AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.513

M52b28 "kokar"

So
225
Sonny_Boy
M5 Touring
Hej
Har en 328i cab 96:a
När jag tog fram den i våras så fick den stå en stund på tomgång.
Då jag efter en stund märkte att den kokad. Fast att den endast var på arbetstemp på mätaren. Och får ingen värme i kupén.
Några dagar senare så körde jag med den. Och då kokade den.
Sedan byte jag vattenpump och termostat och nu körde jag kylar rensning.
Jag vet att folk pratar om topplockspackning hit och dit. Ingenting tyder på packningen.
Men vf kokar den när den stått stilla från första början.
Varken termostat eller vattenpumpen var dålig.
Ingen värme i kupén och nålen står på arbetstemp när den kokar!?

Jag tycker det känns väldigt märkligt.
Snälla någon hjälp mig :-)
Hej,

Vad menar du med "kokar"? Kylsystemet har alltid ett övertryck när motorn är varm. Normal motortemperatur ligger på 100+ gradC, så om du öppnar expansionkärlets lock, jäser det, "kokar", ofelbart över. Men, som sagt, vad innebär "kokar" här?

Ingen värme i kupén kan bero på den/de el-styrda värmeventilen /-erna i motorrummet. Möjligen modellberoende men i a f känt problem.

/Lennart
So
225
Sonny_Boy
M5 Touring
Hej!
Ja när jag öppnar locket så jäser det ut. Som du säger.
Är locket stängt och jag har luflningsventilen öppen så ångar det.
Det bubblar i expansion.
Kör jag där emot bilen så går tempen upp på mätaren.
Kan det vara så att det är igen satt i värmeventilerna?

Tack för svar :-)
Spontant får jag ett intryck av otillräckligt fyllt/luftat system.

Som sagt, du kan alltid räkna med att kylvätskan trycks ut när systemet/motorn är varm. Du skall aldrig öppna locket då.

Systemet skall fyllas kallt. På vissa modeller finns det en elektrisk pump som cirkulerar vatten genom värmepaketet. Den skall, om man följer regelboken, vara igång när man fyller.

Men åtminstone bör värmen stå på för fullt och du bör, om du har en remdriven kylvätskepump, köra motorn ett kort tag på lite högre varv (utan att påtagligt värma upp den). Låt svalna. Kolla nivån i expansionskärlet, efterfyll om det behövs. Och håll under en period koll på nivån. Vid kall motor, aldrig varm.

Det finns åtskilliga trådar här som behandlar kylsystemet och dess påfyllning. Prova att söka högst upp under [Sök inlägg].

/Lennart
So
225
Sonny_Boy
M5 Touring
Ska luflningsventilen bredvid locket vara öppet samtidigt?

Tack för att du tar dig tid :-)
Känner inte till den skruv du nämner, men så länge det handlar om fyllning av kallt system, ser jag nog en fördel med att den öppen tills det kommer vätska.

Sen bör jag väl påpeka att expansionskärlet inte skall fyllas ända upp till locket. I ett helt originalkärl skall det finnas en flottör med en (röd) plastpinne, som indikerar korrekt fyllnivå. Denna pinne brukar ge upp (lossna, gå av) av ålder och värme. Om den inte finns kvar i din bil, får du försöka gissa dig fram. Jag skulle tro, att nivån skall ligga ca en tredjedel ned på kärlet. TROR, alltså.

/Lennart
So
225
Sonny_Boy
M5 Touring
Jag tycker det är märkligt att den började bubbla efter vinterförvaringen?
Förra året när jag ställde den var det inga problem.
Det kan jag hålla med om, om det nu bara "plötsligt hände".
Inga recken på läckage? När du t ex ställer bilen med varm motor och kollar under? Eller i kupén?

Min bil hade ett pyttelitet och mycket svårfunnet läckage i en av avluftningsslangarna. Rann längs motorblocket och kunde ibland bilda en liten pöl. Men jag körde 500 mil genom Europa utan att egentligen behöva fylla på mer än någon liter. (Det var kortversionen.)

/Lennart
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kan det vara så att kylarvätskan har frusit under vinterförvaringen?

Det räcker med ett litet läckage som gör att det inte blir övertryck i systemet för att den skall börja koka, då temperaturen kan vara över 100 grader C i normalfallet i en frisk motor...

BMW hade problem med kylarvätskelock som inte höll och då gick övertrycksventilen sönder och då kunde motorerna koka.
De nya "uppgraderade" locken har 2.00 ingjutet i toppen.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
2.0 skall det stå....slant lite på tangenterna.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
So
225
Sonny_Boy
M5 Touring
Tveksamt om den skulle fryst. Det var bra blandning på med glykol.
Och så har bilen stått i garage med värme :-)

Dock som du säger så kanske den läcker någonstans. För när jag tog fram den så stod det att man skulle kolla kylarvätskan.
Men inget lekaget som märks.

Ska kolla det där med locket :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.