AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
11.289

Zimmermann eller ATE (bromsskivor)

Sida 2 av 2
BM
4
BMWnoob
BMW 520D F11 -14
Jag undrar varför bromsskivorna som sitter på min f11 520 har små tydliga runda ringar runt om. Zimmerman har visst inte det. Men det har brembo
Je
5
Jerran
535xd Sedan -16
Menar du runtom själva "navet" på själva bromsskivan?
BM
4
BMWnoob
BMW 520D F11 -14
Hej Jerran.

Ja precis.
Beställde igår Zimmerman skivor och på bilden ser inte skivorna ut som dom som sitter på just nu.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Finns "budgetalternativ" som inte är tvådelade - väger mer, har sämre värmeavledning men är billigare. Är ett avsteg från bilens originalutförande.

Zimmermann har även tvådelade skivor i samma dimensioner till din bil, så du "jämför pickar och morötter!" ;)

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Je
5
Jerran
535xd Sedan -16
Exakt så här ser mina fabriksmonterade skivor ut på 535:an.
Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
...och om man använder OEM-art.nr. (BMW:s reservdelsnummer) som sökord och anger Zimmermann, så får man upp att Zimmermann tillverkar flera olika alternativa bromsskivor i olika utföranden, både en- och tvådelade.

Länk

Mvh
Johan B

BM
4
BMWnoob
BMW 520D F11 -14
@Jerran
Ja så ser mina ut med. Alltså de som sitter monterade nu.

@Johan B

Dessa beställde jag. Och då gick jag på BMW original nr.

Länk

Vilket är 34116794429

Hoppas att jag beställt rätt nu :s
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Dom kommer passa och dom kommer få stopp på bilen, men de väger mer än de skivorna som bilen kom med eller de som Jerran länkade tiill.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Som sagt; du har köpt skivor som kommer passa och fungera, men det är "budgetalternativet" som har ett enklare tekniskt utförande än original då de inte är tvådelade.
Det kommer i sin tur att göra att den ofjädrade vikten ökar = sämre teknisk prestanda när det gäller acceleration, bromsning och väghållning/komfort. Dock är det inte några stora skillnader...

Mvh
Johan B

Visa användare
2.330
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
...större skillnader med stora tunga fälgar.

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
BM
4
BMWnoob
BMW 520D F11 -14
@Johan B
Jag ville verkligen köpa exakt rätt. Men dessa var i "rätt" prisklass med.
Hade kunnat köpa Brembo skivor men de var ytterligare 400 kr dyrare.
Och så tänkte jag att Zimmerman är väl ett Tyskt kvalitetsmärke.

@ Sverige Jag har 17 tums fälgar så det kanske inte är en så märkbar skillnad då.

@Westersund
Har aldrig tänkt tidigare att det spelar någon roll vad det är för vikt på skivorna.

En annan sak som jag tycker är konstigt.

Mätte tjockleken på min skivor och dom var ca 22 mm tjocka.

Nya är ju tjockleken 24 mm.

Och minimum står det att det ska vara 22,4 mm. Nu har jag ju beställt. Men borde inte skivorna tåla att dom slits ner mer än 2 mm innan det är dags att byta ut dom igen ?
Pe
85
Peter2meter
528i 2011
325i cab 1989
Det är ju bromsbeläggen som ska slitas och bytas framför allt. Så det kan nog stämma att skivan anses slut efter 1,6 mm.
Je
5
Jerran
535xd Sedan -16
Jag såg det också, och jag tyckte också det var lite konstigt att de bara slits 1,6 mm innan det är dags för byte. Men som sagt ovan så är ju skivan hårdare än beläggen så det är väl helt i sin ordning antar jag.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag har upptäckt att beläggen och skivorna slits väldigt jämnt på nyare BMW - när beläggen är utslitna är även skivorna det...man byter därför båda samtidigt.

Sedan finns det rätt bra säkerhetsmarginal när det gäller min.måttet på skivorna - de är framtagna för att ha god säkerhetsmarginal vid extrembelastning som hård/snabb Autobahnkörning med fullast etc...

Mvh
Johan B

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.