|
|
|
|---|---|
|
Hej! Kan någon berätta hur tankavluftningen på E61-08 funkar? och var sitter de ingående delarna? Har hört att den skall vara elektroniskt styrd, stämmer det? Mvh Pelle | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Länk Länk Stämmer att det är några elstyrda ventiler. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Ja, där sitter ju en ventil, när ska den öppna då? När man tankar kanske. Eller vid gaspådrag och hög förbrukning... Är det ingen som kan förklara hela funktionen på avluftningen? Mvh Pelle |
|
|
Det systemet är långt ifrån så enkelt som man kanske skulle kunna tro. Det är ventiler, filter, slangar och expansionskärl som inte är så enkla att förstå, troligen för att sänka mängden bensinångor som läcker ut? På min bil - en E39 540 Touring som liknar en E61 i mycket (dock är jag inte säker på om tankavluftningen förändrats - så hörde jag för något år sedan märkliga "knäppande ljud" från bilen när jag parkerat. Det visade sig vara tanken som sögs ihop och plasten som knäppte. När jag öppnade tanklocket så kom ett ljudligt "swoooossh!" -- undertryck i tanken. Någonstans var det tätt, och det är inte alls bra eftersom det riskerar att spräcka tanken. I min bil sitter i vänster hjulhus bak, under innerskärmen, en "charcoal canister" (aktivt-kolfilter) stor som en 70cl-flaska ungefär, med tre anslutningar: in från tanken, ut till motorn och en avluftning. Det sitter ett expansionskärl där också, som på något sätt ska kondensera/ta hand om bensinångor och återföra till tanken på något sätt. Jag bytte aktivt-kolfiltret mot ett nytt och sedan dess fungerar avluftningen i min bil. Enkelt att göra, det är mest att det är lite bökigt när man inte har någon lyft, måste vara noga med att palla upp bilen på riktiga bockar när man tagit av hjulet, inte bara förlita sig på domkraften. Jag har ett bensinfilter som ska bytas också, men vill ha tillgång till lyft för att göra det (sitter bakom täckplasten under bilen, under förarplatsen). |
|
|
Tankventilationen beror ju på att tanken har en fast volym (av metall eller plast), Innehållet i tanken skiftar hela tiden när man kör och när man tankar . När man tankar t ex, så måste gas trängas ur tanken för att göra plats för vätska. Denna gas är rena bensinångor som man inte vill ha ut i luften, därav aktivt-kolfiltret (charcoal canister). Tanken är att gasen ska renas via det aktiva kolet innan det går ut i atmosfären. Även temperaturskillnader gör att gasen i tanken växer / krymper, och tankavluftningen är till för att låta det ske på ett miljövänlilgt sätt. Gamla bilar från 70-talet hade bara en enkel ventilationsslang som lät bensinångorna gå rakt ut i atmosfären. |
|
|
Hej! Varför man har tankavluftning förstår jag. Problemet för mig är att jag får limpmode när jag accar ut på en påfart på hög växel och tänd motorlampa. I början kom även pumpfail i displayen. Via Impa har jag sett att trycket BÅDE före och efter högtryckspumpen är för lågt. Detta eliminerar att det skulle vara fel på högtryckspumpen. Däremot bränslefiltret i tanken, men det hjälpte inte att byta detta. Kvar är då bränslepumpen eller styrboxen till denna (EKP) eller att tankavluftningen inte släpper in luft i tanken som den ska. När jag provkörde utan baksätet i hörde jag hur pumpen varvade upp kraftigt samtidigt som motorlampan tände sig, vilket inte hörs när all ljudisolering är på plats. ( som när man håller för slangen på en dammsugare) kan ju tyda på att det är undertryck i tanken så att pumpen plötsligt slutar utföra ett arbete och lastas lågt = högt varvtal tills den får nytt bränsle att arbeta med. Eftersom detta är det billigare felet att åtgärda vill jag eleminera detta innan jag går vidare till byte av EKP eller pumpen i tanken. Efter lite letande med Inpa har jag sett att det finns en felkod som inte syns vid en vanlig sökning på att Elpumpen i tanken momentant går med för högt varvtal, frågan är varför..... Mvh Pelle |
|
|
Hej, De som får fel på tankluftningen (oftast tycks de märka det genom att tanken ger ljud ifrån sig när den sugs in och uppenbarligen lyckas snappa luft så att den släpps ut igen) brukar temporärt lösa problemet genom att ta bort tanklockets gummitätning. Om din bil tillåter (och inte börjar larma) kan du åtminstone prova om det hjälper. Då vet du dessutom lite säkrare att det är tankluftningen som krånglar. Tyvärr vet jag inte vad som i så fall skulle vara nästa steg. På min gamling sitter det två elstyrda ventiler i motorrummet. En stund efter start av motorn börjar de ticka kontinuerligt och fortsätter antagligen så hela tiden jag kör bilen. Med tanke på arbetssättet borde de ju ge upp såsmåningom. Kanske något liknande finns i din åtskilligt yngre bil? /Lennart |
|
|
Tänkte nog mest på det där kolfitret om det skulle vara tätt, har dock inte upplevt att det skulle vara undertryck i tanken när man öppnar locket för att tanka... Kan ju provköra utan tanklock, det har jag inte tänkt på.... 👍🏻 Är nog mest inne på styrboxen till elpumpen i tanken, men den är förstås lite dyr som vanligt😉 Så man vill ju inte chansa sig fram... Någon som vet var den sitter? hittar den inte i bagaget eller på sidorna bak. Mvh Pelle |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.