AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.449

Bättre med ostbågar???

Sida 1 av 2
St
1.089
Stente
För tillfället ute ur BMW-träsket.
Var idag inne på Autosport i Malmö (erkänt duktiga mekare) och skulle beställa tid för service. Då passade jag samtidigt på att fråga om dom även höll på med chipstrimning. Döm om min förvåning när han svarade att det var bara bluff & båg. De enda motorer som det gjorde någon som helst inverkan på var turbodieslarna och det enda som hände på dessa var att man höjde maxvarvet till turbon kopplade ur. Han menade därför att man måste erbjuda kunden någonting för det man tar betalt för, därför sysslar dom inte med detta...
Jag själv har inte en susning om vad som stämmer eller inte. Däremot tycker jag det är ganska intressant hur det kan vara sådana totala tvärtemot-svar. Som ekonom tycker jag själv att det borde vara som att tjafsa om det är en tvåa eller trea man tittar på...
Dessutom påstod han även att det inte var någon som helst skillnad mellan tyska och svenska inställningar, varför finjusteringar av tändkurvor etc inte hade någon inverkan på bilens prestanda. Enligt honom var det ingen som helst skillnad i motorinställningar någonstans inom Europa. Visst kan man ha åsikter och att det ofta inte finns några sanningar, men i dessa fall borde det ju faktiskt vara på det ena eller andra sättet. Det är ju inte precis några subjektiva påståenden. Who got the truth???
bu
2.655
bumper
318d -14
320i - 20
Porsche 911TT -07
Lamborghini -12
Porsche 911 Turbo -89
Hej.

Vet en kille som bromsade sin bil innan samt efter chipstrimning på en M3:a. Ca 25 hk mer vart det i motorn. Det räcker som bevis för mig.

/Edvard
BMW CS # 4503
Man har ju sett före/efter mätningar av effekt och prestanda i seriösa tidningar utförda av kunnigt folk, och det har ju varit skillnad. Han vet nog inte vad han pratar om.
Paap Reeder
Hej!
Intressant spörsmål!
Jag har ofta tänkt på varför BMW´s tekniker missat detta enkla sätt att ta ut 25hk extra ur exvis en M3:a när de lagt ner flera miljoner på utveckling.
...det beror på tillåtna avgasvärden...sägs det??
Intressant är också om man exvis skulle bromsa sin motor fyra gånger med samma inställningar med två veckors intervall. Vad får man då för värden? Skiljer sig dessa värden med nga % har man redan ca 10 hk.
Jag har en box som är chippad, en tyskbox och en originalbox.
Förutom att stoppvarvet är ca 1000v/m mer i chip-boxen
kan jag ialla fall inte märka ngn praktisk skillnad i vardagstrafik.
Är ytterst tveksam till det hela förutom varvtalstoppen.
MVH /// Paap Reeder
ett chip ger inte alls lika mycket hästar till en sugmotor som till en turbo,tex en 170hk saab 9-5 kan du chippa till 245hk,det enda du behöver är chip och spridare.det finns inte en chans att klara det på en sugmotor utan några större ingrepp som tex kammar,racekatt,sportavgas,chip mm.
Ge
235
Gerhard
Alpina B10 BiTurbo #354
Ett av dom få undantagen är Volvos 2,4l som original ger 140 hk chipad 188 hk.
Kan väl tillägga att även 170 hästars versionen ger 188 hk med chips, så där har Volvo bara strypt 140 hk motorn med elektronikens hjälp.

Gerhard//
el
68
elvis
535i -90
535i -88
635csi -81
Det som händer är att man optimerar en motor till ett förhållande. Om de seriöst duktiga mekarna sa att det inte var någon skillnad på svensk eller tysk tuning så tycker inte jag att de verkar så seriösa i detta ämne. Bara i sverige så kan du säker få ca 20 olika "´kurvor". Du ställer ju spridare och tändning efter de behov som man har. Bensinens kvalitet kontra klimatförhållande är en mycket viktig punkt i detta ämne. Skulle bavaria mekarna ställa in motorn för att ha ex,200hk i sverige så kanske den inte skulle fixa 170hk i brasilien därför har man i tyskland och även i andra länder ett medelbra värde och optimering på den motor man tillverkar föt att få så många nöjda kunder som möjligt. Därför har man då möjligheten att justera dessa inställningar i det land man befinner sig i. Att "chippa" en sugmotor handlar bara om att ordna dessa inställningar med klimatförhållande kontra bensinkvaliteten. Men en turbo motor kan man även trissa turbotrycket som på nyare bilar är elektroniskt styrt och få en helt ny bil med ca 50hk + eller mer.

Jag tycker att dina erkänt duktiga mekarna iMalmö inte riktigt vet vad de pratar om.
Bj
357
Bjale_racing
325i 24v 93a
verkar vara riktiga tattare!!!den som påstod varför har BMW missat detta sätt att plocka ur 25hp till så billigt!!det enkla svaret är,det chipp dom gjorde var ett standard chipp som skulle sättas i bilar som skulle gå ut över hela världen,att för dom tillverka ett chip för varje värdsdel o sen ha olika hästantal i olika delar av världen är ju lite konstigt,det skulle kosta dom masser av pengar,ett chipp som går till alla o som funkar bra vart i världen det än är med samma effekt är en enkel lösning,varje motor skilejer sig ju från en annan så ska man he ett perfekt chipp så ska det brännas efter motorn som sitter i bilen o utrustning o andra förhållanden!!!

D är fegt o släppa gasen!
St
1.089
Stente
Elvis och Bjale, låter ju logiskt. Jag hade iofs inget veckomöte med snubben så vad han menade var kanske att det var så marginella skillnader så att det inte var lönt att lägga ner 3-4' på den "lilla" effektskillnaden. Men av vad som sagts ovan så är det ju intressant att notera att det fortfarande är stora meningskiljaktigheter i ämnet. Personligen skiter jag nog i budgettrimningen och tar en 530:a om ett par år i stället...eller vid närmare eftertanke en 540:a... :)
Visa användare
306
bmwdriver
320i -99
318i -88
320i 2,5 -86 BMWCup Mod
Jag har också hört att Autosport ska vara duktiga, men jag fick inte något bra första intryck när jag ringde dit förra veckan och frågade om de kunde göra en kontroll av feldiagnossystemet. För det första visste inte han jag pratade om, vilket han borde veta eftersom alla BMW nyare än 80-talet är utrustade med detta. Sen var han motvillig till att ta emot bilen bara för att göra detta, trots att det inte var något problem med bilen. (Eftersom jag gör all service själv och kontroll av feldiagnos ingår i INSP.2 så tyckte jag det var dags.) Dessutom var han allmänt otrevlig.

Förresten nån som vet vad detta brukar kosta? Autosport tar 800:- för det.

MVH bmwdriver
318is 1988
BMWCS#4324
Paap Reeder
Hej Bjale!
Tror inte på Din argumentering om att det är priset som gör att BMW M3 missar 25 hk/Din. Ett chip kostar BMW i reella pengar kanske 75 öre/st. Redan i min gamla E 28 skilde BMW på svenska och tyska boxar.
Tror inte på Dig.
Häromdagen rundade jag (flera gånger) en "sk maxchippad" SAAB 2,0 turbo. SAABen skulle ge 250 Din. Helt orealistiskt att min M535iA med 35000 mil på mätaren så enkelt skulle runda en 250 hästare ...trots att den hette SAAB.
...men han kanske hade en dålig dag...eller kopplat chippet till fönsterhissarna.
Jag är fortfarande inte övertygad om att man "får igen slantarna". Mera troligt på turbo men säkert ej på en sugmotor.
MVH /// Paap Reeder
Bj
357
Bjale_racing
325i 24v 93a
Paap Reeder:hur mycket tror du det skulle kosta BMW o ta fram ett unikt chip till varje bil??du vet det är inte bara o göra ett chip för max effekt o bränna ner det i flera tusen ex.Om du vill ha ett vettigt svar,slå en Pling te BMW tyskland o fråga varför dom missade 25hp......

D är fegt o släppa gasen!
Precis, ska ha ett till norra sverige, ett till södra, ett till klippiga bergen, ett till sahara, ett till thailand..........

Mvh
Patrik 325i -92
Ka
195
Karl Wågman
528i -84
528i -86
525i -95
Sandgren:
Så du menar att det är samma chip i de bilar som säljs till Thailand och de som säljs till Sverige (bl.a. Kiruna t.ex.)? Det låter ju fullkomligt fel i så fall. Motorns karaktär påverkas massor av luftens egenskaper i omgivningen (luftfuktighet, temperatur etc.) Dessutom skiljer avgaskraven från länder till länder och det ställer olika krav på chipen till motorstyrningen så visst måste det vara olika chip till bilar som går till olika delar av världen. Det man gör när man chippar sugmotorer är att man byter ut orginalchippet mot ett som dels är maximalt anpassat för den omgivningen som bilen befinner sig i, dels ser till att systemet uppdaterar sig betydligt fler gånger per sekund så att en bättre förbränning kan ske och dels att man tar bort vissa säkerthetsåtgärder som att bilen inte längre kan köras på polsk 91-oktanig soppa om man får för sig att göra en utflykt dit. När man chippar turbomotorer gör man samma sak som med sugmotorn plus ytterligare en grej och den är rätt så avgörande. Man höjer laddtrycket och det gör en väsentilg skillnad på effekten. Man lurar helt enkelt motorn att tro att den är större än vad den är vilket inte är möjligt på sugmotorn.

//Kalle
528i -86
Paap Reeder
Hej!
Är fortfarande inte helt övertygad om att min investering 1992 i ett chip för 5000:- till min M535:a var vettigt.
Tänk om BMW i utställningshallen skulle på nya M3ór kunna hänga en skylt på vindrutan med 350 Din i s t f som nu 320(tror jag det är). Vilket reklamvärde.
Kostnad att progga ett chip "online" på bandet i Munchen kan omöjligen vara större än att man på Internet kan önska sig olika färg på askkopar fram och bak/ olika färgnyanser o s v .
Jag tror inte att BMW missat 30 Din i exvis sina M3ór. Det är bara så att det går inte att skrämma fram några fler.
Fn har jag inställningen om chiptrimning som Hakkas-Pelle i Pajala hade med sin Amazon -65.
...genom att före avfärden till lördagsdansen i Ruovaniemi så drog han in en 20-tums skruvmejsel några gånger genom främre ljuddämparen ....och alla längs vägen sa " va faen Hakkas-Pelle kör trimmat i dag".
Hej på Er. Är beredd att ändra mig om bra argument dyker upp.
MVH /// Paap Reeder
Chiptimning ger resultat, läser ni inte Bilsport??? Läste igår om en 525ix och chiptrimningen gav ca 10-15 hk men det som var det bästa var att bränsleförbrukningen gick ner från 1,2 till 0,9 l/mil. Sen om alla chipp ger bra effekt/bränsleförbrukning är ju en annan sak och ibland så kan prestandan tom minskas. Och på turbobilar har man sett förbättringar med upp till 1,5 sek 0-100km/h och från 100-150 nästan halvering av tider. Allt av optimering för 95 eller 98 oktanig bensin och tändkurvor, laddtryck etc...Kanske inte så bra å åka till öststaterna å tokgasa med 93 oktanig soppa......

-ridern-

525i 1990 24V
Wågman: jag menar att jag fått den uppfattningen att "orginal" så sitter det ett chip som är anpassat till hela världen så att bilen går ganska hyfsat oberoende på var man kör. När man sen chippar den så blir den piggare i just det klimatet och på den soppan som finns i respektive land och sämre i de andra (som skiljer sig mest).......

Mvh
Patrik 325i -92
Sa
98
Sajlor
330 -01
Hallå!
Chippning inebär att man optimerar bilen för en rad faktorer varav den viktigaste är bränsle kvaliten, och till den firma som sa att det bara var bluff o båg med chippning på bensinare har nog alldrig tankat i polen klart att det inte skilljer så mycket på tyskland o sverige men man säljer BMW över hela världen inkl polen , ryssland och ett par andra länder som kör på ren jävla skit bensin dessutom har man i sverige börjat blanda ut bensinen med etanol !

-<Sajlor>-
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Att chippet skulle vara anpassat för hela världen är inte riktigt. Däremot anpassat för vilken del eller vilket land. Som exempel kan jag nämna att Volvo har ett hundratal olika beroende på vart bilen ska. Undrar hur många Bmw har, minst lika många antagligen...

Sedan att Bmw skulle ha missat 25hk eller sånt trams. Till största del hänger det ju på motorkaraktär, avgasvärden, driftsäkerhet etc.

Mvh
Anders S.
Ka
195
Karl Wågman
528i -84
528i -86
525i -95
Patrik:
Jag har väldigt svårt att tänka mig att det sitter samma chip i alla bilar. För det första går inte en BMW i Kiruna "ganska hyfsat" på vintern utan den går fan i mej bra. De går aldrig "ganska hyfsat" utan alltid bra. För det andra går nog samma BMW inte lika bra i Saudiarabien eftersom chipets inställning för tändning och soppa är anpassat för att klara av 40 grader minus om någon är dum nog eller tvungen att använda bilen. Blir det 80 - 90 grader varmare (typ Saudiarabien eller centralafrika) så förändrar det motorns gång (jämför: intercooler) och den skulle teoretiskt sett t.ex. kunna börja spika. Alltså kan man inte ha samma inställning för hela världen.

//Kalle
528i -86
St
1.089
Stente
Kalle:
I så fall borde ju en bumse i Kiruna gå som en påse nötter på sommaren, eftersom det mellan extremfallen -40 och +30 är en skillnad på 70 grader i Kiruna. Jag tror inte det är någon skillnad på chipen pga klimatförhållanden, om det är någon skillnad överhuvudtaget borde det vara för olika bränslekvaliteter.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.