen ersätta och det skall ditt försäkringsbolag ta hand om och reglera.
Är dock en självrisk på 2215kr.

Kolla på deras (TFF) hemsida, där står uttryckligen att de ersätter om det är ett okänt fordon som har orsakat en skada:

Länk

Exakt samma sak hände mig en blåsig dag med min dåvarande 320i E46 för många år sedan, fast med en stor bit takplåt istället som blåste runt på motorvägen som troligen hade trillat av en lastbil från andra körfältet. Den slog sönder frontspoilern fullständigt.

Det stämmer att det går på vagnskadegarantin som du dessvärre får betala, jag fick dock en ny front och blev av med en massa stenskott som liten bonus.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.