AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.694

Regler angående byte av stötdämpare/fjäder? Äldre par som blir lurade?

Su
397
Subsoil
e39 540ia Okt-98
Hej,

Jag vet att man ska byta parvis, men finns detta nerskrivet eller är det endast en rekommendation?
Hittar bara rekommendationer om att det ska bytas parvis ( google ).

Grannens framfjäder på sin v70 hade gått av och Rejmes bytte endast den fjäder som gått av?
Får man verkligen göra så? hela upphängningen blir ju fel mm??

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag har läst i BMW:s instruktioner för reparationsarbete att dämpare och fjädrar skall bytas parvis, undantaget är om bilen rullat väldigt kort sträcka (typ 1000 mil eller så - kommer inte ihåg exakt sträcka) och skada skett på t ex. en dämpare, då "tillåts" det byte av enbart den sidan.

Hur det är med Volvo, vet jag inte men misstänker att de har motsvarande eller liknande förhållningssätt.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
En sliten dämpare/fjäder på ena sidan och en ny frisk på andra kan väl kanske jämföras med att köra med olika slitna däck på olika sidor eller olika märken på däck på olika sidor. Vid vanlig körning går det säkert bra i de flesta fall men i någon kritisk undanmanöversituation kan bilen säkert hamna i obalans med oförväntat resultat. Jag har tagit säkra för osäkra och bytt båda sidor då jag haft brusten fjäder på ena sidan.

Jag kan för lite om väghållning för att säga vad som gör mest eller minst skillnad av ovan nämda möjliga sid-olikheter men fördrar en så symetrisk bil som möjligt.

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Är enbart rekommendationer. Finns ingET som säger att man måste byta bägge.Är enbart ägarens snålhet som brukar visa sig.
Stötdämpare där har BMW en gräns för max 5000 mil för att inte byta bägge enligt deras verkstadshandbok

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Minnet svek mig lite - det var som Hasso skrev: BMW har en "gräns" vid 5000 mil:
Länk

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Su
397
Subsoil
e39 540ia Okt-98
Tack för era svar, då vet jag att det endast är en rekommendation.
Dock är det väl inte speciellt bra av en märkesverkstad att inte informera om en sådan sak och rekommendera att byta båda?

Fjädern som är kvar har ju rullat 20kmil+

Iaf, tack för svaren
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
8 av 10 bilar byter vi bägge fjädrarna på om det ser ut att rulla lika länge.
Men det är kundens val.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.