AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.094

broms ligger på

im
123
immis
520d -14
hej alla på forumet. detta är mitt andra inlägg. fick bra hjälp med min första fråga, tack för det! nu gäller det följande,kör en f10 -14 och när jag stannar vid en korsning så har det hänt 2-3 ggr att bromsen eller handbromsen? tycks ligga i när jag ska iväg.bara en bråkdel av en sekund eller så kan det ha göra med att jag kör på eko-pro eller att det är svag uppförslut? tror inte att motorn stängts av vid dessa tillfällen (start stop)men är osäker.någon som kan svara mig vad detta fenomen beror på?tacksam för svar!

immis
Visa användare
ProPro-medlem
13.403
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Många modeller har ju numera "start-i-backe-assistans", det kan ju vara det ju känner av.

Jag har inte haft det på någon av mina så jag vet inte exakt hur det känns. Men baserat på hur du beskriver det och att du märker det främst vid svagt uppförslut så kan det vara detta.

Prova lite hur bilen beter sig när du startar i uppförslut (tex provocera fram genom att släppa bromsen och vänta längre än normalt med att släppa kopplingen till dragläget och notera hur den beter sig).
Det stämmer att bilens bromsar hindrar bilen från att rulla iväg i fel riktning när bilen stannats i lutning. Bromsarna håller kvar bilen i 3 sekunder sen börjar bilen rulla. Denna funktion fungerar både när du ska köra framåt och backa i motlut.
im
123
immis
520d -14
tack så mycket för svar

immis
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.