AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
2.543

Ska ev köpa denna X3 men ev bara servad 1 gång senaste 12 000 mil, ok för motorn?

Jo
85
Johan_junbay
BMW 530XD- 07 facelift E61

BMW X3 3.0 2011 F25
Detta är en X3 3.0 D F25 från 2011, se länk till annons nedan.

Länk

Har fått foton skickade till mig på vad som står i serviceboken och den är servad tätt första 5000 milen i tyskland på bmw, märkligt tätt till och med, bara ca 1000 mil imellan. I sverige är den servad vid ca 8 000 mil av bmw i Övik och sen vid ca 13000 mil på samma ställe och nu har den gått 20 000 mil. Vid 13 000 mil vad det en liten oljeservice bara.

Ägaren är en företagspamp ifrån norrland som äger ett stort bussbolag och säljaren sitter i stockholm. Säljaren säger att ägaren har en verkstad för sina bussar där han servat den, men man skulle gärna vilja ha nått som styrker det, tex ett kvitto på oljefilterinköp. De borde ju även skrivit i boken..

Varningsflaggor pga detta, antingen avstår man eller så borde man få ett riktigt bra pris? eller vad säger ni?

Hur påverkas en motor som bara servas 1 gång på 12 000 mil o körd 7 000 mil nu på samma olja?

js
1.928
jsn
i5 m60 -24
Vad kommer det sig att ägare och säljare inte är samma person, eller befinner sig på samma ort?
Visst är det möjligt, kanske rentav troligt, att ägaren har låtit serva bilen i bussgaraget. Men rent krasst, så länge säljaren inte kan producera material som troliggör att bilen är servad i bussgaraget så skulle iaf jag ta med ett motorbyte i beräkningen, och sätta priset därefter.
Jo
85
Johan_junbay

BMW X3 3.0 2011 F25
Säljaren brukar köpa bilar av den bilhandlaren i stockholm och har precis köpt en annan av dem, denna X3 ska snart skrivas över på bilfirman i stockholm, de har precis fått uppdraget.

Försöker få tag på ägaren för att ställa lite frågor och få en bättra uppfattning om det hela men har inte fått tag i han än.
Det borde ju sänka bilens värde rätt mycket då man som du säger nästan får ta med ett motorbyte i beräkningarna, när jag säljer den sen så blir det väldigt svårt också.

sen kanske det finns någon här som djupare förståelse för hur skadligt det är att inte byta olja på en bil på 7000 mil.
Låter lurt/skumt. Vad säger din magkänsla? Jag tror de flesta här inne skulle glömma den bilen, så ovanlig är den inte. Och är priset verkligen så bra???
Motorbyte är o ta i, men det har ju inte gjort motorn väl att gå 2-3 gånger så långt på samma olja som det var tänkt, o då är ändå de tänkta intervallen alldeles för långa om du frågar mig...
Si
195
Silver307
520d M-sport -12
Jag har svårt att se att handlaren släpper den bilen särskilt mycket billigare, han väntar nog hellre på nästa kund som inte är så noga. Att du kan få ner den i pris motsvarande ett motorbyte är nog bara att glömma.
Har säljaren "tur" så kränger han av den till någon tjomme som inte vet/inte bryr sig om historiken och allt går bra. Har han otur rasar bilen inom garantitiden och han får betala ett eventuellt motorbyte i värsta fall. Men han har fortfarande ganska bra odds att få behålla pengarna för reparationen. Därför ser jag dina chanser att få ner priset som väldigt små.

Med det sagt hade jag oavsett hoppat över bilen, en importerad bil med tveksam servicehistorik blir ju inte hetare när ägarbyterna kommer precis.
Hade nog också hoppat över den. I princip oavsett hur mycket det går att pruta dessutom.

Att inte ha ordentlig servicehistorik är väl ok på en äldre bil för 20k. Att ha servat själv men ha väldokumenterad service känns ok på en bil under 100k eller en entusiastbil..

Men att inte ha ordentlig servicehistorik för en 5 år gammal bruksbil som man begär över 200k för är helt vansinnigt. Det kan vara världens mest välservade bil men det kan också vara en tickande bomb.

Och som nämnt ovan, hur skulle du själv kränga den vidare om du ångrar dig?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jag skulle hoppat över den bilen. Varför köpa en bil som inte är dokumenterat skött? Om ägaren är en "företagspamp" skulle han verkligen kladda med olja själv utan dokumentation?

-------
//Lövet
Jo
85
Johan_junbay

BMW X3 3.0 2011 F25
De har sagt att de troligen kan få fram nått som styrker att de gjort servicar via ägaren. De har på uppdrag importerat bilen för 3-4 år sen och sen fått tillbaka den nu då han köpte en annan bil av dem.

Han äger en busskoncern och har egna verkstäder där han ska ha servat den.

Jag bad dem kolla vad som står i bilen idag när man startar den och det stod att den ska servas om 70 mil, men enligt serviceboken har ingen service gjorts på 7 000 mil, men då borde det stått att den gått över tiden med 3-4 000mil. Så det tyder ju på att de servat den en gång för ca 3500 mil sen men att de inte gjort det på bmw och inte skrivit det i boken.

Min bror påstod att det är viktigt att den är välservad första 5 000 milen då bilen körs in (enligte serviceboken till denna var det väldigt täta intervaller då) men att det sen inte är så noga om man kör lite längre mellan oljebytena. Finns det verkligen många tydliga fall när man får motorstrul pga dålig olja? Är det inte sprickor i topen, kamkedja av eller liknande som strular? Kamkedja av kanske iofs påverkas av oljebyten, jag är rätt novis på detta område.

Bilen är unik då det inte finns några andra långmilare i sverige med 3.0 motor och det gör den billig i pris, sen är den väldigt välutrustad.
js
1.928
jsn
i5 m60 -24
I korthet: Oljan slit, och tappar smörjegenskaper med tiden. Hur snabbt den slits beror på hur bilen körs. När oljan inte gör sitt arbete lika bra längre så ökar friktionen mellan olika delar och slitaget ökar. Detta sker succesivt, så det går inte att säga 3000mil ok 3050mil inte ok. Din bror har fel med att det inte är lika viktigt efter 5k mil, det är lika viktigt att den byts i tid.
Jag tycker du har fått bra input hittills i tråden, sedan är det upp till dig hur mycket du vill "chansa" för just detta exemplar...
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om nu bilen är så dåligt servad som man kan förmoda - risken är mycket stor att motorn är helt igenslaggad av "oil sludge" och även att kolvringar mm är igenkoksade med oljetörst som följd.

Spontant: Leta upp en annan bil! Det finns mängder av alternativ till denna presumtivt tickande ekonomiska bomb!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det här är ett ganska klassiskt fall där snålheten kan bedra visheten. Om de inte kan (på ett mycket specificerat sätt) styrka att bilen servats vid sidan av BMW - hoppa över bilen!

-------
//Lövet
Vill trådskaparen inte lyssna på våra råd och istället köpa en bil som har väldigt tveksam servicehistorik får han väl göra det. Dock har jag lite svårt med att se vitsen i fråga om råd på ett forum om man ändå inte bryr sig om de råd som ges.
Jo
85
Johan_junbay

BMW X3 3.0 2011 F25
Om jag köper bilen eller inte beror på vad svaren blir när alla frågetecken är utredda. Kvaliten och trovärdigheten på det de ska kompletera med kring servicen är så klart viktigt. sen är så klart priset viktigt. släpper de den för 140 000 tex har jag ju mycket pengar över att laga den med om något mot förmodan skulle hända, mot att köpa en annan. Men som ni säger lär de ju inte gå ner så mycket troligen utan sälja den till nån som inte är så noga. och även om de styrker ett par servicar till så kommer aldrig själva serviceboken bli komplett, vilket sänker värdet.

Så just nu väldigt tveksamnt att jag kommer köpa denna, det skall mycket till. Tack för era råd.

Det sura är att det inte finns några alternativ, har kollat hela sevrige och tyskland, och det finns i alla fall ingen under 300 000 som matchar denna i utrustning som jag vill ha. Bl a har den dieselvärmare vilket är rätt sällsynt tyvärr.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.