|
|
|
|---|---|
|
Vid ett flertal tillfällen har man kunnat läsa här men också på andra forum om vilka som tillverkar BMWs originaldelar. I våras när jag beställde bärarmar fram så hade jag ett minne av att någon skrivit att Lemförder är de som levererar till BMW. Istället för att köpa original från BMW för ~2800 SEK/styck så beställde jag just Lemförder från Tyskland för ~900 SEK/styck. När jag fick hem armarna så var det mycket riktigt exakt samma som original bortsett från den avlägsnade BMW-loggan (det var ett tydligt borrmärke, på de nya armarna, där loggan sitter på de gamla). Ev. så ska jag byta stötdämpare och jag har något minne av att någon skrivit att Sachs är den tillverkare som levererar just stötdämpare till BMW. Stämmer det? Den vikitigaste och största frågan återstår. Ni som påstår att en viss leverantör är den som levererar till BMW, hur vet ni att det är just dem och går det att få bekräftat på något vis? Även fast jag i just detta läge är intresserad av stötdämpare så är jag såklart intresserad av att veta rent generellt för typiska delar som behöver bytas ut under bilens livslängd. | |
|
Sachs/Boge har i alla fall varit OEM-leverantör till BMW till både E36, E39 och E46. Skulle våga sätta en bra slant på att de fortfarande är det till nyare modeller. Lemförder brukar leverera chassikomponenter som bärarmar och stag etc. Ate levererar tillsammans med Zimmermann de flesta bromssystemen. Men Textar/Jurid och i vissa fall TRW (M-modeller) brukar också leverera bromsbelägg. Oftast finns det fler än en OEM-leverantör till många komponenter. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Jag misstror dig verkligen inte men jag är oerhört nyfiken på hur du vet allt detta. Hur vet du? =) | |
|
Det är bara att läsa på stötdämparna eller kolla efter logga på bärarmar etc... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Nu är det ju ett tag sedan, men på 80-talet köpte jag till alla mina 528 en vit väska på BMW med komplett sänksats. Där var alltid sachs stötdämpare med som original. Väskan var även stripad med M ränderna. Mvh Jonas B |
|
|
Lemförder OEM till Bmw, finns ingen anledning att köpa på bmw när det går att köpa billigare på nätet. Det viktigaste är inte att det är OEM egentligen utan att delen är tillverkad av en stor tillverkare. spelar inte så stor roll om du väljer mann eller knecht-Mahle för filter eller ATE ,brembo eller bosch när man köper bromsdetaljer för att ta några exempel. De brukar byta tillverkare det kan vara en tillverkare i 5 år för att sedan ha en annan som leverantör. |
|
| Samma gäller Hella/Behr vad gäller radiatorer, kondensorer etc samt strålkastare. | |
| TRW är original leverantör till BMW också när det gäller länkarmar!! Köpte mina för nån månad sedan. Bortslipade BMW stansningar. Däremot original artikel nr kvar. | |
|
gillar TRW:S priser oavsett vad det är chassiedetaljer, bromsar etc. Ligger oftast längre än andra fast det håller bra kvalite. |
|
| TRW är riktigt bra kvalité! Oem leverantör till flera märken på diverse delar. Priset är ju lite lite lägre än Febi o Lemfördel när det gäller chassiedelar men håller dom lika högt. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.