|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Virkon S är som sagt gjort för att ta död på mikroorganismer och är egentligen avsett för t ex. sanering i stallar och andra djur-"bostäder". Mycket effektivt för detta och tar garanterat död på både mögel och bakterier...mycket säkrare än diskmedel även om det kan ta bort en del alger och liknande. Annars kan du blanda vatten och klorin och spraya - blir likvärdigt med Virkon S, då båda är klorbaserade medel. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Tänk på att Virkon och Klorin bryts ned till ämnen som är aggressiva mot aluminiumet i evaporatorn. Så efter avslutad behandling vill man ju helst skölja ut medlet. | |
|
Ja, man bör inte klorbaserat medel verka allt för länge på alu-komponenterna...men kör man ac:n ganska direkt efter medlet fått verka några minuter, så bildas det kondens som sköljer bort medlet ganska effektivt - särskilt om det är lite högre luftfuktighet. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Virkon s införskaffat. 50 g för 79kr. Docering 10 g per liter. Hur mycket bör man spruta in? |
|
|
Ta en liter fin spraydimma. Spruta in direkt vid fläktenen halvliter per sida. Sätt på mycket fläkt, vredet på blått, bara utblåsen i mitten, stäng de på mittkonsolen. Nu blåser det bara i dörrarna. Öppna dem och häng en handduk på vardera sida som fångar dimman. Låt stå några minuter med fläkt av. Kör sedan systemet tillräckligt länge (30min??) så att tillräckligt mycket vatten kondenseras på förångaren. Stäng av AC o låt förångaren torka genom att låta fläkten gå några minuter. |
|
|
Tusen tack för beskrivningen. När jag sedan kör ACn i 30min ska bilen gå på tomgång då? Antar jag riskerar dränera batteriet annars och innan det är helt rensat kanske man inte vill ut och åka? |
|
|
AC ska vara av när du sprayar (annars är evaporatorn kall och blöt). Börja med att inte använda ACn på 12 h så att evaporatorn/förångaren är torr. Har du friskt batteri kan motorn vara av de 10-15 minuter det tar att spraya enl ovan (stäng av halvljus). Sen när ACn ska va igång efteråt är det ju bra om motorn går eftersom den driver kompressorn till ACn med en rem.;) Dvs den kyler inte annars. Kör med mkt fläkt så det kondenserar mkt vatten. Helst mitt på dan med 30 grader ute. Ha fortfarande spjället på blått och bara mitten(sido) utblås så slipper du få in allt i värmepaketet. |
|
| Jag tänker att om man är orolig för korrosion, man kan ju spruta in mer vatten "efter" behandlingen också... | |
| Ja. Men det kanske leder till korrosion nån annanstans, typ i fläktens lager?? | |
|
Borde inte kvarliggande virkon påverka det än mer isf? Läste lite om hur man använder virkon och hur det ska användas för desinfektion och det är viktigt att skölja efteråt, samt aluminium klarar högst några minuter innan det måste sköljas av står det... Tydligen lämnar virkon också en hinna som skall torkas av... Inte för att jag vet hur lång tid som krävs för att en "förstörd" AC ska rosta ihop och bli obrukbar dock pga en sån här behandling... Ett annat ämne jag hört om är solvynol green som används till fordonsrengöring samt rengöring av kapell tex. Om man skulle ha tät dränering är det någon som vet var vattnet rinner ut isf? Sen finns ju också ozon förstås, som också oxiderar. |
|
|
"Utblandad lösning bör ej vara i permanent kontakt med mjuka metaller som t ex aluminium, koppar eller mässing pga risk för korrosion. Känsliga ytor och sprayutrustning sköljes efter användning." Om man sedan väger in att en betyande mängd aldrig når evaporatorn är det nog ingen fara alls sålänge man låter den skölja av sig själv. Om man dessutom använder bilen varje dag och inte låter den stå permanent så ser jag inget problem. Jag har använt det i min bil med bra resultat och ACn funkar efter 15 år utan service. Det finns annars gasburkar med nåt medel i. Man ställer sen nära luftintagetför återcirkulation, ställer allt på max och springer därifrån ett tag. Kanske funkar också. Undrar hur fräscht det blir i bilen. Det korrekta sättet är att borra hål inifrån fotutrymmet (gärna utan att borra hål i evaporatorn) och köra in en spruta och duscha direkt, sedan sätta i en plugg. |
|
|
Ja eller demontera större delen av instrumentpanelen? Jag tror inte jättemycket på de där burkarna. Tror det är mycket parfym... Har också sett något skum som ska översvämma luftkanalerna som man sprutar in i varenda hål man ser typ. Jag vill ha en lösning som är så luktfri som möjligt så att näsan kan avgöra om det blev bra eller ej. Ozon är ju bra på det viset men knappast något man bör köra regelbundet om man inte vill börja byta ut lister, gummi och plast mm... När jag läst lite till så tolkar jag det som att det ju även används till att desinfektera instrument som då doppas i blandningen. Eventuellt är det det som menas med att det bara får vara i kontakt några minuter innan det måste sköljas av. Ska bli uppemot 25 grader imorgon så det kan nog vara läge att göra det då. *off topic* Inlägg nr 700, woohooo! |
|
|
"Giftsprayburkarna" fungerar bra, dock lite dyra. Bilen måste vara helt tät och full fart på fläkt med recirk så giftgasen passerar ventilationen många gånger. Har använt det på vår E39 då jag var tveksam att spruta Virkon i aluminium och elektronik. Virkon använder vi i stora mängder i ladugård, stallar och djurtransporter. |
|
|
Har nu fått svar från tillverkarna själva angående "Virkon S" i AC. Dear Sir, your question regarding whether Virkon™ S can be used within a car air conditioning unit. We regret to advise the answer is NO. We do not recommend spraying Virkon™ S into the interior workings of cars and have no idea/data regarding potential compatibility in this regard. Thanking you for your enquiry in the meantime. with very best regards, Heather Med detta sagt är det ju upp till var och en att själv avgöra hur man vill göra. Det är dock inte rekommenderat som synes. |
|
|
Typiskt försiktighetssvar givetvis! Och som han själv svarar så har de ingen aning eftersom de ej funderat på det. Produkten är inte framtagen för det ändamålet även om det dödar de stammar som hamnar i ACn (annars skulle det ju inte fungera). Det där med att borra är BMWs instrukt, lämnar du in bilen gör de så.Man demonterar inte hela inredningen. |
|
|
Jo, så är det ju. Om de inte funderat på det så vill de ju inte råda mig göra något de inte har koll på. Borr och plugg låter ju som ett jättebra sätt att få både mer fukt i kupen och rost... |
|
|
Det här verkar ju smart Länk |
|
| Föresten, det är plasthuset till evaporatorn man borrar sig in i, inte genom karossen. | |
|
Hu vilka jobbiga procedurer... Riva halva bilen för att komma åt. Har en Supra också, där är evaporatorn belagd med antiseptiskt silver från fabrik. Ingen påväxning eller lukt efter alla dessa år jag ägt den. |
|
|
Bytte kupéfilter på Santa fén och passade på att spraya ganska rikligt med klorin/vatten-lösning direkt på och kring evaporatorn (som sitter väl synlig när man öppnat luckan för kupéfiltret bakom handskfacket (som lätt fälls ner för filterbytet) föredömligt lätt att byta filter och mycket lätt att sanera evaporatorn... Sprayade och lät verka några minuter, därefter satte jag dit de nya filtrena (tvådelat) och stängde luckan och fällde upp handskfacket och startade bilen och körde AC:n - det luktade "badhus" ett tag i bilen men det kändes fräscht - nu en dag senare luktar det inget i bilen och allt känns väldigt "rent" i luften. Svaret du fick om Virkon S var som sagt ett rent försiktighetssvar då all användning utöver sanering av djurstallar och liknande, är saker som de kommer att "avråda från"... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.