AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
1.227

kompressions tryck BMW M 635-87

M8
9
M88/3
M 635-87
hej
är det någon som vet hur mycket kompressions trycket ska va på en M 635-87
med M88/3 motorn?
mvh Anders

Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
I ett gammalt dokument från BMW jag hade liggandes står det i testproceduren att det ska vara mellan 10-12 bar (och i specifikationstabellen uppges 11 bar).

Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Senast jag mätte trycket på min 630 med 635 Motronicmotor från runt -84 låg det mellan 11,2 och 12,2 bar.

Men man skall också vara på det klara med att de "billig" tryckmätare som vi vanligtvis använder kan trycket skilja mycket. Så tex visade cylinder 1 ovan 11,2 bar men när jag använde den tryckmätare jag köpte till min M5 (extra lång) visade den för cylinder 1 13,6 bar

I princip använder jag bara mina mätare för att jämföra skillnaden mellan cylindrarnas tryck.

Per L
M8
9
M88/3
M 635-87
mitt tryck är mellan 12.5-14.5 undrar om det är mätaren som spökar

Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
När du skriver att mätaren visa så olika värden är det då vid en och samma provtagning?

För att få så lika och jämförbara värden som möjligt bör man ha så lika provförhållanden som möjligt. Tex så lika varm motor som möjligt, ungefär lika laddat batteri, gasspjället lika mycket öppnat, köra motorn lika många varv osv

Den vanligaste orsaken till olika mätvärden har, för mig, varit att det kommit skräp och lagt sig på ventilens tätningsyta. Försvinner enklast genom att köra med motorn.
Sedan ökar trycket som mätaren visar med antal motorvarv. Skulle man mäta efter tex 2-3 motorvarv och efter tex 10 motorvarv blir trycket som visas troligen olika. Jag brukar, för enkelhetens skull, köra startmotorn tills trycket på mätaren inte ökar längre.

Per L
Tyck mellan 12.5-14.5 bar är inget jag skulle oroa mig för. Kom ihåg att kompressionstrycket är beroende av batteriets och startmotorn skick, bland annat! Mattas batteriet (orkar inte spinna motorn lika snabbt) så lär även kompressionstrycket bli lägre...Normal "kall-komp" kan vara allt mellan 10-15 (generellt, ej specifikt BMW), "varmkompen" högre så klart
M8
9
M88/3
M 635-87
det som oroar mig att i höstas innan jag ställde av så började den gå illa på 2 cylindrar och röker en massa mest blått väldigt väl servad oljebyten i överflöd om en eller två injectorer fungerar dåligt borde den väl röka svart??

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.