AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
1.830

Comfort Access X4 start med nyckel utanför bilen? Möjligt?

Visa användare
1.024
Alf_VON_Sil
BMW X4 20d
Jeep Wrangler YJ
"Skogsbesten"
Lämnade in bilen för toning. De har slarvat bort nyckeln? Jag kommer ihåg att jag la nyckeln i Facket framför växelspaken så de kunde greja med vindrutorna..

Jag åkte därifrån, eftersom jag har comfortaccess så tänkte jag inte så mycket på nyckeln. Utan jag startade bilen efter de vara klara. Och drog iväg. Efter 2 mil så börjar jag fundera vart nyckeln är? Stannar bilen. Och därifrån kommer jag inte. Systemet säger att ingen nyckel finns. Och att det inte går att starta bilen. Fick bli bärgning till BMW och beställa en ny nyckel. Lång leveranstid! Har bara en nyckel!

Min fråga är: Om de tagit ut nyckeln ur bilen? Då skulle väl inte bilen starta när jag åkte därifrån? Bilen stog i deras hall. Och alla som jobbat med bilen, stog ju bredvid när jag startade. De har vänt upp och ner på stället, och finner ingen nyckel. Jag har vänt upp och ner på Bilen. Ingen nyckel.

Men jag kom ju därifrån! Då måste ju nyckeln funnits i närheten.

Det jag har läst, så läser start/stop funktionen av nyckeln vid ratten, och det skall inte gå att starta bilen om nyckeln befinner sig utanför bilen?

Kan någon bekräfta detta? Eller ännu hellre testa. Ställ nyckeln utanför bilen och försök att starta. Om det inte går att starta då? Då måste ju nyckeln finnas i bilen och flyttat sig under färden därifrån?

Skulle vara väldigt tacksam för lite råd och hjälp.

Mvh
Kristian
Min bil går inte ens att starta om nyckeln ligger i baksätet.
Visa användare
1.024
Alf_VON_Sil
BMW X4 20d
Jeep Wrangler YJ
"Skogsbesten"
Tack Clubsport för svaret. Detta är vad jag läst mig till också. Men men

Uppdatering: BWW kan koppla upp sig till bilen. Och på det sätt se om nyckeln befinner sig i bilen. Då använder den en annan typ av signal, och använder samtliga sensorer för att scanna och bekräfta att nyckeln finns någonstans i bilen. Tydligen så är händer det rätt ofta att folk tappar bort nyckeln i bilen. Och som han sa, vi finner alltid nyckeln med denna metod. Även om det är långt till en sensor. så länge nyckeln finns i bilen.

Min nyckel finns inte i min bil enligt datorn. Och det är mysterium hur jag kunde starta och åka iväg från nyckeln, som tydligen inte fanns i bilen. De kliar sig själv i huvudet?

Jag säger så här, aldrig mer keyless. Två veckor leverans av ny nyckel till en kostnad av 3.700kr. Sedan måste den saknade nyckeln avkodas och det tar dem 1.700kr för.
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Låter magiskt. Den kanske låg vid vindrutetorkarna och gled ner under huven när du körde iväg? Larmar inte bilen om nyckeln flyttas utanför godkänt område efter start, för att undvika att den som har nyckeln lämnar bilen med nyckeln i fickan medan personen utan nyckel kör vidare?
/M

Mina bilar: Länk
si
470
sirtobbe
Bmw M2 competition - 2019
Bmw 325i touring - 2008
Kan man inte ta ut batteriet ur nyckeln och på så vis funkar nyckeln som i bilar UTAN comfort access, dvs att man måste ha nyckeln instucken i bilen. Eller har jag fel ?? Nån som vet ?
St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

Tesla Model Y Performance

sirtobbe: Skulle tro att det inte ens finns någonstans att stoppa nyckeln på en X4a. Även om man inte har comfort access så innehåller nyckeln ett batteri ändå så det lär inte gå att göra så.

Jag valde att inte ha comfort access på Gran Tourern. Gissa om jag blev förvånad när jag skulle plocka ut bilen första gången och det inte fanns någonstans att stoppa nyckeln trots att bilen saknar comfort access. Trådlös nyckel var tydligen standard :-(

//Stenback
si
470
sirtobbe
Bmw M2 competition - 2019
Bmw 325i touring - 2008
Det var tråkigt att höra. Min M3a saknar comfort access, och det tycker jag är bra. Känns naturligt att bilen måste ha nyckeln vid körning, samt att stöldrisken minskar, då "förlängningstricket" inte funkar. Synd att BMW tagit bort valmöjligheten.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.