AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.175

Dålig lukt från AC:n E39 525 touring -04

Sida 1 av 3
316
Sörgissjö
E39 525ia touring M-sport -04 topaz blue met
Hej får dålig lukt i kupe'n när jag slår igång AC:n
Funderar på att testa wynn's ac rengöring för hemmabruk någon som testat detta och fått resultat ?
Visa användare
429
Crille-Boy
X3 30e -21
Hade samma på min X5, BMW fick ta in den och gjorde rengöring, vart inget bättre. Sen efter service var kupefilter byttes försvann doften. På en Golf frun hade fick vi göra storrengöring, doftar citrus ett tag efter det men effektivt :-)

Crille
po
457
pompa_kumla
Bmw 330 E90
Säkert kupefiltret om inte acn har något eget filter ?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Sök lite i forumet på sökord "virkon"!

Det kan vara filter men oftast är det bakterietillväxt i systemet (trivs i fukten) som genererar sur lukt.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Håller med Johan: Kör på Virkon-S. Billigt, enkelt och effektivt.
Jag (och säkert flera andra) har skrivit instruktioner i någon tråd här.

BM
451
BMW 580
530D -09
Sörgissjö:

Jag har testat med Wynns Airco Fresh på min E39. Fick kanon resultat. nu luktar bilen fräsch igen.
Upptäckte när man ha AC igång och i en varm fuktig sommar dag och när jag släckte av av AC:n så kom det ett äckligt gammal stumpa lukt. Så jag testade med denna: Länk

Öppnade motorhuvet, tog bort båda kupefiltret, sprutade in i hålet under tiden motorn är igång och fläkten igång. Sprutade på båda sidor. På med ny kupefilter. Alla bakterier döda. Och ingen mer gammal strumpa lukt :)
316
Sörgissjö
Bmw 580
Schysst då skall jag testa wynn's !
Hade du även ac funktionen igång samtidigt ?
BM
451
BMW 580
530D -09
Nej det hade jag inte. Det finns instruktioner i paketet. En sprayflaska ska räcka till 2 ggr behandlingar :-)
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Luften går igenom evaporatorn även när AC är av, och att kyla ner den till ra 0 grader kanske är en nackdel när medlet skall verka.
BM
451
BMW 580
530D -09
Mjo kanske som du säger marin849. Men i mitt fall hade jag inte AC igång. För det luktade inte ila när AC är igång. Så jag började testa med utan AC igång. Sen så stack jag in sprayslangen väldig långt in i "hålet" för komma åt så nära som möjligt. Det är nåt att tänka på Sörgissjö. :)
ma
7.450
marin849
Doften kommer när evaporatorn är varm och blöt.
När AC är på är evaporatorn strax över 0C. Mycket vatten kondenserar på den och rinner ut under bilen. Då luktar det inte.

När man sedan stänger av ACn värms evaporatorn upp till utomhustemp ga ska snabbt. Den torkas av utomhusluften och denna luft är ju den som går in i kupen. Dvs friskluft blandad med äcklig luft från påväxten på evaporatorn. När den sedan torkat helt slutar det lukta ända tills man upprepar cykeln igen.

När man sprayar mot doft SKA alltså AC vara av, och den SKA också ha variy av så pass länge att evaporatorn är helt torr!!

Då träffar medlet den torra evaporatorn och kan göra sitt jobb.
Sprayar man på en blöt evaporatorn blir ju koncentrationen på medöet mycket lägre och det rinner ganska omgående ut under bilen.

Tips är att välja enbart friskluftutblåsen och stänga utblåsen i mitten. Då går luften vara ut vid dörrarna. Öppna dörrarna och häng en handduk på vardera sida. Då slipper man köra igenom allt äckel genom kupen.
Ställ även blandningsvredet på blått, så går luften inte genom värmepaket. Verkar onödigt att duscha det med resterna från evaporstorn. I så fall andra gången när evaporatorn är ren.
BM
451
BMW 580
530D -09
Marin849 det va en jävlig bra och ordentlig svar. Nu när jag har dig på tråden. Jag skrev på en annan tråd: "Hur får man så det blir insug istället för utblås där vid fötterna på min E60?" Är du så pass kunnig att lista ut hur man gör??
ma
7.450
marin849
Tack.
Har ej haft nån E60 men google ger att det verkar finnas en knapp med en bilsymbol och en pil i. Den har två lysdioder. Tryck så att vänster diod tänds.
Finns kanske flera olika paneler på E60 men det kan noh en E60-ägare eller din instruktionsbok (hehe!) svara på.
Leta efter "återcirkulation" eller "AUC-sensor"
BM
451
BMW 580
530D -09
Marin849: Jo den återcirkulationsknappen har jag hittat men det funkar ändå inte.
ma
7.450
marin849
Hör du att ljudet ändras när bilen går över till återcirkulation?
BM
451
BMW 580
530D -09
Jadå :-)
316
Sörgissjö
O.k har skaffat wynn's medlet och skall testa !
En annan fundering , hur pass modern är klimatanläggningen i e 39:an tycker att den blåser på lite väl mycket kyla när man använder den , känns inte så känslig som klimatanläggningen i nyare bilar , min frus saab 9-3 från - 08 till exempel ?
BM
451
BMW 580
530D -09
Jag brukar har det alltid på 22 grader och på auto. Ge mest perfekta kliman tycker jag.. Sen styr man via där röd och blå mellan fläkten..
ma
7.450
marin849
Det är ju känslig den är. Ställer du den på 22 får du 22.
Vilket innebär alldeles för mycket kyla en 30 gradig sommardag med stekande sol!!

Jag tror snarare att på många andra bilar bryr man sig inte så mycket om vad föraren ställt in för absolut värde, det är mer nån slags fingervisning från föraren om man vill ha varmt eller kallt. Och därför får man mindre än 22 på vintern och mer än 22 på sommaren fast den står på 22 hela tiden.
På tex Volvo V70 vi hade på jobbet gick det aldrig att sitta i T-shirt och långköra på vintern om jag inte drog upp den till 25-26C!
Likaså för att få lite snabbare nerkylning fick jag dra ner lite.

I E39an ställer jag den på 22 och tar av mig jackan så får jag bekväma 22 även i -20C.Nu på.sommaren står den på 24 vid kortare körningsr och 23-23,5 på långkörningar.

Så sätt den på 23-24. När det är riktigt stekande ute brukr jag trycka in alla knapparna fär val av utblås så att det kommer luft även från golv och ruta. Det är mycket effektivt för att förebygga drag från mittutblåsen!
N
724
N
E39 530i M Touring 2002
E39 525i Touring 2002
E36 316i Coupé 1995
Nu vet jag att denna tråd är två år gammal, men tänkte fortsätta istf att skapa en helt ny.

Är det någon som testat att använda vanligt YES diskmedel? Är det en dålig idé?
Såg en undersökning någonstans som visade att YES var minst lika bra mot exempelvis mögelsanering på fasad som diverse dyra medel.

Såpa används ju för badrum mot mögel mm?

Dum idé att använda den typen av medel?
ma
7.450
marin849
Det finns olika åsikter om yes förträfflighet till fasader.

Jag skulle inte använda yes till acn med tanke på att det skummar!!

Köp Virkon S eller annan produkt som är avsett för att döda sånt som växer där.
Det handlar ju inte bara om det dödar bakterierna eller ej, utan även hur medlet går att spraya, håller sig kvar sär inne och dunstar osv.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.