|
|
|
|---|---|
|
Får ett doft vibrerande ljud när jag gör en hårdare lång inbromsning vänster fram. Skivorna är bytta för kanske 300 mil sedan och sitter nya belägg. Trodde skivan kanske blivit skev så lämnade in den på svarvning och det var kanske lite bättre en stund men återkommit. Kan det vara något med oket som inte är riktigt bra? Någon som har en bra gissning? Funderade lite på millways mässingstyrningar till oken om det kan hjälpa. Känns inget konstigt vid lugna imbromsningar eller en hårdare kort såsom pulserande verkan eller något... | |
|
Dovt vibrerande är det första jag tänker på när man har slitsade skivor. Det kan inte vara så att skivan sitter på fel, det vill säga en högerskiva sitter på vänster sida ? Annars kan jag bara tänka mig att skivan sitter på snett, är där nogrannt rengjort med stålborste innan skivan monterades? |
|
|
Jo jag tycker ju att det är noga rengjort. Haft lös den flera gånger dessutom. Tycker den borde pulsera i verkan då i lägre fart? Hursomhelst så tog jag isär oket idag och har beställt en renoveringsats och ska smörja upp allt. |
|
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Sliten nr 7 i denna länk kan ge detta symptom: Länk Har samma konstruktion i min Z4 och det har skrivits en del om detta på Zpost. |
|
Slitsade skivor skall inte vibrera. Däremot kan de för lite väsen av sig, vibrerar de så är det nåt fel. Jag har just slitsade 355mm runt om på min ena bil, o stampar man hårt på bromsarna i farter över 100, med sidorutan nere, så hör man hur slitsningen "skär beläggen", typ. Jag gissar mer på bussningen som Wester pekar på, eller att oket kärvar, eller att hjullagret sett sina bästa dagar? |
|
|
Slitsade skivor har gett ett tydligt men inte jättehögt "Wooooooo"-ljud när jag bromsar hårt. Vibrationer tyder som sagt på något knas - troligaste orsakerna är redan nämnda. Hur långt har bilen gått? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Den har gått ca 7900 mil. Får flyga på bussningen om inte detta hjälper. Skulle få packningarna på torsdag så vi får se :) Finns det något enkelt sätt att kolla om den är sliten själv? |
|
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Sprickor i gummit eller om gummit har börjat separera från stålringen. |
| Bussningen verkar vara i gott skick så jag hoppas på något med oket.. | |
|
Jag har bytt packningar och styrningar samt smort upp oket utan några stora skillnader. Kan man skifta sida på bromsskivorna fram? Är det bara vinkeln på "vingarna" mellan skivan för kylningen som skiljer? |
|
We 2.000 BMW M2 LCI -18
Skivorna har en rotationsriktning av en anledning (kylning) så jag skulle inte skifta sida på dom. |
|
Om skivorna har en bestämd rotationsriktning brukar det bero på att kylflänsarna inne i dem skall evakuera/suga luft mer effektivt. Däremot kan du skifta skivornas plats för att se om ljudet följer med...är det fortfarande kvar på samma sida efter skiftet är det med största sannolikhet inte relaterat till skivan i sig. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Vanes heter "kylkanalerna"...Iaf är de "svängda" (curved) så har de en bestämd rotationsrikting. Är de "raka" (straight) så kan de sitta på höger eller vänster sida. Om skivorna är slitsade så har det INGET att göra med rotationsriktningen oavsett om de är "straight" eller "curved". Med andra ord "straighta" slitsade skivor kan monteras "hur man vill", det är en smaksak:). Jag håller med Johan, att byta plats på skivorna i felsökningssyfte är helt OK! |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Dawwe och Johan B hann före :-) De har helt rätt, både angående vanes och slitsar (har snokat en hel del i detta). För att exemplifiera det här med att riktningen på slitsarna är en smaksak gick jag igenom några tillverkares monteringsanvisningar angående detta: StopTech : Don' care AP Racing : Finns både In->Out och Out->In Brembo : Out->In |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.