|
|
|
|---|---|
| Varifrån läser bilen (E87) hastighet? Vad är det som fallerar om hastighetsmätare dör? Abs-givare? Vilken? I mitt fall för den men återkommer efter ett tag. Har uppkommit i samband med dsc-problem som förmodligen beror på abs-krans och abs-givare. | |
| Läs felkoder | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Yes, det är DSC-sensorn höger bak som används för att läsa av hastigheten. DSC-sensorerna är kopplade till DSC-styrenheten som beräknar hastigheten och på E87 så lägger DSC-styrenheten ut ett meddelande på PT-CAN bussen som via gateway'n i JB'n går ut på K-CAN bussen och alla enheter kopplade til denna bussen kan läsa detta meddelande om man vill. En som gör det är instrumentklustret och avkodar informationen i meddelandet och ställer in hastighetsnålen på rätt värde baserat på infon i meddelandet. Men som "Tom i norr" skriver, ut med felkoder. Nej, de enklare generiska OBD-II felkoder räcker inte här. Man måste läsa ut BMW's interna felkoder för att få en komplett överblick. |
|
Är det inte vänster bak som ger hastighetssignalen? Så har det varit på de flesta modellerna innan i alla fall... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Crap, det är annorlunda på E90 och E87! Jag hade lite fel här... Det är DME som skickar meddelandet på PT-CAN bussen, via JB gateway'n och ut på K-CAN bussen där instrumentklustret snappar upp det. DME är ansvarig att skicka meddelanden med data för både varvtalsmätaren och hastighetsmätaren. DME skulle kunna klura ut hastigheten själv. Å andra sidan sitter DSC och DME på PT-CAN bussen så DSC skulle ju kunna skicka till DME som sedan skickar vidare... Hmmm.... |
|
Jag lämnade på verkstad när det var problematiskt då dtic/dsc inverkade på körningar allt för mycket. Först var det vid rondeller men senare även om man körde på rak väg. Verkstaden sa att se drog ur kontakterna till abs-givare och att det därför gick att köra utan problem. Visst, det gick att köra utan tidigare problem men nu lyser alla möjliga lampor, abs, utropstecken, hastighetsmätare som dör etc. Frågan är, kan detta bero på en felaktig abs-givare? Abs- kransarna är nu bytta men verkstaden säger att det nu är problem med givare. |
|
Kanske ska förklara var jag fick min info ifrån... I TIS finns pinlayout för DME (tittar på variaten för E87 120i med N46 då det är en sådan jag har). Pinne 17 på den 26-poliga kontakten X60001 är en ingång med den dåliga översättningen "Hastighetssignal (bak till höger) från DSC-styrenheten". Så min tolkning är att DSC-styrenheten skickar vidare signalen från höger bak till DME, som i sin tur omvandlar det till ett meddelande och lägger ut på PT-CAN bussen som sen går ut på K-CAN bussen och som snappas upp av instrumentklustret. Fast jag kan inte minnas att min hastighetsmätare slutade fungera när min bakre högra DSC-sensor knasade sig - fast när det hände så hände tusen andra saker så att kolla hastighetsmätaren var inte prioriterat... |
Spectre, låter precis som samma fel som jag har. När min högra DSC-sensor knasade sig så gick ju DSC in och ströp all motorkraft. Så när jag körde främst i rondeller hade bilen en tendens att strypa all motorkraft och bilisterna undrade varför jag smög runt i rondellen precis som om jag hade öppnade målarburkar inuti bilen :-) Dessutom så använder ju ABS, DSC och punkteringsvarningssystemet samma sensor. Så börjar en DSC-sensor knasa sig så kommer instrumentklustret att lysa upp som en julgran. @Spectre : Finns en mycket enklare variant. När du startar bilen, håll inne DSC-knappen så slår du av systemet och du kan köra vidare precis som om ingenting har hänt (så fick jag göra när problemen var som värst). @Spectre : Yes, det är en eller flera DSC-sensorer som skickar skräpinformation. Det vanligaste är att ABS-kransarna sväller (eller det är egentligen drivaxlarna undertill som rostar och sväller) och de tar i DSC-sensorn som till slut slits sönder. Byte av ABS-kransar behövdes troligtvis - för annars hade du bara slitit sönder de nya DSC-sensorerna (förut fanns inte eftermarknads ABS-kransar till E87 men det har kommit på senare tid). Men om ABS-kransen redan tagit sönder DSC-sensorn så måste ju DSC-sensorn också bytas. Men det såg de ju på verkstaden när de felsökte. Man skeppar inte ut en bil till kund utan att verifierat att det fungerar. Varför FELSÖKER inte verkstäder istället för att gissa!?! Hur svårt ska det vara... Om ABS-kransen behövde bytas så kan ju vem som helst räkna ut att DSC-sensorn varit i farozonen. Gör en visuell inspektion av DSC-sensorerna och koppla sedan upp mätrutrustning för att verifiera att utsignalerna från DSC-sensorerna är ok. Hur svårt ska det vara!?! |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.