|
|
|
|---|---|
|
Hej Jo jag undrar om 3 liters motorn som fanns mellan 88 till 92 hade det förbättrade blocket som 3.5 liters motorn fick i slutet av 70 talet . Alltså inga kylkanaler mellan cylindrarna . Dom gamla 3 liters blocken hade kylkanaler mellan blocken så dom är inte bra att borra , dom nya 3.5 liters blocken från i slutet av 70 talet hade inte kylkanaler mellan cylindrarna utan bara gjutgods . Det samma borde ju även gälla 3 liters blocken mellan 88 till 92 , är det någon som vet säkert hur det är med dom senare 3 liters blocken ? | |
![]() 13.403 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Blev lite nyfiken här, kylkanaler mellan cylindrarna? Har nog missat denna M30-detalj för jag kan inte dra mig till minnes jag sett det, men har du någon bild hur dessa kylkanaler ser ut? |
|
Här finns mycket matnyttigt att läsa om M30-motorns topplock Länk -> Technical FAQ -> Cylinder Head Per L |
|
|
Anledningen till min fråga om M30 motorblocken är att jag har ett tidigt 3.0 block som jag funderade på att borra upp så jag skulle få en 3,3 -3.4 liters motor med relativt kort slaglängd och där med mera varvvillig och rolig motor. Men lite googlande om borrning av tidiga M30 block fick mig på andra tankar då det verkar vara problem med att borra dom blocken . Nedan följer en del info om tidiga block från olika BMW forum. It is not safe to bore an old (E3, E9, E12 etc....) 3;0 litre block to 92mm. The 3;4 and 3;5 blocks are different, thicker cylinder walls & no waterways between cylinders." The bore spacing has nothing to do with it. All of the old M30 up to 3;3 litre blocks had waterways between the cylinders. When the 3;5 litre ,84mm crank and 94mm bore, engine was introduced around 1978 the block was changed and no longer had waterways between the cylinders. When the 3;5 litre engine became a 3;4 litre engine in 1981 with 86mm crank 92mm bore the block still had no waterways. If you bore an old pre 1980 89mm bore block to 92mm there is a 50% chance you will go into the water jacket. This might not be obvious until you run the engine. Alex I had a customer back in the 1980`s that bored an 89mm block to 92mm & it was Ok for a couple of months, then the oil started to get contaminated with water. We eventually found a porous bore that was allowing water under pressuire to drip into the sump. I don`t understand why you would want to take this risk when you can buy a 3;5 litre block for next to nothing ? Det här var lite info om dom tidiga blocken jag har hittat och orsaken till min fråga om dom tidigare och senare 3.0 liters blocken . |
|
![]() 13.403 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Aha, ok - du menar alltså att det finns water jackets ingjutet i blocket runt cylindrarna men att det inte är anslutet mot toppen. Då kan jag förstå att man inte kan se det på utsidan så att säga. Såhär som på bilden nedan ser ju mitt M30B35-block ut från en E34 535i (och alla andra äldre M30-block ser ut på liknande sätt. Länk Hade dock varit roligt att kunna se det utan att behöva såga itu blocket. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.