|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
| Med klorinvatten, vilken blandningskoncentration kör ni då? | |
|
Jag läste på flaskan och försökte estimera ungefär hur mycket blandningen för desinficering i en hink, skulle motsvara i en 250 ml sprayflaska och slog väl i kanske motsvarande en "liten snaps" klorin och fyllde upp med vatten. Kanske blev starkare än "hink-doseringen", men hellre lite för starkt än för svagt. I mitt fall med Santa fén, finns inte problemet med fläktena, då de sitter innan filtret och jag sprayade in lösningen mellan fläkten evaporatorn - dvs. klorinvattnet träffade inte fläktarna utan hamnade direkt på evaporatorn... Jag använde dock Virkon S-lösning många gånger, till E46:an och den visade inga symptom på att ta stryk på något sätt av att jag sprayade in lösningen direkt mot fläktens "blad", den gick nästan exakt 40 000 mil innan den skrotades pga. kollision med en stor vildsvinsgalt. Däremot smorde jag upp fläktaxeln på båda sidor några gånger under bilens livslängd (typ var 10.000:e mil eller så) med en eller två droppar olja på varje sida - det gjorde jag när den började gnissla/skrika (vilket inträffade första gången när bilen gått typ 4000 mil och verkstaden rekommenderade byte av fläkten...detta var innan jag börjat sanera AC:n med något medel alls). Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
"Giftsprayburkarna" fungerar bra, dock lite dyra." Tittar man på MSDS så ser man att innehållet ofta i dem är till största delen isopropanol, d-lemonol, terpener mm. som förgasas helt och sedan kondenseras ned på de kalla ytorna i evaporatorn och gör sitt jobb (bilens AC skall vara igång och ventilationen i recirkulation i dessa fall). Man skall _inte_ vara i bilen eller ha öppen låga i kupén medans rengöringen pågår - ni som oroar er att använda HC i en bil-AC så kan jag meddela att denna behandling är en mycket värre 'situation' ur brandfarlighetssynpunkt än någon situation som kan bli med HC i en bil-AC även om röret för AC:n skulle gå tvärs av under instrumentpanelen. Kika alltid i MSDS på produkterna innan man använder dessa. En annan produkt som kan tänkas fungera (har dock ej provat själv ännu) är rengöringar för värmepumpars innerdel om man innan man sprutar in, ta bort kupéfiltret och låter dimman tryckas in i evaporatorn: art:nr 629360 och efter med 629361 på Jula förvisso för värmepumpars innerdelar men det är samma design/konstruktion samt material-val som i bil-AC Där använder de ett antal desinficerande ämnen som normalt hittas i kosmetika och 'försegligen' gör att dessa ämnen finns kvar på evaporatorns ytan en tid framöver tills det till slut dunstar av och/eller tvättats bort av kondensen. samma sak här läs MSDS, slå upp dessa på deras CAS-nummer och bedöm själva - det skall man göra med alla kemikalier man köper!. |
|
|
Då har man provat "SONAX Car AC Cleaner". Vettefan om det blev nåt bättre, när det varit varmt idag luktar bilen fuktig varm citron... Funktigt och surt.... Hela tiden! Hmmm...... Sägs ju att det ska avta efter några dagar iaf... Vi får väl se. :) |
|
|
Gjorde en citrus behandling på en Golf frun hade, luktade citrus några månader. Dock bättre än doften som var. Tror jag skrivit det i tråden tidigare. Crille |
|
|
Sur citron är väl ok på en golf eller volvo från 84. Men inte på en BMW... LOL. Jag tycker dock faktiskt att det känns som doften från AC försvann. Får se om det håller i sig när citrusen avtar. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.