|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
<< Driftsäkerhet >> Tror jag e största anledningen att man inte har plockat fram dom sista hästarna ur M3'an. Har en polare som e försäljare på BMW, han berättade att dom precis bytt motor i en 2 månader gammal M3'a. Ny motor = 150.000.- Det stog ju något i Bilsport om att Schnitzer inte ens vågade chippa/trimma den motorn eftersom allt låg på gränsen så dom bytte bara avgassystem. //Ticco OO=00=OO __--------__ BMWCS # 4508 200SX OGS # 17 |
|
|
Stente! Håller fullständigt med dig i skåne har du klimat förändringar med 30-40 grader en luftfuktighet som varierar mycket. klimat faktorn är nog den lilla biten chipet! -<Sajlor>- |
|
|
Stente: Visst du har en poäng men har BMW något val där? Vad ska dom göra? Kanske ställa ner chipet ändå mer. Jag har inte en aning om hur en BMW går på sommaren i Kiruna och jag tror inte att de ställer ner chipet så mycket utan det är nog kanske mer som Ticco skriver. Det är ju en bit över 100 hk per liter i M3 motorn och jag vill inte vara provolvo men deras gamla motorer går liksom inte att ha ihjäl. Det på bekostnad av att det inte finns något ax eller något trevligt alls med volvomotorn. Den är ju tråkig som fasen och när man "lyckas" plocka 116 hästar ur 2.3 liter (B230F) så borde man kunna applicera samma resonemang på BMW motorn. Dessutom så får den jobba hårdare eftersom de starka motorerna körs mycket hårdare. Men i driftsäkerheten ingår ju faktorerna som har med klimat och sådant att göra och det är väl det jag har försökt komma åt hela tiden. //Kalle 528i -86 |
|
Sammy Lundin |
bmw är ändå en tacksam sugmotorbil att chiptrimma. de med vanos system går att få ut hyfsad effekt för att vara sugmotor i alla fall. Ex farsans 328 -96. där lovade dom 216 hk efter chiptrimning + lufttfilter. (193 original) =23 hk. inte för illa för en sugmotor. MAX power |
///M5T |
Kan det inte vara så att när en biltillverkare som t ex BMW typar in en ny modell så är avgas-testerna betydligt mer utförliga än det tomgångs-test som SBP utför? Vilket i så fall betyder att en chip-tillverkare har betydligt "friare händer" än vad bil-tillverkarna själva har. Detta är rent spekulativt dock... Jag har inga belägg för detta... |
|
Tjenare igen. Ni som tvekar. Läs i tex Bilsport om nya Saab 9-5 Aero. Den har höjts till 250 hk från tidigare 225 (har jag för mig). Enda ändringen de gjort, är omprogrammerad styrbok. Inget annat är ändrat i motorn. /Edvard BMW CS # 4503 |
|
|
ja men den är det ju turbo i å då höjer dom ju laddtrycket oxå,då ökar hästarna mera D är fegt o släppa gasen! |
|
|
Chipstrimmning är FEL ord. Det handlar om optimering av parametrar. Bilar byggs för att kunna köras på 91-98 oktan i olika utomhustemperaturer. Dessutom kan det ju hända att svensson ska iväg på husvagns semester(dock ej troligt med en M3:a). I era spekulationer har ni missat en väsentlig sak. Är alla motorer lika????,Bara för dom byggs på samma ställe av samma material med samma toleranser. Svar nej, motorer är och förblir individer. Om man köper en ny M3:a t ex. har man då exakt 343hk?. Knappast en chans. Biltillverkare har ett visst antal chip beroende på var bilen säljs tillsammans med andra komponenter på bilen. Vad sedan "chiptrimmarna" gör är att Optimera dessa parametrar för t ex. 98 oktanig soppa.Man ändrar normalt på insprutningtiderna och tändningen samt turbotrycket om nu visselpipa är befintlig. På de flesta bilar ser man på vridmoment kurvorna att bilarna är "strypta"(praktexempel V70 turbo) dessa strypningar programmerar man bort och tar på så sett fram "bergstopparna", detta kallas i folkmun chipstrimning. Att beställa chip på postorder är att köpa grisen i säcken så att säga. En seriös trimningsfirma använder sig av bromsbänk samt avläsning av motordata eller rullande landsväg. Dessutom den faktiska fördelen med OPTIMERING(chipstrimning) är att bilen förbrukar vanligtvis mindre bränsle. Sådéså. MVH Christian |
|
|
offtopic som f-n, men: Eftersom det spekuleras i Kirunas klimat så mycket i denna diskussion: Kiruna ligger på pass hög höjd så temperturextremerna är -30 - +20 alltså 50 grader. Detta pga av att luften sällan/aldrig står stilla. En mer extrem variation får man söka i älvdalarna t.ex. Pajala där man kan få det 70 gradernas skillnad. /göran, gubbe/ |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.